Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skabb eller vad det kan vara?  (läst 1506 gånger)

nerdette

skabb eller vad det kan vara?
« skrivet: 19 maj-08 kl 18:37 »
Min ena dvärgget tappar håret så hon blir alldeles rosa på hasorna. Första gången detta hände fick jag Bayticol utskrivet av veterinären, hon trodde det var skabb,  eftersom det är ett pour-on preparat och jag ville inte tvätta geten mitt i vintern. Det verkade fungera men problemet är att jag är tvungen att återupprepa behandlingen ca 1 gång per månad annars kommer det tillbaka och de blir så himla sura på mig efteråt (de kan gå och tjura i två veckor och tycker inte om att man tar på dem). I februari behandlade jag med ivomec i stället (injektion) eftersom det också skulle fungera men nu i maj har hon alltså fått problem igen. Får väl ringa veterinären igen men problemet är att de är inte jättekunniga på get. Därför frågar jag här också om någon känner igen problemet och hur ni åtgärdat det.

Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 19 maj-08 kl 18:52 av nerdette »

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: skabb eller vad det kan vara?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 08:07 »
Hej! Hon kanske är allergisk mot något, ströet tex. Mina getter tappade päls varje vintersäsong, och jag behandla dem med olika sorters ohyremedel,men inget hjälpte. Pratade då med Kalle Hammarberg, känd get vet. och han sa att alla medel jag haft skulle vart och ett tagit död på ev ohyra. Han trodde de kunde vara allergiska mot något. Jag hade kutterspån som strö då och i vinter har jag ej använt det och inga problem! De tålde alltså inte kutterspånet! Kan ju vara något i fodret också, du får pröva dig fram. Lycka till.

nerdette

« Svar #2 skrivet: 20 maj-08 kl 21:41 »
Tack för ditt svar! Jag har inte kutterspån men ska fundera på om det kan vara något annat hon reagerar på.

cilla 75

« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 19:19 »
Har du sanerat närområdet,typ box eller ligghall?
Om det är någon typ av ohyra kanske det annars det är därför det kommer tillbaka?
Hoppas du får bukt med det.

Mvh/Cilla

nerdette

« Svar #4 skrivet: 21 maj-08 kl 23:10 »
Jag har sanerat en gång, men de går normalt lösa så det är omöjligt att sanera överallt där de vistas. Min veterinär trodde de haft det med sig som små för de har nämligen aldrig träffat några andra getter. Det tog dock två år innan det bröt ut isf. Min veterinär trodde att de aldrig skulle bli av med det utan att man var tvungen att hålla det i schack med Bayticolen. Hon är inte så duktig på get säger hon själv men hon är väldigt seriös och brukar veta vad hon talar om. Det lutar åt att jag häller på Bayticol igen, det tar ju fästingar också så det kanske är lika bra...Problemet är att de blir så sura på mig efteråt.

Tack för ditt svar, getterna är mina små "darlings"!

balotte

« Svar #5 skrivet: 23 maj-08 kl 08:16 »
Enligt min vet kan inte getter få skabb
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 23 maj-08 kl 11:08 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser