Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcke?  (läst 8115 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Täcke?
« Svar #40 skrivet: 07 jul-08 kl 16:11 »
Kanske därför man ryktar en häst före man tar den i andvändning ? för att man får den lättare ryktad sen efteråt :P
( jag har oxå ryktat hästar,tom avlivat hästar)

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 07 jul-08 kl 16:30 »
Tänkte just fråga hur man löste det hela förr när hästarna verkligen fick göra skäl för brödfödan genom dagligt arbete i skogen (tungt och länge), vilket nog få av våra fritidshästar (inklusive både min och din väl, om vi ska vara ärliga  ::) ;)) kan påstås göra i dag :-[. Vill för egen del helst undvika att klippa och täcka mina hästar, tycker att gubas inlägg om innehållet stämmer ger mig rätt goda skäl att fortsätta slippa detta  ;D.

Jag vet inte hur det var i södra sverige? Men här i Norrland har jag fått lära mig att hästen togs ut för arbetet på vintern (då höll den sig varm och i pauserna fick den en filt över ryggen) i övrigt stod hästen inomhus hemma eller i skogsstall om de jobbade långt hemifrån. Några rasthagar eller lösdrifter existerade inte. Jag tror faktiskt inte arbetshästarna hade så mycket till vinterpäls förr, så det var nog inga stora problem. Där jag gick min timmerkörarkurs fanns väldigt lite rasthagar så det var knappt någon utevistelse vintertid och dom hästarna hade i alla fall obefintlig vinterpäls.
                                                  Mvh
                                             Charlotte
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 16:34 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 07 jul-08 kl 16:52 »
Guba: Att din teori om lång päls stämmer på mina slöa varmblodsston som går på lösdrift är helt sant. All snö osv lägger sig utanpå och tinar knappast.
  MEN unghästarna (nordsvenska travare) på mitt jobb jag hade förr fick vi lov att klippa när de var igång riktigt med träningen.
Det var inga fleecetröjor på dom i alla fall. Efter ett rejält jobb var dom genomsvettiga och det tog evigheter för dom att torka trots ordentlig ventilation i stallet. Vissa av de vuxna klarade sig om man täckade dom från hösten, vissa blev "isbjörnar" och fick klippas. När de var korthåriga ångade dom av sig ganska snabbt men inte med lång vinterpäls. Sedan på med ett täcke och ut i hagen.
                                           Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 07 jul-08 kl 17:17 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #43 skrivet: 07 jul-08 kl 20:28 »
Tänkte just fråga hur man löste det hela förr
Ja som du vet hade de inga täcken då...  ;) Och visst klarade de sig fint, precis som våra hästar klarar sig utan nu för tiden också. Däremot upplever jag att det fungerar bättre för mig, min häst och min träning med klippt och täckad häst, och så länge det är så kommer jag fortsätta med detta, oavsett om ngn tycker det är djurplågeri/dumheter.

Här kanske man kan hitta orsaken till att så många har svårtorkade hästar om man skall vara riktigt ärlig, bristen på ryktning vintertid.

Inte i mitt fall iaf. Jag kan med full ärlighet säga att min häst ryktas mkt noga året om så det är inte problemet.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 07 jul-08 kl 21:47 »
Självklart gör du som du vill, det gör vi alla ;D.

Men det som är bra med en sådan här diskussion är ju att olika fakta och argument kommer upp i ljuset och har man inte funderat så mycket på varför man klipper/täckar eller inte klipper/täckar sin häst så kan man ju ta till sig de olika "lägrens" infallsvinklar och inte bara göra det ena eller det andra för att man "ska" eller för att "alla andra gör det"  ;)

Ja som du vet hade de inga täcken då...  ;) Och visst klarade de sig fint, precis som våra hästar klarar sig utan nu för tiden också. Däremot upplever jag att det fungerar bättre för mig, min häst och min träning med klippt och täckad häst, och så länge det är så kommer jag fortsätta med detta, oavsett om ngn tycker det är djurplågeri/dumheter.

Inte i mitt fall iaf. Jag kan med full ärlighet säga att min häst ryktas mkt noga året om så det är inte problemet.
Självhushåll till nytta och nöje

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #45 skrivet: 07 jul-08 kl 21:50 »
Jag vet inte hur det var i södra sverige? Men här i Norrland har jag fått lära mig att hästen togs ut för arbetet på vintern (då höll den sig varm och i pauserna fick den en filt över ryggen) i övrigt stod hästen inomhus hemma eller i skogsstall om de jobbade långt hemifrån. Några rasthagar eller lösdrifter existerade inte.

Min morfar är fd bonne och hade arbetshäst, ardenner i unga år. Vi kommer från södra Sverige, västkusten. Han berättar att de hade aldrig ute den hästen på vintern (förutom när hon jobbade). Hon stod i en spilta precis som korna på vintern.
Så de kanske inte hade samma beskymmer med vinterpäls då..   :-\

//Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #46 skrivet: 07 jul-08 kl 21:52 »
Oj, nu ble det lite fel..  ;D
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #47 skrivet: 08 jul-08 kl 12:28 »
Men här i Norrland har jag fått lära mig att hästen togs ut för arbetet på vintern (då höll den sig varm och i pauserna fick den en filt över ryggen) i övrigt stod hästen inomhus hemma eller i skogsstall om de jobbade långt hemifrån. Några rasthagar eller lösdrifter existerade inte.

Min morfar är fd bonne och hade arbetshäst, ardenner i unga år. Vi kommer från södra Sverige, västkusten. Han berättar att de hade aldrig ute den hästen på vintern (förutom när hon jobbade). Hon stod i en spilta precis som korna på vintern.
Så de kanske inte hade samma beskymmer med vinterpäls då..   :-\

//Maria

Bra poäng, visst var det så även här nere där jag bor. Hästarna gick på bete sommartid, för övrigt stod de inne i en låg och trång=varm ladugård när de inte jobbade vilket de ofta gjorde hela dagarna med söndag som vila, på sin höjd.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #48 skrivet: 08 jul-08 kl 17:35 »
Ännu ett exempel på att allt inte var bättre förr....

Bara för att man förr i tiden gjorde på ett visst sätt är det inte med automatik säkert att det nu görs fel.
Jag tror de flesta skulle reagera på hästar som inte fick gå ute under vintern förutom när de var i jobb.

På flera gamla kort jag sett så har de lagt filtar över ryggen på hästen direkt den stått stilla när det varit kallt ute.

Personligen så ser jag täckesanvändningen som väldigt individuell både i fråga om vilken träning hästen går i, hur hästen är som individ (har både träffat fryslortar och sådana som som aldrig behövt ett täcke och vilke förutsättningar man ger den ifråga om uppstallning/lösdrift/ mängd grovfoder etc.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 09 jul-08 kl 00:11 »
Instämmer helt!

Man får se till individen och omständigheterna. Huvudsaken är väl att folk tänker, och inte bara agerar utifrån slentrian...

Ännu ett exempel på att allt inte var bättre förr....

Bara för att man förr i tiden gjorde på ett visst sätt är det inte med automatik säkert att det nu görs fel.
Jag tror de flesta skulle reagera på hästar som inte fick gå ute under vintern förutom när de var i jobb.

På flera gamla kort jag sett så har de lagt filtar över ryggen på hästen direkt den stått stilla när det varit kallt ute.

Personligen så ser jag täckesanvändningen som väldigt individuell både i fråga om vilken träning hästen går i, hur hästen är som individ (har både träffat fryslortar och sådana som som aldrig behövt ett täcke och vilke förutsättningar man ger den ifråga om uppstallning/lösdrift/ mängd grovfoder etc.
Självhushåll till nytta och nöje

guba

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 jul-08 kl 07:50 »

De hästarna fick vara ute kanske 12 -15 timmar om dagen sex dagar i veckan.

Tänk alla hästar som står inne 20 - 23 timmar varje dag året runt nu förtiden, i det perspektivet vet jag i alla fall vilket jag anser vara det bästa för hästen.

Antalet hästar som lämnar boxen under mindre än tre timmar om dagen är ofantligt stort, totalt onaturligt för ett strövande djur :o

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 09 jul-08 kl 10:11 »
De hästarna fick vara ute kanske 12 -15 timmar om dagen sex dagar i veckan.

Tänk alla hästar som står inne 20 - 23 timmar varje dag året runt nu förtiden, i det perspektivet vet jag i alla fall vilket jag anser vara det bästa för hästen.

Antalet hästar som lämnar boxen under mindre än tre timmar om dagen är ofantligt stort, totalt onaturligt för ett strövande djur :o
Fast det vete sjutton om dom kunde jobba så länge här uppe, vi har ju knappt ljust mitt i vintern?
Men å andra sidan var det kanske tillräckligt med månljus på snön? Ska fråga farsan när han kommit hem.
Min poäng var mer att dom kanske inte såg ut som dagens lösdriftsnordsvenskar i pälsen.
Det var ju en annan syn på djur överhuvudtaget då. Numera går väl de flesta unghästar i box och hage i alla fall?
Uppfödaren i vår by hade dom i spilta och släppte ut dom på en springtur på landsvägen (mellan snöplogkanterna) varje morgon när han mockade. Pappa och hans syskon fick slänga sig upp i snövallarna när flocken kom skenande.
                                            Mvh
                                        Charlotte
                                              Mvh
                                          Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser