Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastrering av bagge?  (läst 6384 gånger)

sarbe453

• Östergötland
kastrering av bagge?
« skrivet: 18 maj-08 kl 21:13 »
Hej!
Vi har nyss blivit fårägare för första gången och det känns jättespännande! Vi har köpt en tacka med ett bagglamm och ett tacklamm, för vi fick inte tag på ett med två tacklamm. Vi har tänkt att ha tre vuxna djur som husdjur och för att beta vår kulle. Vi har alltså inte tänkt att ha lamm, åtminstone inte de första åren. Nu är det ju frågan om vad vi gör med bagglammet... Det känns arbetsamt att skicka endast 1 djur på slakt och sedan köpa en tacka till i höst. Hur funkar det om man kastrerar bagglammet, hur uppför det sig i flocken efteråt? Gör en "vanlig" veterinär det och vad kostar det i så fall? När är det bäst att göra det, före eller efter det blivit könsmoget? Vad tror ni är det en bra eller dålig idé?

Jag kanske ställer en fånig nybörjarfråga men jag tar chansen :-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Rydberg

• Hagby Gård
SV: kastrering av bagge?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 23:29 »
Jag har låtit kastrera et bagglamm.
Det kostade 400kr har jag för mig.

ojoj

« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 00:22 »
har också kastererat våran bagge ,det fungerar perfekt ,pratade med vet o tror han blev kastrerad augusti

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 09:10 »
Ska kastrera vårt ena bagg lamm o det kommer att kosta 400 kr .Vet sa att han ska vara 3 mån. när det görs dvs inte innan dess.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

texelmatte

« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 20:32 »
Jag har aldrig låtit kastrera något bagglamm, men "min" veterinär, som jag anser är skicklig och erfaren, har berättat att han inte kastrerar bagglamm pga risken för stelkramp. Han säger att får är känsligare för det än andra djur som man brukar kastrera, och om det är hans personliga uppfattning eller något han har vetenskapligt belägg för vet jag inte. Kan ju vara värt att tänka på och fråga om innan man bestämmer sig i allafall.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 22:07 »
Jag har aldrig låtit kastrera något bagglamm, men "min" veterinär, som jag anser är skicklig och erfaren, har berättat att han inte kastrerar bagglamm pga risken för stelkramp. Han säger att får är känsligare för det än andra djur som man brukar kastrera, och om det är hans personliga uppfattning eller något han har vetenskapligt belägg för vet jag inte. Kan ju vara värt att tänka på och fråga om innan man bestämmer sig i allafall.

Kan man inte vaccinera dem mot stelkramp när man ändå kastrerar dem? Vet att unghingsten fick sitt stelkrampsvaccin påfyllt i samband med kastrering.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 15:35 »
Naturligtvis måste man vaccinera honom först. Och sen ska lammet inte vara för stor. För då får inte pungen plats i tången... Vi ihar gjort det med ett bagglamm som vi har som sällskap åt avelsbaggen... Fungerar perfekt. Föreslår att du tar kontakt med din veterinär som ska utföra kastreringen och hör med denne vilket tillvägagångssätt som han förespråkar

Lycka till...

nysse

« Svar #7 skrivet: 25 maj-08 kl 16:14 »
Har ochså just köpt får (Gute) och ett baglamm är så snyggt att vi tänkar ha´ honnom kvar. Men da vi redan har bagge - ung och snäll - hadde vi tänkt kastrerer honnom. Han är från april, så kan vi vel vänta lite ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare
beekeepern, addebadde, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser