Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets skörd?  (läst 6255 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Årets skörd?
« skrivet: 18 maj-08 kl 14:11 »
Vad har ni fått ut hittills i år? Själva åt vi den första ruccolan och rädisorna i fredags. Växer fort i drivbänkarna  nu.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

rosita51

• Skåne
SV: Årets skörd?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 14:51 »
Här i zon 1 har vi hittills skördat romansallat, bindsallat, dill, persilja, rädisor, portlak, lökblast, några få sockerärter och brytbönor, 1 litet blomkålshuvud och 7 gurkor. Jag har växthus för första året och där har jag förkultiverat en hel del, därför blir det så tidig skörd. Och vädret har naturligtvis hjälpt till med 15 - 20 grader och solsken sedan 2 maj. 8)
MVH Rosita zon 1

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 19:02 »
Rucola och sallad från kallbänk. Mynta, citronmeliss och oregano som växer som ogräs. Rabarber förstås. Trädgårdssyra (perenn). Och så det vilda: nässlor, maskrosblad. Svartvinbärsblad till te. Zon 4 här.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 20:17 »
Vi har väl zon 2-3 här och har skördat broccoli i växthuset ända sen i december (sådda i augusti), ruccola, olika sorters sallad, spenat, salladslök, persilja, rabarber och sparris.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 21:20 »
Vi har väl zon 2-3 här och har skördat broccoli i växthuset ända sen i december (sådda i augusti), ruccola, olika sorters sallad, spenat, salladslök, persilja, rabarber och sparris.

Hur går det till, med broccoli under vintern? Då har ni förstås värme i växthuset? Det låter verkligen spännande! :)
MVH Rosita zon 1

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 21:42 »
Hur går det till, med broccoli under vintern? Då har ni förstås värme i växthuset? Det låter verkligen spännande! :)
Nä, ingen värme. Sådde plantor i augusti, satte ut i växthuset när tomaterna skördats färdigt och sen kunde jag börja skörda lagom till jul. Det blir små fina skott hela tiden som vi äter råa. Nu skördar vi varje dag på våra fyra plantor! Bra sätt att använda sej av växthuset på vintern. Kanske funkade det i år just för att vintern var så mild här nere i sydöstra småland. Tror inte marken i växthuset har frusit nån gång.

Mumsigt, nyttigt och krispigt tillskott till självhushållarkosten på vinter och vår!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 22:17 »
Nä, ingen värme. Sådde plantor i augusti, satte ut i växthuset när tomaterna skördats färdigt och sen kunde jag börja skörda lagom till jul. Det blir små fina skott hela tiden som vi äter råa. Nu skördar vi varje dag på våra fyra plantor! Bra sätt att använda sej av växthuset på vintern. Kanske funkade det i år just för att vintern var så mild här nere i sydöstra småland. Tror inte marken i växthuset har frusit nån gång.

Mumsigt, nyttigt och krispigt tillskott till självhushållarkosten på vinter och vår!

Kanske värt att pröva i en drivbänk på spekulation. Får prova varmbädd till hösten, så får vi se

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 07:00 »
OK, minusgrader i natt. Minus 1.1 som värst.

Följande hade tittat upp på friland innan:

- Gullök
- Rödlök
- Vitlök
- Potatis (några centimeter)
- Sockerärt
- Märgärt
- Bondböna

Vad stryker med nu?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 19 maj-08 kl 07:42 »
OK, minusgrader i natt. Minus 1.1 som värst.

Följande hade tittat upp på friland innan:

- Gullök
- Rödlök
- Vitlök
- Potatis (några centimeter)
- Sockerärt
- Märgärt
- Bondböna

Vad stryker med nu?

Risken är nog störst för potatisblasten, men potatisen kommer igen. Tar bara lite längre tid.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-08 kl 21:27 »
Mina tomater här i Tromsö blommar snart.. men de står ju inomhus :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 20 maj-08 kl 09:57 »
Har inget grönsaksland ännu (omorganisation i trädgården). Däremot har jag kunnat skörda lite sparris. Blir inte så mycket i år eftersom jag flyttat alla plantorna till ny bädd. Annars är det kryddörter som går att plocka av, olika sorters timjan, oregano, rosmarin (blommar så fint nu!), libbsticka, citronmeliss och isop.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 20 maj-08 kl 10:55 »
Blommande rosmarin  :o I växthus då, eller?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 20 maj-08 kl 11:08 »
Blommande rosmarin  :o I växthus då, eller?

Nä, i rabatten närmast huset. Den ena har klarat sig tre (varav en riktigt kall med snö) vintrar och den andra en vinter (om man nu kan kalla den senaste vintern för det). Tanken har varit att jag skulle täcka in dem med fiberduk på vintern men, det har inte hänt hittills.  ::) De kan bli lite "brända" i bladen om det varit för kallt men, det går ju att klippa bort.

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 20 maj-08 kl 11:20 »
Nä, i rabatten närmast huset. Den ena har klarat sig tre (varav en riktigt kall med snö) vintrar och den andra en vinter (om man nu kan kalla den senaste vintern för det). Tanken har varit att jag skulle täcka in dem med fiberduk på vintern men, det har inte hänt hittills.  ::) De kan bli lite "brända" i bladen om det varit för kallt men, det går ju att klippa bort.

Jaha, och du bor i Blekinge, ser jag. Hade rosmarin på balkongen (i riktigt bamsiga inbyggda lådor), men den dog alltid på vintern.  Men jag tror du bor i mildare klimat.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 11:31 »
Jag har aldrig lyckats övervintra rosmarin, inte ens i zon 1 med vintertäckning!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 14:24 »
Jaha, och du bor i Blekinge, ser jag. Hade rosmarin på balkongen (i riktigt bamsiga inbyggda lådor), men den dog alltid på vintern.  Men jag tror du bor i mildare klimat.

Bor nära havet så det spelar säkert in. Sen tror jag inte det blir lika kallt inne vid husväggen som ute i de vanliga rabatterna. Huset är ju inte precis välisolerat.  ::) Läget är lite läat från ena sidan av trappan också.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 maj-08 kl 00:03 »
Här i Ångermanland har det inte riktigt blivit skördetid än...  ;)
Nåja, jag har varit i kryddlandet och nallat av gräslöken och oreganon. Gjort frukostte på både äppelmyntan och  pepparmyntan men annars är det dags att tömma upp och ner på morotslådan i jordkällaren för att skaka ur det sista.
De första nya morötterna har iaf tittat upp ur jorden  :-*
I fönstret har jag snart tio gröna paprikor på plantorna *mums*
Landsflykting i storstan...

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 22 maj-08 kl 09:11 »
10 växthusgurkor har vi ätit, plocksallad, gräslökens första skörd ligger sedan länge i frysen, tomaterna hänger gröna och svällande. Men ute är det alldeles för torrt för att det skall vara riktigt bra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #18 skrivet: 22 maj-08 kl 09:49 »
Så sugen man blev på växthus av att läsa den här tråden.

Jag var sen i starten så det jag har skördat är vad man kan förvänta sig på friland, gräslök, persilja, rabarber, lökblast, kvarglömda jordärtskockor ... och så rucola, sallat, portlak, koriander och basilika i små innekrukor. Basilikan är jag mest nöjd med.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 22 maj-08 kl 11:54 »
Men ute är det alldeles för torrt för att det skall vara riktigt bra.

Ja det är ruskigt torrt  :P måste nog vattna ikväll. Här har allt möjligt grott i landen (inkl ogräset) men det är som om det har stannat av igen. Nu behöver vi en rejäl rotblöta och så värme på det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser