Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor  (läst 17131 gånger)

Lalla5

• Gäst
Råttor
« skrivet: 02 jun-05 kl 19:36 »
I vår gamla lada, där hönsen bor, har även råttorna bosatt sig. De äter upp hönsens mat, dricker upp vattnet och förökar sig väl!
Har nån nåt tips på vad vi kan göra??
Vill helst inte använda råttgift, dels för våra tre katter, dels för hönsens skull.
Vad gör vi???
Tacksam för svar!
Lalla

Lo

• Gäst
Re:Råttor
« Svar #1 skrivet: 03 jun-05 kl 15:21 »
Nu har du ju redan katter. Vet inte om det hjälper dig men när detta hände goda vänner till oss skaffade de sig en stor han katt. Det finns visst någon ras som ska vara extra skickliga smådjur jägare. Ska ta reda på vilken. Men jag vet att Baltazar (han katten) och hans "fru" Bea som fick följa med i flytten gjorde ett bra jobb och att de fortfarande håller råtterna i lagom mängd på gården.
Lo

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #2 skrivet: 03 jun-05 kl 15:40 »
Burfällor med rökat fläsk eller talgbollar som man ger till fåglarna på vintern har fångat ett antal stora rakare hos mig i vinter. Om man sedan inte vill dränka dom så rekommenderas ett luftgevär för avlivning.   8) går väl bra med hagelbössan oxså men fällorna är dyra o efter ett skott är det inte så mycket kvar. se oxså till att ha hönsens mat i täta tunnor så löser det sig nog.
lycka till
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

annika

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 05 jun-05 kl 00:00 »
Hej om du har möjlighet att sätta ut vanliga råttfällor utan att hönorna kommer åt dem, ladda fällorna med något gott, t.ex ost eller fläsk, spänn inte fällorna första och ev. andra natten så att råttorna blir vana att äta där. sedan går de rakt i fällan. lycka till.

Lalla5

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jun-05 kl 13:37 »
Tack för era tips!!
Har faktiskt inte funderat på fällor men det ska jag göra nu!! Problemet är ju vad man gör SEDAN. Dränkning låter grymt (har tyvärr alltid haft svårt med detta att döda...), luftgevär kanske inte ger samma lidande?
Katterna gör nog så gott de kan men råttorna är också oerhört listiga...
Hönsmaten förvarar vi i tunnor med lock, det är inga problem. Problemet är att de går direkt in till hönse och käkar ur deras matbehållare.
OK, än så länge känns fällan bäst, men det kanske kommer fler tips??
Tack än en gång!!
lalla

sidra

« Svar #5 skrivet: 05 jun-05 kl 17:20 »
Går deras nattbur att råttsäkra så kanske du kan ta bort maten när du släpper ut hönsen på morgonen och sätta tillbaks den på kvällen.
Eller bara ge hönsen så mycket mat som dom äter upp åt gången.
Det är jätte äckligt att dränka en råtta som man fångat i bur.

lilleulv

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-05 kl 17:28 »
Tur har vi ingen problem med råtter, men jag hörte engång om ett mycket originalt sätt, att bli av med de flesta råtter på en gång.
En kollega till mig var på besök på en gård. Han så mycket undrande, att bonden kom med et stort fat med gröt och mjölk, och serverade detta för en flock väntande råtter. Han var säcker på, att bonden måsta vara vricket, och frågade varför han utfodrade råtter? Svaret var: De lär sig snappt, att jag kommer med maten, och efter ett tag blander jag gips i gröten, så dör alle med undantag för några ungar i boet.
Säkert effektivt men brutalt. Ifall jag var råtte, ville jag föredra luftbössen.
Lilleulv

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-05 kl 15:35 »
Svaret var: De lär sig snappt, att jag kommer med maten, och efter ett tag blander jag gips i gröten, så dör alle med undantag för några ungar i boet.
Säkert effektivt men brutalt. Ifall jag var råtte, ville jag föredra luftbössen.
Lilleulv

Synnerligen grymt och troligen olagligt!

Råttor och möss är som vilka andra levande varelser som helst. De känner smärta precis som du och jag. Och tycker nog att de har hittat den perfekta boplatsen, varmt och maten serverad.
Det är svårt att bli av med både råttor och möss när de väl flyttat in, särskilt i gamla trähus och då maten står framme till de egna djuren.
Jag har inte själv använt gift då det känns otrevligt, särskilt då råttor och möss undviker att dö i boet och då ofta ligger döda öppet vilket betyder att de egna katterna eller andra djur också kan bli förgiftade.
Det finns också apparater som sänder ut otäcka ljud. Men hur vet man att inte hönsen lider av det?
Slagfällor som funkar som de ska leder till ögonblicklig död. Vilket borde vara det bästa. Men kom ihåg antalet fällor du satt ut och räkna i dem varje morgon, ifall någon av fällorna inte funkat som den ska.
Jag vet att Jack Russelterrierhundar är utmärkta mus och -råttjägare. Du kanske känner nån du kan låna?

Som nämnts i tidigare inlägg så är det nödvändigt att tänka över om man kan hindra dem att komma åt maten utan att hindra hönsen. Förvara allt foder i plåttunnor.
Som jag minns det är det olagligt att bekämpa "skadedjur" med klisterfällor och att dränka dem i hinkar, för att inte tala om gips i maten. Men när jag ville kolla upp det närmare så kan jag inte hitta det i text på någon av myndigheternas hemsidor. Har mailat Djurskyddsmyndigheten och återkommer med besked om detta.

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-05 kl 19:19 »
 Gudskelov har jag inga problem med råttor (har inte sett en "Stor-råtta" här på massor av år. Möss har jag däremot en del, men katterna håller dom ganska bra i schack, har dessutom sett att hönsen klipper åt sig någon om dom får tag i dom. Och att hålla mössen i schack kan jag lova är jätteviktigt.... Halva vårt hus blev utbränt pga eldsvåda orsakad av musgnagda gamla ledningar.
 Men till detta med gift: Visst känns det otäckt och äckligt med gift.... Men dagens rått/musgift är inte farligt för husdjur, det är heller inte farligt om katterna äter förgiftade råttor... En katt kan inte äta i sig de mängderna möss/råttor som behövs för att bli sjuk. Detta är i alla fall vad Anticimex säger och jag tror inte att de skulle våga ljuga och riskera att få ilskna kattägare som stämmer dom.
 Många av de Jack Russlar jag känner är förutom duktiga råttjägare också rätt duktiga hönsjägare ;D Så se för all del till att få tag på en Jack Russel som är "höns-ren" innan du släpper in den i hönshuset.
                          Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 06 jun-05 kl 19:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

« Svar #9 skrivet: 06 jun-05 kl 21:00 »
Hejsan !

Vissa katter vill inte ta fullvuxna råttor eftersom de är väldigt aggressiva. Men de i lite mindre storlek brukar slinka ner. Och hittar de på boet är det rena kalaset.

Jag har också läst att avlivning med dränkning bla är olagligt och det gäller säkert gips också och som alltid gäller det att en avlivning ska ske snabbt och med minsta lidande för djuret.
Det finns andra metoder för avlivning som används av de som föder upp råttor till ormmat. Men det vill jag inte ta här men kan beskriva det privat om nån behöver veta.

En instäng råtta som sjunker pga bur t ex drunkar fortare än en som läggs ner i en vattentunna med höga kanter som hindrar råttan från att ta sig upp. Råttor är i regel goda simmare, tycker om att bada, så det finns ex på råttor som simmat i timmar innan de drunknat.

Är det stora råttor krävs stora fällor. Men även där måste man vara observant eftersom det finns råttor som gått iväg med hela fällan om den inte tagit på rätta stället vill säga.

Vill man sätta slagfällor inne hos hönsen eller om det finns risk att andra djur kan gå i fällan kan man bygga upp med t ex tegelstenar till kanter och en mindre öppning där råttan kan komma in och så givetvis att tak med en tyngd över. Tänk bara på att en höna inte ska kunna få in huvudet och fastna med näbben/halsen i fällan.

Ibland måste man vara ihärdig i flera dygn innan råttan låter sig luras och dessutom är en död råtta en varning till de andra råttorna så en död råtta bör avlägsnas så fort som möjligt.

Vill du använda råttgift kan du också lura råttorna genom att blanda giften i samma mat som du ger hönsen och antingen bygga en höns säkrad anordning eller om du har möjlighet att stänga hönsen ute under dagtid tills du har fångat råttor. Servera då den giftblandade maten i en bytta eller nått som inte kan välta och som ni vet alltid innehåller oätbart foder för hönsen för att undvika ett misstag.

Tänk på att de råttor du ser inte är alla som finns. Det brukar vara många fler och en kull klarar sig själv från 4 veckors ålder. Dessutom om det finns fler honor och mammam försvinner tar en annan hona över digivningen.

Råttgift tar ändå flera dygn och råttan måste äta av giftet flera gånger för att komma upp i dödande mängd.
Giftet fungerar så att råttan dör av förblödning. Egentligen ett mycket plågsamt sätt.
Enl den veterinär jag rådfrågat så kan en katt/hund bli dålig om den tar en råtta som precis fyllt magen med gift. Men om man vet om det så ger man katten/hunden en spruta som motverkar blödningarna. Kommer inte ihåg just nu med det vet ju veterinären om man ringer.

Vilda råttor är tyvärr ett gissel, de är mycket läraktiga och har snart kommit underfund med när det fylls på med god färsk mat. De kommer faktiskt fram så fort du gått ut ur hönshuset. Ibland kan man lura dom om man "går ut" stänger dörren men står kvar stilla och tyst inne en bit från maten. Då kan man se om man har tur var de tar sig in och ev spika igen fast det tar inte lång stund för dem att gnaga ett nytt ingångshål.

Förutom att de är aggressiva sätter de i sig mängder med mat och det gäller även möss. Plasttunnor kan de äta sig rakt igenom. Försök aldrig ta i en vild råtta utan tjocka handskar. Svansen kan tyckas vara tämligen säker men råttan är smart. Den kan kan snabbt börja vrida sig runt runt tills svansen går av eller så kommer den i sväng och sitter plötsligt uppe på handen med tänderna djupt inne i dig.
Jag vet ! :'(

Till slut kan det dock vara så många råttor att de hindrar hönsen från att äta så de dör av svält.

Afrikanska pärlhöns brukar kunna ta råttor enligt en del men de vi hade när vi hade vilda råttor gjorde inte det.
Däremot är de utmärka varnare vid olika faror och går bra tillsammans med "vanliga" höns.

Jag har tamråttor sedan flera år så jag har lärt mig en hel del.
För mig är det jätte-svårt att skilja på mina tama råttor och de vilda, alltså när det gäller avlivandet. Nu menar jag inte att jag avlivar mina tama råttor eftersom de är mina kelisar.
Dessutom har barnen svårt att förstå varför jag åker till veterinären med "mina" råttor medans de vilda får stryka på foten.

Jag löste det så att gubben tog hand om de döda råttorna så jag slapp se dom.

Med tanke på råttors och möss tidiga könsmognad så kommer de snabbt upp i stora mängder. Och när tillgången på foder är god så blir också kullarna stora.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sidra

« Svar #10 skrivet: 06 jun-05 kl 21:04 »
Här flyttade in en iller eller kanske mink och sen dess har vi inte sett en råtta! Dom tar ju också tyvärr höns och kaniner.

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 08 jun-05 kl 20:44 »

Enl den veterinär jag rådfrågat så kan en katt/hund bli dålig om den tar en råtta som precis fyllt magen med gift. Men om man vet om det så ger man katten/hunden en spruta som motverkar blödningarna. Kommer inte ihåg just nu med det vet ju veterinären om man ringer.

Vitamin K är motmedel mot råttgift fick jag lära mig när jag gick djurvårdarlinjen för hundra år sen. Känner dock inte till de moderna gifterna samt motmedel. Knepigt att alltid veta vad hundar och framförallt katter sätter i sig när man inte ser.

Har också förstått att illrar och deras släktingar är avskräckande. Men de är ju som sagt svåra att hålla på plats i sig själva. Funderade på att skaffa illerbajs att placera ut med jämna mellanrum, när vi hade problem med möss, för att se om det går att luras. Kanske värt att testa?!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Västgöten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jun-05 kl 23:44 »
Jag har haft STORA problem med STORA råttor och ´det enda so hjäpte för ig var att jag fick flytta alla fjäderfä till garaget och gillrade bur fällorefter det  la jag ut iller skit det hjälpte i 1 vecka sedan var de tillbaka  så det vara bara att sätta sig på pass med luftgeväret jag tror det är det enda som hjälper om du inte vill använda gift. den största råttan vi sköt vägde 1,2 KILO det är inga roliga djur.

Hoppas att det löser sig

Vilmagården

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-05 kl 19:40 »
Det jag skulle göra är att sätta ut levandefällor, och agna med t.ex. talgbollar, fläsk, eller nått annat som luktar mycket och gott.

När det har fastnat en råtta däri så skulle jag inte döda den, utan köra den långt bort där den inte kan ta sej tillbaka och sedan släppa ut den.

Tänk bara på att inte släppa dem i närheten av nån annans hönshus/stall/ladugård el. dyl.

Jag tror att det är det mest humana sättet att bl8i av med råttorna. Du slipper gift, som kanske går på de andra djuren, du slipper farliga eller plågsamma fällor, och du blir av med dom.

Hoppas du lyckas!

Bondmoran

« Svar #14 skrivet: 04 jul-05 kl 21:59 »
Granngården och Järnaffärer brukar ha dessa levande fångstfällorna.
Köp den största för råttor men använd den ALDRIG till möss. De kan sticka ut huvudet, fastnar, halsen svullnar upp och de går en mycket plågsam död till mötes.
Jag vet, det hände mig, var inte meningen men jag fick försiktigt klippa ut gallret och peta loss muskraken som var vid liv men mycket svullen. :'(

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Vilmagården

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jul-05 kl 16:37 »
en till sak du kan göra ,eftersom du redan har höns =) skaffa pärlhöns! de älskar/hatar verkligen råttor och möss! en trevlig ras som är väldigt duktiga jägare. de ätar allt som rör sej; paddor, ödlor, råttor, möss, t.o.m. små ormar, och dom jagar gärna i flock. kan kanske vara värt ett försök!

gå in på www.kyrkliden.net och kika, dom har en utförlig beskrivning av rasen!

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jul-05 kl 20:47 »
Skaffa en iller!

Den länsar nock det mesta i råttväg, dessutom är dom snälla och trevliga djur.

Och den tränas som en jycke, så den kan lära sig att låta bli hönsen!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 05 jul-05 kl 21:49 »
Skaffa en råtthund ex vis lancashire heeler, våran tar allt från möss till råttor modell STOR. ;D

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-05 kl 15:51 »
Jag mailade Djurskyddsmyndigheten med frågan vad som är tillåtna metoder för avlivning av råttor och möss. Här är svaret:

"Djurskyddslagen, som vi på Djurskyddsmyndigheten arbetar med, gäller bara husdjur och djur som hålls av människan, dvs i fångenskap på ett eller annat sätt.

Våra detaljföreskrifter om avlivning av djur omfattar dock - än så länge - inte smågnagare. Om någon försökte avliva en tam mus eller råtta på ett olämpligt sätt skulle det alltså falla under Djurskyddslagen, som är mer allmänt hållet. Man kan dock utgå från att många av de metoder som förekommer innebär brott på Djurskyddslagens § 2: Djur skall behandlas väl
och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

När det gäller skadedjur, dvs vilda möss och råttor, gäller dock inte denna lagstiftning.

De metoder som brukar anses acceptabla är avlivning med narkosmedel/avlivningsvätska, kraftigt slag mot huvudet, knäckning av halskotpelaren, avhuggning av huvudet, koldioxid, kolmonoxid, gasnarkosmedel.

Övriga metoder, såsom nedkylning, vacuum, kvävning, dränkning, strypning, eter, chloroform, cyanid anses inte OK. För tama gnagare accepteras inte heller råttgift, medan det är svårt att komma ifrån när det gäller vilda djur.

Klisterfällor, där djuren långsamt svälter ihjäl, eller att mata dem med plågsamma substanser, måste anses förkastligt ur djurskyddssynvinkel.

Felaktig avlivning av vilda djur faller, så vitt jag vet, under jaktlagstiftningen. Detta bör Naturvårdsverket kunna svara bättre på!

Med vänlig hälsning

Lotta Berg
veterinärinspektör"

/ Alba

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 20 okt-05 kl 14:28 »
Skaffa flera katter yngre katter.
Vi har fyra katter och jag skulle uppskatta att de tar ca 3-4 råttor ivar om dan...
det blir ca 30 råttor och möss på 10 dar, - 90 på en månad... och över 1000 st på ett år....

Våra katter är vanliga bondkatter mellan 7 och 1 år...

De får naturligt vis mat inne också men de är jätte duktiga på att ta möss och råttor.

Det viktigaste är nog att katten skall kunna komma åt och komma in i skrymslen och vår...
Man kan ju gärna försöka lägga saker och ting på hyllor och inte som det blir hos oss stundtals att det ligger en massa pappersfoders säckar i en hög i hörnen

har även hört dem som har tex olika terrier hundar som lär vara suveräna på råttor och framförallt sorkar...

På lantbruk med egen sädes loge osv blir det alltid mycket råttor och möss.....
Så kattterna är ovärderliga...

Vår hon katt har en unge nu som hon bär hem möss och sorkar till...
Hon bär in dem i köket om man inte ser upp.... :)

Man måste försöka hålla mös och råttor i chack ... om inte annat för riskerna för eldsvåda...

Det är nog den vanligaste brandorsaken i lantbruket vad jag hört...
att råttorna gnager sönder elledningar eller tom boar i proppskåp... och så blir det överslag...

Så alla medel är bra...
Fällor, Finns ju både burfällor och slag fällor...

Men vår erfarenhet är att Katterna är en klass för sig..
Iallafall våra....

!!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser