Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lingongrova, lingonbröd på surbröd - recept tack?  (läst 3880 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Lingongrova, lingonbröd på surbröd - recept tack?
« skrivet: 22 maj-08 kl 15:07 »
Nån som har ett bra recept på surbröd med lingon i? Något liknande Lingongrova..?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Lingongrova, lingonbröd på surbröd - recept tack?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-08 kl 09:05 »
Ingen som har nå recept på Lingongrovaliknand bröd? :(
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 20:00 »
Det skulle min gubbe också vara intresserad av... Själv tycker jag det är för sött, men det vore ju kanon om det fanns
ett sånt recept till min bakmaskin!

juniafrida

« Svar #3 skrivet: 10 jun-08 kl 21:27 »
Jag har aldrig gjort lingonbröd och nu är lingonen redan slut i frysen men om jag hade lingon kvar skulle jag göra ett vanligt surdegsbröd fast med lingon i. Enkelt!

Jag brukar ta en halv till en dl surdeg från grundsuren som bor i min kyl. På kvällen tillsätter jag 1 liter vatten, 6 dl rågmjöl, 3 dl havregryn och 2.5 dl blötlagd rågkross. Detta får sedan stå framme över natten.
   På morgonen har jag skum på ytan och en tydligt sur doft. Hurra! Då tillsätter jag mer av allehanda mjölsorter, oftast vete eller dinkel samt salt.
   Sedan får det stå och jäsa till dubbel storlek (ung 3-4tim). Varpå jag bakar ut degen till limpor som får jäsa 1 timme på plåten innan de åker in i ugnen.

Lingonen skulle jag tillsätta samtidigt som vete och dinkel. Detta är mitt gissningsrecept. Kanske har någon annan ett beprövat tillförlitligt recept. Jag höftar alltid när det gäller bröd och det brukar bli gott. Lycka till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser