Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För kallt för potatisen?  (läst 4074 gånger)

hustran

För kallt för potatisen?
« skrivet: 18 maj-08 kl 17:51 »
Vi har ju fått det så himla kallt nu, tror ni potatisen far illa? jag har bara ca. 5cm. jord över och den är kall. Har bara 5gr. i luften. Den har inte kommit upp ännu. ???

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: För kallt för potatisen?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 18:10 »
Jag petade ner potatisen i början på maj som vanligt och det har börjat komma upp blad nu. Inga synliga skador fast det är kallt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 20:15 »
Är det frostrisk så täck bladen som kommit upp med fiberduk, helst dubbel och helst ska den inte ligga mot bladen. Annars ryker dom direkt!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Boström

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 09:50 »
Vi satte potatisen i början av maj,sen dess har vi haft några frostnätter.
Sambon var ute igår o kollade landet,han såg att det hade blivit frostskador på bladen.
Är det kört för våra potatis?
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 12:03 »
Vi satte potatisen i början av maj,sen dess har vi haft några frostnätter.
Sambon var ute igår o kollade landet,han såg att det hade blivit frostskador på bladen.
Är det kört för våra potatis?

Dom kommer nog igen, tar kanske bara lite längre tid.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Boström

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 maj-08 kl 16:16 »
Tack Kobbe för snabbt svar.
Skönt att höra att det blir potatis i landet.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

annan

« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 19:50 »
ja fasen i morses låg potatisblasten som slappa mörka trasor i landen :(. hoppas dom repar sig!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 20:40 »
ja fasen i morses låg potatisblasten som slappa mörka trasor i landen :(. hoppas dom repar sig!

Använd fiberduk, odlarens bästa investering :) Det kan komma fler frostnätter!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 21:10 »

Det gör de inte. Men det kommer ny blast, blir lite senare potatis bara.

annan

« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 14:46 »
Använd fiberduk, odlarens bästa investering :) Det kan komma fler frostnätter!

gör jag
fast inte på potäterna, det blir så mkt duk till 70 kg sättpotäter....
snål, dum, sparsam, kalla det vad du vill :-[
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 14:48 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 20 maj-08 kl 15:17 »
gör jag

Ekonomisk och en aning riskbenägen ;)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 21 maj-08 kl 09:31 »
gör jag

Vi sätter den tidigaste potatisen så fort det går att komma ned i jorden i hopp om egen midsommarpotatis. Det blir kanske 5-10 kg, inte värre än att det går att skydda med fiberduk när den kommer upp. Sen väntar vi med resten så att den förhoppningsvis kommer upp lagom tills frostnätterna är slut. 

Det är iofs en balansgång det där, för samtidigt vill man ju att den ska växa så mycket som möjligt innan bladmöglet kommer framåt sensommaren.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 maj-08 kl 20:42 »
Vi sätter alltid vår vinterpotatis i månadsskiftet maj-juni. Då brukar alla förhållanden vara så att säga optimala. Jorden är varm potatisarna har lagom groddar och "järnnätterna" hinner förbi innan blasten har kommit upp själva potatisarna växer sedan ganska fort så vi brukar plocka upp dem någon gång i september

AnnaPanna_is_back

« Svar #13 skrivet: 28 maj-08 kl 20:11 »
Har nu i 4 år satt min potatis så fort det är 10 grader 20 cm ner i jorden, det blir i början på maj oftast.
I år är första gången jag fått frostskador, men det är bara lite grann och det har kommit upp  en hel del blast nu, efter frostnatten.
Fiberduk har jag aldrig använt till potatisen, men ska nog lägga ut det om det kommer en frostnatt till. Tomaterna har oxå flyttat ut nu, så jag måste ha järnkoll på smhi.se ;-).
Jag har även finfina blommor på mina jordgubbar, så vi hoppas och tror på både midsommarpotatis och midsommar jordgubbar!
Bor i zon 4 i Västra Götaland

Bo

Istället för fiberduk
« Svar #14 skrivet: 28 maj-08 kl 20:42 »
som inte håller så länge, rekommenderar jag den vita väven som används som vindskydd på byggnadsställningar. Jag har använt den i minst 15 år nu över broccoli och morot och den håller länge än.

Ett av mina potatisland täckte jag tidigt med ett par stora hittade genomskinliga plastpressenningar som jag tog bort i går och då var det dags att kupa. Rödbetor trivs också bra under skydd och blir ett par veckor tidigare färdiga.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 maj-08 kl 22:19 »
Kollade potatisen idag. Märkvärdigt nog verkar den ha klarat den gångna kylan bra. Vi har verkligen haft svinkallt, det har varit tjocka isflak i vattenhinken på morgnarna.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-08 kl 22:20 »
Kollade potatisen idag. Märkvärdigt nog verkar den ha klarat den gångna kylan bra. Vi har verkligen haft svinkallt, det har varit tjocka isflak i vattenhinken på morgnarna.
Tjoho, då finns det potatis på min fölsedag  :D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Lundvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser