Intressant!
Min givna följdfråga blir då: Har dina "klienter" fått olika bedömningar från olika licenshandläggare?
Bra att du fick igenom det. Lite synd att det inte gick upp i regeringsrätten och fick bli prejudicerande. Det hade varit ännu bättre!
I princip varenda handläggare har sagt nej första gången. Pga att dom inte läser nya lagar som kommer.
Efter att man ha hänvisat till gällande lagstiftning. Så får ca 50% licens. Dom andra får sin licens när man skickar dit kopior på luftvapenlicenser som andra fått och hänvisar till att det skall vara samma bedömmning i hela landet. Så till slut har 100% fått licens.
Polisen håller just nu på att utarbeta nya riktlinjer vad man skall godkänna i framtiden. Pga allt strul som internett ställer till för dom.

Så fort någon har fått igenom en udda licens så skriver den personen på diverse forum. Så på några timmar vet massor av folk att det går att få licens på det udda vapnet. Får man avslag så hänvisar man till den som fått med diarienummer och allt. Så polisen är inte speciellt roade av forum.

Polisen var nog inte så sugna att min licens till ljuddämpare till luftgevär/klass 4 vapen det skall bli ett prejudikat.

För ca 1 år sedan så fick jag "jaktlicens" på en 6-skottsrevolver i kaliber 22lr.
Vilket skall vara helt omöjligt enligt alla "självutnämda vapenexperter"

Den som jag köpte revolvern av lade upp en tråd på Robsoft om det.