Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcke?  (läst 8148 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Täcke?
« Svar #20 skrivet: 06 jul-08 kl 12:41 »
Om hästen är svettig så trackar man dom tills dom är torra,svårare är det inte.
Fin tanke, men jag tror inte du vet hur lång tid det tar för en fullpälsad nordsvensk som arbetat sig genomblöt, att torka. (och genomsvett, det blir åtminstone mina av en vanlig rid eller körtur i gott tempo i alla gångarter, för att inte tala om ett antal timmars arbete i skogen) Jag tycker inte att det är hälsosamt att gå blöt i 12 timmar eller mer, särskilt inte om man vill ha en glad, mjuk och sammarbetsvillig häst även dagen efter.

Åsikten som man ofta hör om att anpassa motionen vintetid är väl också god, men fungerar iaf inte för mig, det är ju vintertid min häst gör mest nytta på gården genom att dra ut timmer, och då krävs att hon är i god form och motioneras regelbundet.

Första gången jag klippte min dåvarande häst var efter att först lett omkring hästen i 5 timmar utan nämnvärt resultat, och hästen sedan fortfarande var blöt 12 timmar senare... En klippt häst kan man just leda torr, och ja, en klippt häst orkar mer. Prova själv att gå ut och springa en mil eller två i vinteroverall med svetten rinnande. Nog fasen är det betydligt jobbigare än i mer anpassade kläder, framförallt när det allt som oftast är många plusgrader även vintertid.

Jag klipper, och täckar sedan vid behov. Är det bara uppehåll och inte blåser hårt mår hon dock ofta utmärkt av att gå otäckad även när det är kallt, tack vare mkt grovfoder och bra ligghall samt skog. (och kanske även för att hon oftast ligger lite högt i hull...  :-[) Andra får gärna göra hur de vill, men det fungerar bäst för mig på det här viset.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 06 jul-08 kl 14:04 »
Ständig bastu är alltså vad mina hästar saknar, att jag inte förstått det ::) ::)

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 06 jul-08 kl 15:40 »
Jag vet en vetrinär som anmäler till djurskyddsmyndigheten när han ser hästar med täcke på när det är plusgrader ute..  ;D Ha ha, tycker jag är skit bra!!!

//Maria

och jag tycker det är skitlöjligt!

Visst finns det väldigt många hästar som har alldeles för mkt täcken på sig och som mår dåligt av det, men att anmäla alla hästar med täcken i plusgrader, det var det fånigaste jag hört.

Detta gissel med allt  j_vla anmälande till djurskyddsmyndigheten så fort ngt inte passar gemene man: antingen för att de har täcken, eller för att de inte har det. Eller för att de saknar konstgjort vindskydd (men har tät skog), för att de anses få för mkt mat, för lite mat (fastän djuren är tämligen normala, kanske med en liten avvikelse åt ena eller andra hållet, i hullet....) osv osv i all oändlighet. För guds skull, låt folk sköta sina djur så det passar dem, så länge det inte är uppenbar vanvård. (Vilket som i detta fallet ett täcke i plusgrader INTE är!)

För övrigt kan det vara jäkligt mkt kallare för en häst med flera plusgrader, regn och snålblåst, än 15 minus, soligt och vindstilla.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 06 jul-08 kl 17:26 »
Medhåll Vingklippt.

O ang. träckning..travhästarna som i princip är pälslösa sommar som vinter, borstar o träcker jag torra..

Men skulle inte komma på tanken att ens försöka med Tösen  ;D Då skulle jag få gå en halv dag ;D Om hon får gå in i lösdriften o rulla sig i halm o stå o äta en stund så torkar hon på egen hand!

Som Guba tidigare påpekat så blir inte pälsmonstrena genomblöta på samma vis, pälsen är som ett flistäcke och transporterar det fuktiga till ytan!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #24 skrivet: 06 jul-08 kl 22:16 »
Jag håller med om att det är mycket onödig anmälningar hit och dit till djurskyddsmyndigheten. Det var ett dumt uttalande av mig att det är skit bra.  :-X
Men jag är trött på folk som anser att man är en djurplågare baraför att man inte täckar sina hästar i tid och otid, varpå hästar MED täcke i tid och otid verkar vara helt ok..  ???
Detta är iallafall vad jag har att erfara..

//Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 07 jul-08 kl 08:13 »
Jag är inte hälften så kunnig på hästar som många av er här men jag är dock böjd att hålla med många av er här vad det gäller täcke på häst. Då jag bor granne med en stuteri ser jag ofta hästarna gå ute i hagen när det är fullt solsken 25-30 grader varmt med nån slags thermotäcke på som går ända upp till öronen på hästen. Det finns inte tillstymmelse till skugga nånstans i hagarna och jag vill bara skutta ur bilen och slita av det. Tycker det är helt vansinnigt att täcka en häst när det är fullt solsken, noll blåst och 25-30 grader varmt. Men det är ju jag det  ::) Kan för mitt liv inte begripa varför man täcker så. ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #26 skrivet: 07 jul-08 kl 10:19 »
så blir inte pälsmonstrena genomblöta på samma vis, pälsen är som ett flistäcke och transporterar det fuktiga till ytan!

Säg det till mina! de blir jus om dränkta katter av arbete om de är oklippta, deras päls har visst missat fleeceeffekten...  :'(

covboy

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 jul-08 kl 10:34 »
Tror det har smittat av sig för nu täcker min dotter kalvarna oxå  :-X

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 07 jul-08 kl 10:49 »
 ;D ;D ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 07 jul-08 kl 10:54 »
Tror det har smittat av sig för nu täcker min dotter kalvarna oxå  :-X

;D ;D ;D

guba

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 jul-08 kl 11:14 »
Säg det till mina! de blir jus om dränkta katter av arbete om de är oklippta, deras päls har visst missat fleeceeffekten...  :'(

Suck, om igen, ju tjockare päls en häst har ju blötare ser den ut att vara när den jobbar och svettas, så långt är jag med och håller med.

Men just den tjocka pälsen är orsaken till att skillnaden på hudtemperaturen där svetten kommer från och temperaturen  på den yttersta pälsen som till och med kan hålla minusgrader (alla har väl sett att de istället för att bli blöta blir vita av rimfrost när svetten kondenserat till täckhåren) blir större än på hästar med kortare päls.

Att då tjockpälsade hästar ser blöta ut på utsidan är inte det samma som att de är blöta på huden vilket är fallet för andra kortpälsade och klippta hästar.
Efter 8 - 12 timmars tungt dragarbete i timmerskogen där jag tillbringar stor del av min vinter så är hästarna alltid svettiga, självklart.
Men tar jag och delar på pälsen ser jag på alla mina hästar en gemensam sak, de är lika torra på huden och den centimeter som är närmast huden  är lika torr som när jag började jobba på morgonen.

Med andra ord så är inte hästen blöt, den är torr och behöver varken träckas, täckas eller stå inne.
Träcka kan man göra ändå, det gör bara nytta, om inte annat så för sin egen motions skull.

Täcka eller ställa den inne gör ingen som helst nytta i det här fallet, tvärtom, med täcke på så tar det längre tid att få bort fukten än utan och ställs den in så kommer den att fortsätta svettas.

Om hästen nu skulle vara blöt intill huden är det en annan sak, mina har aldrig varit det, ännu.

Kommer fukten utifrån så krävs det runt 45 mm regn under två dygn innan det kommit ner till huden genom vinterpälsen.

Vinterpälsen finns ju där av en anledning som är så förfinad att det är ren våldförning på hästen att klippa och täcka.

Den finns där för att hålla hästen torr, både från  innifrån och utifrån kommand fukt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #31 skrivet: 07 jul-08 kl 12:24 »
Då jag bor granne med en stuteri ser jag ofta hästarna gå ute i hagen när det är fullt solsken 25-30 grader varmt med nån slags thermotäcke på som går ända upp till öronen på hästen.

Jag undrar om det inte är täcke mot solexem som de har på sig? För det jag har trott i alla fall. Däremot kan man ju undra hur man tänker när hästar med täcke går i hagar utan skugga. Eller hästar utan täcke med för den delen. :(

Jag har bara haft mina shettisar inne en enda gång sen förra året, och då var det faktiskt inte särskilt kallt ens. Men det var runt nollan, snöblask och det blåste för en gångs skull rätt in i deras vindskydd. DÅ hade jag nog ansett det befogat med täcke, men vi tog in dem istället, så att de slapp äta blött hö och slapp täcke, för det är de inte vana vid alls.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 07 jul-08 kl 14:43 »
Tänkte just fråga hur man löste det hela förr när hästarna verkligen fick göra skäl för brödfödan genom dagligt arbete i skogen (tungt och länge), vilket nog få av våra fritidshästar (inklusive både min och din väl, om vi ska vara ärliga  ::) ;)) kan påstås göra i dag :-[. Vill för egen del helst undvika att klippa och täcka mina hästar, tycker att gubas inlägg om innehållet stämmer ger mig rätt goda skäl att fortsätta slippa detta  ;D.

Fin tanke, men jag tror inte du vet hur lång tid det tar för en fullpälsad nordsvensk som arbetat sig genomblöt, att torka. (och genomsvett, det blir åtminstone mina av en vanlig rid eller körtur i gott tempo i alla gångarter, för att inte tala om ett antal timmars arbete i skogen) Jag tycker inte att det är hälsosamt att gå blöt i 12 timmar eller mer, särskilt inte om man vill ha en glad, mjuk och sammarbetsvillig häst även dagen efter.

Åsikten som man ofta hör om att anpassa motionen vintetid är väl också god, men fungerar iaf inte för mig, det är ju vintertid min häst gör mest nytta på gården genom att dra ut timmer, och då krävs att hon är i god form och motioneras regelbundet.

Första gången jag klippte min dåvarande häst var efter att först lett omkring hästen i 5 timmar utan nämnvärt resultat, och hästen sedan fortfarande var blöt 12 timmar senare... En klippt häst kan man just leda torr, och ja, en klippt häst orkar mer. Prova själv att gå ut och springa en mil eller två i vinteroverall med svetten rinnande. Nog fasen är det betydligt jobbigare än i mer anpassade kläder, framförallt när det allt som oftast är många plusgrader även vintertid.

Jag klipper, och täckar sedan vid behov. Är det bara uppehåll och inte blåser hårt mår hon dock ofta utmärkt av att gå otäckad även när det är kallt, tack vare mkt grovfoder och bra ligghall samt skog. (och kanske även för att hon oftast ligger lite högt i hull...  :-[) Andra får gärna göra hur de vill, men det fungerar bäst för mig på det här viset.
Självhushåll till nytta och nöje

guba

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 jul-08 kl 15:18 »
tycker att gubas inlägg om innehållet stämmer ger mig rätt goda skäl att fortsätta slippa detta  ;D.

Om det stämmer ??? Varför skulle jag skriva något som inte stämmer ??? :)

Inget är väl enklare än att själv ta reda på fakta i ämnet, när vinterpälsen är satt så låter du hästen arbeta sig svettig och "genomblöt" med tungt arbete under några timmar, vik sedan undan pälsen och kolla mot huden och voilá så kan du med gott samvete låta bli att klippa och täcka din häst i fortsättningen med.

covboy

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 07 jul-08 kl 15:22 »
Men hur är det när pälsen är blöt o hästen i viloläge börjar den inte frysa då ?

Då jag vilar med svettig skjorta börjar jag alltid frysa o får lägga på en extra jacka :-\

guba

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 jul-08 kl 15:33 »
Men hur är det när pälsen är blöt o hästen i viloläge börjar den inte frysa då ?

Då jag vilar med svettig skjorta börjar jag alltid frysa o får lägga på en extra jacka :-\

Det är ju det jag försöker få fram här och frågan är om hästen är blöt eller inte.
Min defenition av en blöt häst är att den är blöt när den är blöt in på skinnet.
Den kan se "genomblöt" ut men är endast blöt på utsidan så att säga, där är skillnaden på dig och hästen.

Du har alltid svett på huden när du jobbat dig svettig oavsett fina fukttransporterande material närmast huden och följaktligen blir du kall när du tar en paus i arbetet, samma sak för min egen del.
Och så är det givetvis för hästen med om den är blöt in på skinnet, då fryser den med, något annat har jag aldrig sagt.

covboy

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 jul-08 kl 15:36 »
När vet man när den inte är blöt in på skinnet ?

guba

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 jul-08 kl 15:47 »
Det "vet" man inte innan man tittat efter på djupet, inte via en visuell besiktning av ytan.

covboy

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 jul-08 kl 15:52 »
Okej,labradorer blir inte våta fast de simmat :P,för de har späck i pälsen som sjöfåglar..

guba

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 jul-08 kl 16:05 »
Och tvättar man aldrig vadmalskostymen som är full i kåda blir man inte heller blöt, å andra sidan håller den inte värmen så bra i det skicket, frågan är vad man väljer då?

Samma med hästen, en ren och välryktad päls är varm och go samtidigt som den torkar snabbt medans en lortig och oryktad päls inte släpper in regnet samtidigt som svetten stängs inne av fett stöv med lååång torktid som följd.

Här kanske man kan hitta orsaken till att så många har svårtorkade hästar om man skall vara riktigt ärlig, bristen på ryktning vintertid.

Jag hör och läser rätt ofta måste jag säga att " det är så jobbigt" "det går inte" att rykta en tjock vinterpäls.

Visst går det och det är viktigare än under någon annan årstid att det görs ordentligt under vinterpälsens tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser