Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skendräktig hona.  (läst 995 gånger)

Fullt sysselsatt

• Gäst
skendräktig hona.
« skrivet: 20 maj-08 kl 08:19 »
Fick en liten chock idag när jag kom ut till mina kaniner då min belgiska jätte hona som jag tagit ifrån ungarna i söndags (ungarna var då 8 veckor gamla) hade byggt sig ett nytt bo, med all halm hon hittat och en massa päls, och hon har mjölk i juvret. Min fråga blir nu hur länge brukar de vara skendräktiga, så när kan jag räkna med att para henne? Hon har inte träffat någon hanne förutom sina barn och magen är liten och fin så hon kan inte ha några ungar i den. Jag hade tänkt para henne idag ifall hon hade brunstat.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: skendräktig hona.
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 08:55 »
Om hon varit skendräktig så borde hon gå i brunst direkt efter. Prova att släppa in henne till hanen idag  ;D
Landsflykting i storstan...

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 maj-08 kl 10:30 »
Jag provade att släppa in henne för hon såg lite rosa färgad ut och den hanen fick veta att han levde. Det var både riv med framtassar och bit försök. Ska prova i morgon igen efter ditt uppmuntrande svar. Tack så mycket.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 10:38 »
Hon kanske är dräktig ändå...?
Jag försökte para om en hona som var "skendräktig" en gång.... men efter några dagar tittade ett tiotal småttingar ut  :o
Syntes på ungarna vem som var pappa men jag hade inte släppt ihop dem...? Antingen hade någon av dem varit på rymmen utan att jag märkt det, eller så hade mina barn "kelat" med kaninerna (mest troligt).
Landsflykting i storstan...

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 13:19 »
Visserligen så har jag haft henne de två sista veckorna i en golvkätte eftersom det blev lite trångt med åtta ungar plus henne i en 180 cm lång 70 djup och 90 cm hög bur men hon ska inte ha kunnat träffat någon hanne då dessa sitter väl "inburade". Men om hon nu har gjort det så märker jag ju det när som helst. Detta skulle bli den tredje parningen på honan. Hittade dessutom en 14 veckors New Zeeland i full brunst i min andra kätte med förhoppningsvis bara honor. Har gått igenom dem för några veckor sedan då jag skilde ut hanarna. Tror det gått troll ute i ladugården eller kan de brunsta så unga?

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 00:18 »
Ja, dom gör det när det är vår! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 4 användare (1 dolda)
Svedbo, Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser