Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensork, hur gör man sig av med dessa? (Rätt forum?)  (läst 14201 gånger)

Fredrik.Eliasson

Hejsan!

Vi har haft en damm i flera år och tidigare inga problem med gnagare. Men under de senaste två åren har det exploderat.
Nu finns det hundratals gångar runt dammen, under gräsmattorna, under stigar, under åkrarna och på många andra ställen.

Det är tydligen vattensork som vi har att göra med. Jag har fångat en i mjärde och en i musfälla, men det kan inte ens ha gjort nån betydelse på "stammen".

Så nu undrar jag hur man effektivt (om det finns ett sådant sätt) gör sig av med dessa små, och för övrigt fina djur men som inte passar under gräsmattan. Pappa har iden av att gasa ihjäl dem, men jag är inte säker på att det funkar då det finns kanske 100 ut och ingångar ur deras tunnlar.

I vanliga fall känns det kanske lite tråkigt att utrota ett djur som bott på platsen längre än människor, men varken min far, eller mina "äldre" grannar har sett dessa djuren tidigare, så då kan man försöka utrota dem med gott samveta.

Biter katter på dem? *hehe* Isf är det ju ännu ett bra argument till att skaffa katt.

Några erfarenheter?

Tacksam för all hjälp MVH Fredrik.
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Filip Skräplund

SV: Vattensork, hur gör man sig av med dessa? (Rätt forum?)
« Svar #1 skrivet: 22 maj-08 kl 15:19 »
Om det är dammen som lockat dit dom kanske det hjälper att göra dammkanterna branta och hala så sorkarna inte kan utnyttja den (mer än en gång).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fredrik.Eliasson

« Svar #2 skrivet: 22 maj-08 kl 15:24 »
Hej!

Detta är vattensork och dom simmar gärna, det är i vattnet man ser dem mest. Och när dom är i vattnet gräver de dessutom gångar precis ovanför ytan. Så jag tror inte branta väggar hjälper.

Men tack ändå. MVH Fredrik

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 22 maj-08 kl 16:27 »
Jag tror faktiskt det hjälper med branta och hårda sidor i dammen, men det förtar förstås det naturliga intrycket.
Många tänker inte på att dammar drar till sig mygg och sork, det är en av anledningarna till att så många sumphål har utdikats.
Det återstår väl inte så mycket annat än en ojämn kamp med sorkfällor och gift, alternativt att byta ut gräsmattan mot t ex asfalt.  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-08 kl 19:58 »
Halaj!

När jag var i yngre tonåren hade vi som stort nöje att skjuta vattensorkar med luftgevär.  :-X

//T

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 23 maj-08 kl 14:49 »
Halaj!

När jag var i yngre tonåren hade vi som stort nöje att skjuta vattensorkar med luftgevär.  :-X

//T

Vilket är helt lagligt om du har licens på vapnet. ;)

Fredrik.Eliasson

« Svar #6 skrivet: 23 maj-08 kl 17:37 »
Hej igen!

Tyvärr är det nog så att vattensorkarna inte är här pga. dammen. De lever och stortrivs flera hundra meter från dammen också, och mitt ute i torra åkern dessutom.

Lite lustigt är faktiskt att de verkar "gräva sina egna dammar", en kompis petade ner en pinne i en av deras gångar ute på en åker (där det är ganska torrt) och en bit ner var där minnsann en pöl. Kanske inte i samma storlek som min damm, men ändå :P

Inga mer kreativa ideer?

MVH Fidde

hustran

« Svar #7 skrivet: 24 maj-08 kl 11:38 »
Vår trädgård och även åkrarna är också invaderade av vattensork. De är riktiga marodörer, äter trädrötter bla. vårt päronträd föll. Att odla ngt. är nästan hopplöst. vi har hund och katt, hjälper inte så mycket för det inte sorkarna grävt upp, gräver hundarna i sin iver att jaga sork.       
  Jag har provat med stora råttfällor betade med äpple och en  upponedvänd hink över ett hål, med bra resultat. Ett annat tips är vibrationer, de gillar de inte. De finns många sätt att fixa sånt med. Vi körde en kompressor som stod på en stålplåt med järnspett nedstuckna i 2 hörn. Låt den gå en timme ngn. gång då och då. Det finns också ett urdyrt medel på plantagen el. liknande, som man strör ut. Lycka till.  vi jagar också vidare, ;)

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 maj-08 kl 20:42 »
Min farmor skulle kläckt följande knep: karbid + vatten i hålen, täck sedan hålen så gasen blir kvar i gångarna.....

Rök inte samtidigt  ::)

Varg-älva

• Finland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-08 kl 16:02 »
På sommarstugan har vi vattensorkar, vissa år mer, vissa mindre.

Bästa vapnet mot dem är väl en jaktglad kissekatt. (Välj dock inte en som mammas, den tar in maten och äter... :-X)

samsam1

• -
« Svar #10 skrivet: 25 maj-08 kl 18:13 »
Vilket är helt lagligt om du har licens på vapnet. ;)

Hej. det är INTE lagligt att jaga djur med luftgevär i sverige!
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-08 kl 18:22 »
när jag skurar i hönshuset med såpvatten får jag följdaktigen såpvatten med hönsskit i,
det gillar inte sorkarna, jag brukar hälla ner det i de hål jag hittar och dom överges ganska omgående ;D

alternativt kan man ju blanda en jättebunke med hönsskit, såpa och vatten och gå och hälla ner i hålen.  :D
är Återprenumerant såklart.

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 25 maj-08 kl 18:24 »
Hej. det är INTE lagligt att jaga djur med luftgevär i sverige!

Jodå, om luftprojektilen har anslagsenergi motsvarande kulgevär klass 4.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-08 kl 20:07 »
Jodå, om luftprojektilen har anslagsenergi motsvarande kulgevär klass 4.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

scrolla ner till 20 §.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 25 maj-08 kl 22:24 »
scrolla ner till 20 §.
En som har läst på. ;)

Det krävs en utgångshastighet på minst 180 meter per sekund och minst  kaliber .22  (5.5mm). En vanlig jaktkula väger ca 1 gram. Så det räcker med ca 16J till sork.
Då det är skyddsjakt och inte vanlig jakt.
« Senast ändrad: 25 maj-08 kl 22:30 av Rosten »

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 maj-08 kl 22:17 »
En som har läst på. ;)

Visst har jag en förkärlek och fascination för lagar och förordningar och kanske främst hur deras uttolkning och tillämpning skiljer sig från fall till fall, och mellan olika tillämpare av samma lag (länsstyrelse, tillsynspersoner på kommuner, licenshandläggare på polisen etc). Men i detta fall har jag inte läst på ett dugg utan råkade sitta med senaste Svensk Jakt på skrivbordet brevid mig. Och tänk. Där finns flera sidor om luftgevärsskytte samt en faktaruta om just jakt med luftgevär. Så jag kanske lät mer insatt än jag egentligen är i just detta fall....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 maj-08 kl 22:33 »
Vår ännu inte fullvuxna katt tog en vattensork idag. Katten satt och slog efter sorken och sorken (stor!) satt och slog tillbaka. Det var dock katten som avgick med segern. När han var klar med den tog han en till. :o

En duktig jägare är han. Det är däremot lagom roligt när man hittar honom med tassen i hamsterburen med kycklingar.
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 22:35 av Ulric »

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 27 maj-08 kl 22:36 »
Visst har jag en förkärlek och fascination för lagar och förordningar och kanske främst hur deras uttolkning och tillämpning skiljer sig från fall till fall, och mellan olika tillämpare av samma lag (länsstyrelse, tillsynspersoner på kommuner, licenshandläggare på polisen etc). Men i detta fall har jag inte läst på ett dugg utan råkade sitta med senaste Svensk Jakt på skrivbordet brevid mig. Och tänk. Där finns flera sidor om luftgevärsskytte samt en faktaruta om just jakt med luftgevär. Så jag kanske lät mer insatt än jag egentligen är i just detta fall....
Jakttidningarna har nyligen börjat skriva om luftgevär och dess fördelar.
Jag och en kille som heter Jonas i Stockholm var förmodligen dom 2 första privatpersonerna som fick skyddsjaktslicens på luftvapen 2003.
Efter att lagen hade ändrats 2002.
Jisses vilket kaos det var. ;) Blev tvungen att ringa minst 30 olika myndighetspersoner innan polisen gav med sig.
Efter det så la jag upp en hemsida som hette "skyddsjakt med luftgevär" Där jag förklarade vilka lagar som gälde och hur man skrev intyg mm.
Har hjälpt ett antal att få licens.

19 oktober 2005 bestämde jag mig för att söka licens på ljuddämpare till luftgeväret. Efter ett års vänta så avslog polisen licensansökan. Så jag överklagade till länsrätten och vann.
Polisen överklagade till kammarrätten i Jönköping. Där jag också vann. Så det blev en ca 2 cm tjock hög med papper innan polisen och rikspolisstyrelsen gav upp .
Har inte haft någon advokat utan har skött allt själv.

Byracka

• -
« Svar #18 skrivet: 28 maj-08 kl 01:02 »

En duktig jägare är han. Det är däremot lagom roligt när man hittar honom med tassen i hamsterburen med kycklingar.
Skyll er själva,  ni har satt kycklingar i en gnagarbur , inte undra på att pajken är förvirrad.

leifhh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 maj-08 kl 08:29 »
Jag och en kille som heter Jonas i Stockholm var förmodligen dom 2 första privatpersonerna som fick skyddsjaktslicens på luftvapen 2003.
Efter att lagen hade ändrats 2002.
Jisses vilket kaos det var. ;) Blev tvungen att ringa minst 30 olika myndighetspersoner innan polisen gav med sig.
Efter det så la jag upp en hemsida som hette "skyddsjakt med luftgevär" Där jag förklarade vilka lagar som gälde och hur man skrev intyg mm.
Har hjälpt ett antal att få licens.

Intressant!
Min givna följdfråga blir då: Har dina "klienter" fått olika bedömningar från olika licenshandläggare?

Citera
19 oktober 2005 bestämde jag mig för att söka licens på ljuddämpare till luftgeväret. Efter ett års vänta så avslog polisen licensansökan. Så jag överklagade till länsrätten och vann.
Polisen överklagade till kammarrätten i Jönköping. Där jag också vann. Så det blev en ca 2 cm tjock hög med papper innan polisen och rikspolisstyrelsen gav upp .
Har inte haft någon advokat utan har skött allt själv.

Bra att du fick igenom det. Lite synd att det inte gick upp i regeringsrätten och fick bli prejudicerande. Det hade varit ännu bättre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1705 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser