Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcke?  (läst 8150 gånger)

Methoni

• Närke
Täcke?
« skrivet: 22 maj-08 kl 12:15 »
Nu när jag skall flytta till Sverige så skall jag ha hästar (två i alla fall) att köra, skogsrida och för barn och barnbarn att rida/köra/pyssla med. Eftersom jag är väldigt ringrostig i allt som rör häst så har jag läst och tittat på DVD i massor (under väntan på att mina andra djur skall bli klara att resa till Sverige).
Det är en sak som jag inte riktigt förstår mig på och det är det här med täcke på häst,varför ska de ha täcke? Det tillhör ju inte hästens natur att bära täcke! Har era hästar täcke?

Methoni

anette i bugared

• -
SV: Täcke?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-08 kl 12:36 »
Det finns mycket utrustning till hästen  som ser mer till ägarens behov än till hästens, och oftast är täcke något fullständigt onödigt.
Det finns tillfällen när det behövs som vid svåra knottöverkänsligheter hos tex Islänningar, och om hästen arbetat hårt, blivit svettig och det är vinter, då kan ett svettäcke vara bra, men som sagt....att lägga täcken på hästar istället för att låta dem utveckla en rejäl vinterpäls tycker jag är tokigt. Ett bra vind och regnskydd i hagen, är även det bättre än att använda regnrock.....förlåt, regntäcke skall det vara, på hästen.

En del hästar går med täcken för att de skall vara rena när ägaren skall rida dem (eller visa upp dem), och kanske finns det "känsligare" hästraser som behöver täckas, det skall jag låta vara osagt, men min uppfattning är att alldeles för många köper och använder onödig utrustning i sin hästhållning.

Så, som svar på din sista fråga, så har jag några tunna fleecetäcken liggande, men använder dem ytterst sällan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 22 maj-08 kl 12:53 »
kanske finns det "känsligare" hästraser som behöver täckas, det skall jag låta vara osagt, men min uppfattning är att alldeles för många köper och använder onödig utrustning i sin hästhållning.

VIsst finns det kännsligare raser, eller, ska jag framför allt säga, känsligare individer! Min gammelhäst har inte varit speciellt känslig, utan alltid haft lätt att sätta bra med päls. Hennes avkomma däremot är en tunnhårig krake, som har tvingat mig att till viss del ändra åsikter om täcken. De kan faktiskt vara nödvändiga ibland, till vissa hästar. Men, självklart ska man itne använda mer än när det är absolut nödvändigt! Skiner solen och vädret är bra så av med täcket! Det mår huden bäst av! Men märker man att hästen får ont i ryggen i samband med regn så är inte regntäcke helt dumt!

Men alltså, om det handlar om att införskaffa hästar så kan man ju satsa på tåligare raser ;) Shettisen tex har sån tät päls att han aldrig blir blöt igenom pälsen, oavsett väder!
« Senast ändrad: 22 maj-08 kl 12:55 av Fru Jansson »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

cilla 75

« Svar #3 skrivet: 22 maj-08 kl 14:50 »
Håller med både Anette och  fru Jansson. En del hästar behöver täcke,många hästar som har täcke har det nog för att ägaren tycker det är smidigare(inget illa menat). Jag har inte täcke på någon av mina hästar,har Nordsvensk,Irish Cob och Shettis.Det blir isbjörnar om det är en kall vinter ;D På sommaren måste jag däremot tyvärr ha täcke på en av Nordsvenskarna pga överkänslighet mot knott.

Mvh/Cilla

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 22 maj-08 kl 17:19 »
De som rids och tränas regelbundet klipper jag, just för att slippa den tjocka vinterpälsen. De blir helt enkelt komplett genomsvettiga efter 20 minuter annars, och orkar inte speciellt mycket. Dessutom tar det väldigt lång tid för dem att torka all päls, och får man dem inte riktigt torra kan det bli hudproblem av det.

Är det en häst som inte rids så intensivt gör jag i regel någon form av spårklippning, på det viset behöver man inte täcka så mycket utan hästen kan gå utan täcke för det mesta.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 22 maj-08 kl 21:13 »
Det är en sak som jag inte riktigt förstår mig på och det är det här med täcke på häst,varför ska de ha täcke? Det tillhör ju inte hästens natur att bära täcke! Har era hästar täcke?

Allt beror ju på vad man använder sin häst till. Jag som har häst på lösdrift använder täcke på den individer jag tränar. Utan täcke så hade de stått mer inne på tork än ute i hage eftersom de svettas vid hård träning (nu står de ändå inne och torkar ett tag men inte lika länge som de skulle ha behövt gjort om de gått utan täcke. Individer som klipps (själv har jag bara spårklippt en enda gång) behöver definitivt täcke.
Vill man ha hästen utan täcke får man vara beredd att anpassa sin träning så att hästen inte blir svettig eller ha den inne på tork så länge att den är torr när man släpper ut. Det finns också individer som lätt blir kalla om ryggen, får muskelspänningar av att vara utan täcke på vintern och jag har också sett gamla hästar som använt för mkt energi för att hålla sig varma att e därmed gått ner i vikt och för den skull behöver täcke. Man får helt enkelt anpassa sig efter den häst man har och den träning man tänkt bedriva.
Unghästar och hästar som inte arbetar mår oftast utmärkt utan täcke.

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 23 maj-08 kl 10:22 »
att ha täcke är mesta dels en ren lathet från ägaren mycket smidigt. jag har haft många olika hästar men använder anbart flistäcke för att dom ska troka upp efter ridning pga att mina går på lösdrift.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-08 kl 08:14 »
Det är en blandning av tyckande och dummhet samt en stor bit av lathet,att andvända täcke i tid och otid.Att man andvänder täcke eller filt till hästen när den har rast beror på att den inte skall kylas av och bli stel.Den som tror att det är bara att ta av täcket och sätta på sadeln och rida efter en sumarisk avborstning,den har mycket att lära om hästskötsel.
Den huvudsakliga andledningen till rykt av hästen är att masera och öppna porerna,inte att ta bort eventuella ler eller skit fläckar.Att rykta en häst och sköta om den tar ca en timma i anspråk kortare tid är slarv.Att sköta av en häst tar lika lång tid i anspråk.Att klippa hästen och av den andledningen andvända täcke är som att klippa av en lång pannlugg och sedan andvända flugband i stället.......Hur smart är det?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 25 maj-08 kl 13:35 »
Det är möjligt att det finns folk som tror att man slipper rykta om man täckar, men jag och många med mig hör inte till dem och jag tycker det är ganska oförskämt att dra alla över en kam sådär, Körven.   >:(

Att jämföra vinterpäls med pannlugg är inte speciellt relevant, om du läser de inlägg där det förklaras varför täcken används.

Dessutom, att förklara täckesanvändning som ren lathet, tillåt mig småle. Det är dyrt att köpa och laga täcken, och rätt omständigt att byta och klä av och på. De ska tvättas och torkas, och förvaras någonstans under sommarhalvåret. Så lathet är snarare att låta dem gå utan täcke!

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-08 kl 21:16 »
Du får gärna småle..............För jag gapskrattar,orkar din häst mindre för att den blir svettig?????Tar det längre tid för dig att ta av och på täcket  än att rykta den?
Jo jag har träffat på "hästmänniskor" och hört deras teori om täcken och hästar som fryser och att dom är tvungna att ha täcken mm.Om hästen är svettig så trackar man dom tills dom är torra,svårare är det inte.Man skall ju inte sätta på en svettig häst ett täcke och tro att den blir varm och skön av det,eller ännu värre att ett blött täcke torkar bäst på hästen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 25 maj-08 kl 21:56 »
Du får gärna småle..............För jag gapskrattar,orkar din häst mindre för att den blir svettig?????Tar det längre tid för dig att ta av och på täcket  än att rykta den?
Jo jag har träffat på "hästmänniskor" och hört deras teori om täcken och hästar som fryser och att dom är tvungna att ha täcken mm.Om hästen är svettig så trackar man dom tills dom är torra,svårare är det inte.Man skall ju inte sätta på en svettig häst ett täcke och tro att den blir varm och skön av det,eller ännu värre att ett blött täcke torkar bäst på hästen.

Fakta är att min häst svettades betydligt mindre då han har kortare vinterpäls (har täcke) än när han hade längre. En avspolning är oftast befogad efter träning vilket gör att hästen måste torka betydligt längre tid. Sedan ryktas mina hästar oavsett om de använder täcke eller ej.
Min upplevelse är att ett fleecetäcke hjälper till att "suga" ut svetten/vattnet vilket gör att det går snabbare för hästen att torka när man trackar den och den riskerar inte att bli alltför avkyld om blåser snålt. Jag brukar dock använda även halm att gnida hästen med.
Det går inte att komma ifrån att täckning är väldigt individuellt, vissa behöver det inte, andra behöver det. Man får anpassa sig efter hästmaterialet, hästhållningen och vilken användning man kräver av hästen.
Nu när jag har unghäst igen så ser jag fram emot ett antal år utan att behöva använda täcke men när han börjar användas för fullt blir det antagligen täcke på under vinterhalvåret.
Vi som har häst på lösdrift får ett större besvär med täcken under vår och höst då täcket tas på under natten men av på morgonen, betydligt lättare har de som har hästen otäckad dygnet runt.

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-08 kl 22:34 »
betydligt lättare har de som har hästen otäckad dygnet runt.
Eller alla de som har hästarna täckade dygnet runt :-\
Jag kan lätt på en dag se 30-40 hästar som står med vintertäcken  i strålande solsken runt Örebro. Imorgon passerar jag tre stora stall, skall räkna under dagen.
Gissar att det är riktigt varmt under de där täckena >:(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 25 maj-08 kl 23:40 »
Jag kan lätt på en dag se 30-40 hästar som står med vintertäcken  i strålande solsken runt Örebro.

Ja det är sannerligen sorgligt! Jag gissar att en hel del kommer att utveckla regnskållor eller andra hudproblem som kan komma som ett brev på posten om det är varmt och fuktigt under täckena.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 maj-08 kl 08:48 »
Jag kan lätt på en dag se 30-40 hästar som står med vintertäcken  i strålande solsken runt Örebro. Imorgon passerar jag tre stora stall, skall räkna under dagen.
Gissar att det är riktigt varmt under de där täckena >:(

Jag körde förbi Enköpings ridskola häromdagen då det var 24grdaer varmt o inte ett moln på himmlen ,,nästan alla hästarna hade täcken! Tom shettisen hade regntäcke o jag såg en ponny med fodrat blått täcke med rutor på ..fyyy fan ! Stackars djur!!
Mina hästar har aldrig täcken förutom shettisen på sommaren pga exem.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 26 maj-08 kl 09:45 »
Jag körde förbi Enköpings ridskola häromdagen då det var 24grdaer varmt o inte ett moln på himmlen ,,nästan alla hästarna hade täcken! Tom shettisen hade regntäcke o jag såg en ponny med fodrat blått täcke med rutor på ..fyyy fan ! Stackars djur!!
Mina hästar har aldrig täcken förutom shettisen på sommaren pga exem.
Jag undrar bara VARFÖR har dessa hästar täcke? Inte ens om det varnades för regn/hagel/storm hade täckning behövts, det är ju försommar!! Inte ens mygg och knott har hunnit vakna ordentligt. Hur tänker man när man täckar hästar i tid och otid? Nån som vet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 maj-08 kl 09:49 »
Vi bukade bo intill en ridskola på gotland.. När vi svalkade våra hästar i grustaget med vatten i för att det var så varmt att vi nästan smällte bort, hade ridhästarna täcken på sig i hagen. Varje år.. ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 26 maj-08 kl 10:00 »
Vi bukade bo intill en ridskola på gotland.. När vi svalkade våra hästar i grustaget med vatten i för att det var så varmt att vi nästan smällte bort, hade ridhästarna täcken på sig i hagen. Varje år.. ::)
Men då är det väl som jag spekulerat i tidigare, ren lättja från de som skall använda hästarna och dessutom ett oförstånd betr. varför man ryktar hästen före (och efter) ridningen.

guba

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 maj-08 kl 11:44 »
Hur tänker man när man täckar hästar i tid och otid? Nån som vet?
Vet och vet men jag hävdar vidare att det är  ren lathet och eventuell okunskap om vikten av att rykta sin häst >:(

Har sett det flera gånger att folk kommer från jobb och skolor till stallet där hästen står, hämtar sin täckade häst från hagen, in i stallet av med täcket och sju drag med viskan på var sida för att därefter sadla och sen ut på ridtur.

Efter ridturen samma visa, av med sadeln på med täcket och ut i hagen eller kvar i boxen. Sådär håller de på år ut och år in.
Det värsta är att det inte går att nå dessa med synpunkter, de vet minsann bäst vad deras hästar behöver och har för krav.
Lathet och okunskap går nog hand i hand i dessa fall ::)

Ständig bastu är alltså vad mina hästar saknar, att jag inte förstått det ::) ::)

PS: Såg faktiskt bara 6 hästar med vintertäcken idag, sol och 18 grader varmt, nästan vindstilla. Tunnare täcken hade de flesta dock, dammskydd eller vad det kan vara. DS:

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 26 maj-08 kl 11:50 »
dammskydd
;D ;D ;D Påminner om de skydd min gamla farmor lade över sina möbler för att de skulle hålla sig fria från damm. Kanske är likheterna med hästar fler än skydden förresten, ser dessa ryttare/hästägare sina hästar som möbler månne?

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #19 skrivet: 05 jul-08 kl 18:07 »
Jag vet en vetrinär som anmäler till djurskyddsmyndigheten när han ser hästar med täcke på när det är plusgrader ute..  ;D Ha ha, tycker jag är skit bra!!!

//Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser