Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannen kör i min vall.. ska jag vara besvärlig?  (läst 2536 gånger)

louise

• Gäst
Grannen kör i min vall.. ska jag vara besvärlig?
« skrivet: 19 maj-08 kl 10:11 »
Grannen frågade mig om de får köra över mina fält för att transportera plantor till sitt kalhygge. Jag sa ja, men förstod inte att de skulle köra varje dag.. Nu går jag och oroar mig över vallskörden. Det är kanske inte hela världen att en remsa förstörs, och jag vet ju inte ens om den förstörs, gräset reser sig kanske igen. Men jag blir också irriterad över att de inte verkar fatta att det faktiskt är en åker med gröda. (jaja, inget nyodlat, det är gammalt gräs som stått där i 20 år..).

Så, hur förstört blir det egentligen av en bil som kör över två ggr/dag?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Grannen kör i min vall.. ska jag vara besvärlig?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-08 kl 10:27 »
Där dom kör får du räkna med att det inte blir något gräs alls...
(en gång eller två brukar var ok)

Har du otur så får du "spår" där nästa år också... eftersom jorden packas ihop.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 10:35 »
På gammal etablerad vall och att sådant här torrår blir det knappast packningsskador av en personbil.
Däremot kan det bli lite sämre växt i körspåren, men eftersom det är en gammal ogödslad vall är antagligen gräset inte längre än att det kommer att resa sig.
« Senast ändrad: 19 maj-08 kl 10:38 av Byracka »

johe71

« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 11:32 »
Men jag blir också irriterad över att de inte verkar fatta att det faktiskt är en åker med gröda.

du behöver ju inte vara besvärlig, men du kan ju lite diskret fråga hur länge till de beräknar att transportera plantor... kanske säga något om att det faktiskt är vall de kör i och om det är många transporter kvar kanske be dem att vänta tills efter att du skördat vallen...

trädman

« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 23:14 »
Håller de sig i stort sett i samma hjulspår varje gång borde det inte handla om några stora förluster om det inte är en väldigt långsmal åker de åker längs med. 2x40 cm hjulspår gör 800 m2 per kilometer. Om din 20-åriga vall avkastar 3 ton/ha och skörden i hjulspåren helt uteblir skulle det innebära en förlust på 240 kg per kilometer.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 17:52 »
Ja ni har övertygat mig till att inte bry mig. Det blir ju ärligt talat sjukt dumt att riskera en konflikt.

De snodde ju ett träd av mig i vintras där jag också blev förbannad å ville kräva ersättning. Men jag gjorde inget och nu i vår kändes det bra att inte ha bråkat när jag fick deras stormfälle som ramlat på min mark (jaja, bara två ytterst klena granar, men ved är ved!)

Så det blir tjänster å gentjänster.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 18:24 »
Så det blir tjänster å gentjänster.

Fungerar bäst så. Nästa gång faller ett av dina träd in på hans mark.

Skall man vara formellt exakt om allting så blir allt väldigt jobbigt, samarbete jämnar ut sig över tiden, plus att det leder till grannsämja.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare
KajsaAnka, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser