Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  etanol på vintern  (läst 11808 gånger)

Mullvaden

  • Inlägg: 130
etanol på vintern
« skrivet: 29 maj-05 kl 13:51 »
jag har läst lite här om att det skulle vara problem att använda etanol vintertid. dock sitter ett klistermärke på min tös arctic cat bearcat om etanolanvändning,det riktar sig nog mot amerikanska användare men min fråga är:
är det möjlitg att köra skotern på etanol?
samt,när jag var lite hade jag en radiostyrd bil med metanolmotor,när man hade råd köpte man nitrometan å blandade i bränslet,alltså samma som dragraceåkarna gör.
fungerar detta även med etanol?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:etanol på vintern
« Svar #1 skrivet: 29 maj-05 kl 21:29 »
Nitrometan går utmärkt att blanda med etanol också. Men... jag undrar om du verkligen vill det. Det är dyrt, frätande, giftigt, explosivt och extra miljöovänligt. Det höjer visserligen effekten rätt ordentligt på en motor, men motorn kan också bli överhettad.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Re:etanol på vintern
« Svar #2 skrivet: 31 maj-05 kl 11:23 »
Häll i en skvätt och se hur den går. Etanol håller ca 100 oktan så lite beroende på vad du kör med innan så kanske skotern behöver lite mer soppa för att gå bra.
Tyvärr är etanolen lite kinkig när det är riktigt kallt ute så en skoter på vintern kanske inte är det optimala. Det går utmärkt att blanda etanol och vanlig bensin och då är det lättare att starta.
E85 etanol innehåller 15% bensin men är det riktigt kallt kanske 50/50 är att föredra om det inte finns förvärmning eller att skotern står i varmgarage när den startas.

Jag är själv inne på att etanolkonvertera en bil och spånar i ämnet jag med så jag har ingen praktisk erfarenhet.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #3 skrivet: 31 maj-05 kl 16:40 »
Kombinationen etanol och startgas är rätt okej annars.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:etanol på vintern
« Svar #4 skrivet: 10 okt-05 kl 21:44 »
Nitrometan går utmärkt att blanda med etanol också. Men... jag undrar om du verkligen vill det. Det är dyrt, frätande, giftigt, explosivt och extra miljöovänligt. Det höjer visserligen effekten rätt ordentligt på en motor, men motorn kan också bli överhettad.

Detta är nyligen bekräftat. Den killen som åkte E85 + nitrometanol (utan att höja bränsletrycket...) fick problem med en kolv.

Kallstartslösningar: vanligast på en bil med elektroniskt motorstyrsystem är att montera ett motstånd som lurar styrsystemet att tro att det är kallare än det är.

Annars som brassarna gör: extra tank för lite startbensin.

Eller förvärmning av bränslet funkar också.
« Senast ändrad: 10 okt-05 kl 21:44 av Chaan »

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #5 skrivet: 14 okt-05 kl 21:05 »
alltså när jag pratar skoter pratar jag inte om en moped utan om ett fordon som går ovanpå snö på vintern. här är det påfallande ofta runt -20 så hur man skulle förvärma bränslet,näe det tror jag inte på. startgas känns säkrare.

appropå startbensin,farsan berättade att i hans ungdom,innan det fanns vägar då dom åkte båt dit dom skulle,så körde många på rödsprit för det var billigare än bensin,man startade med en liten skvätt bensin och när man fått upp värmen slog man i rödsprit.funkade tydligen utmärkt.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #6 skrivet: 27 okt-05 kl 18:24 »
en liten update:
i senaste numret av tidningen snöskoter är en artikel om just att köra skotern på E85. helt klart intressant läsning.

Rizz

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #7 skrivet: 05 nov-05 kl 16:11 »
Ja det går bra att köra skotrar på E85. Sök lite på etanol.nu Jag vet att det står lite skrivet om det.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #8 skrivet: 08 nov-05 kl 22:39 »
Jag hade på sextiotalet en Ford Anglia (Fyra Ståplatser) den hade sidventiler, och den körde jag på fotogen, rödsprit och lacknafta (var för sig eller i en salig blandning).  Fotogen gick bra när motorn väl hade startat. Jag gav den en "sup" av bensin, hällde ett snappsglas i förgasaren. Hur modernare motorer funkar med denna metod vet jag inte, de har bla sällan förgasare. Principen är i allafall att starta med ett "kallbränsle" bensin eller gas. Den som haft ett motorsåg i stark kyla, drar sig sällan så trött att vederbörande inte orkar jobba, och måste vila tills såget kallnat igen, startagasen kommer fram.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:etanol på vintern
« Svar #9 skrivet: 03 jan-06 kl 19:41 »
jo haft båt med Albin o21:a i,där var det två bränsletankar varav den ena var för fotogen,å så en omkopplare som man skulle slå om när nålen passerat en markering på tempmätaren,vi provade å viss funkade det men fotogen är ju vekligen inte ekonomi.....

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #10 skrivet: 04 jan-06 kl 15:49 »
Jag flyttade en Opel kadett -88 med 80% E85 i tanken natten till igår. bilen hade stått sedan i Juli och det var kallare än minus sexton grader.
Då batteriet var helt dött använde jag startkablar och bilen gick genast igång och gick klockrent.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikeyse

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #11 skrivet: 10 jan-06 kl 15:40 »
Så här är det.

En bil eller forodn som inte är typat för etanol kan du inte tanka mer än en blandning av 80% bensin & 20% Etanol.

Överstiger du blandningen med etanol så kommer packningar i bränslesystemet & i motorn att gå sönder. Du rikserar även att becka igen / korka igen/ avgas & insusgs delar i motorn på grund av att förbränningen blir lägre.

Etanol drar till sig fukt 60% mer än vad bensin gör, alltså ökar risken för korriskons sakdor samt verknings grad.

Det går åt 35 % mer bränsle om du kör med etanol än med Besnin & Diesel.  Alltså är effektutaget från 1 liter bensin = 1,35 liter etanol = 0,6 liter diesel.

Etanolen fungerar även som diesel på vintern och blir trög.

Att trycka i 20% etanol på vintern i en bensin bil är bara bra då det ger samma effekt som K-sprit / STP- vätskor med mera.
Det man kan akta sig för vid extrem körning är att motorn "oljas ur" då etanol löser olja.


Summa sumarum är att använda 20 % etanol i bilen är bara bra för miljön, plånboken & bilen.

Vill man köra riktigt miljövänligt så är en Diesel bil med partikell filter det bästa man kan köra.
Den släpper ut minst skadliga ämnen när dieselen förbränns.
den har högst effekt uttag till volym, och den har minst skadliga ämnen vid tillverkning.





Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #12 skrivet: 10 jan-06 kl 15:53 »
E85 går att köra med året runt, det är lätt att skylla på kylan, men det har en bensinare ibland oxå problem med.

Etanol% over 80% kan ge lite svårare kallstart.

Fukten som etanol KAN dra till sig är inte ett större problem, utan snarare ett pluss.

Bensin löser inte vatten, men det gör etanol.

Ni som har en direktinsprutad bensinare, ta och prova med 85% etanol och 15%  vatten.

Motorn kommer att gå hur bra som helst.

Vattnet förångas och deltar i expansionen, lite av det splittras i väte och syre, syret går till någon kolmolekyl och vätet binner.

Processen är inte helt kollad, men vattnet TILLFÖR kraft snarare än att det förloras.

Energin som går åt att förånga, splittra vattnet kommer från bränslet, men pluset kommer av att det blir mindre värmeförluster och mer rörelser i motorn.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:etanol på vintern
« Svar #13 skrivet: 10 jan-06 kl 20:47 »
Så här kan det också vara:

Ganska vanligt att man tror att etanol fräter på packningar. Man tänker då ofta på metanol vilket är mycket aggresivt på både vissa metaller och gummityper. Etanol är dock ganska snällt och det är ju inte ovanligt att man till och med dricker det har jag hört. Fast då kanske blandat med annat än bensin.

Själv har jag kört 3 olika bilar med upp till 70 % E85 utan att de har gjort annat än blivit svagare. En bil som är lite extra törstig på bränsle går extra bra på E85.

Upp till c:a 30% E85 blir det ingen större skillnad i förbrukning vilket gynnar kassan och kanske miljön. Miljövinsterna med att tillverka etanol i Brasilien och frakta med tankbåt till Europa kan väl diskuteras. Dessutom - varför ska man ha särskilda E-85-bilar när alla kan åka omkring på upp till åtminstone 25 % etanolinblnadning utan att det blir någon märkbar skillnad. Utan ändring av motorn.


E85 renar motorn säger en del. Jag tror också att etanol brinner mer sotfritt än bensin. Att laga mat på etanol går ju utmärkt (även om kräkmedlet som tillsätts gör att ögonen tåras). Bensin svärtar kastrullerna medan etanolen brinner med helt sotfri låga.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:etanol på vintern
« Svar #14 skrivet: 10 jan-06 kl 22:12 »
Att frakta Etanol från brasilien till sverige behöver inte vara miljövidrigt,om man gör det på rätt sätt.
Segelfartygen togs ur bruk då de var långsamma och personalintensiva.
Moderna segelfartyg med elektriska eller hydrauliska vinschar är inte mer personalintensiva än dieselfartyg och för bulklaster som etanol så är det enda problemet med långsamma transporter räntekostnader, men de torde kunna uppvägas med uteblivna dieselkostnader och uteblivna utsläppsavgifter.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:etanol på vintern
« Svar #15 skrivet: 10 jan-06 kl 22:55 »
Fiffigt, Elin!

En liten detalj bara...sjömännen kanske vill ha lön och vem vet, det kanske blir någon månads extra lönekostnader. Dessutom brukar de äta och vana vid bekvämligheter är de också, så lite extra mat och el lär behövas och en dieselmotor för att strömförsörjer fartyget där det ligger och guppar ute på Atlanten utan vind.  Men å andra sidan är båten full med etanol och den kan de ju alltid elda upp om det kniper.  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #16 skrivet: 11 jan-06 kl 10:38 »
Det är inte speciellt längre till Brasilien än det är till ett eller annat Emirat där den andra soppan pumpas upp.

Det är tid att börja tillverka etanol i Sverige, tillverkningskostnaden tros här vara så mycket högre, delsvis beroende på att vi använt dyrare råvaror och en teknik som väl mest lämpar sig för etanol i ABSOLUT och det packas i 70 cl flaskor för distribution över hela globen, på tal om transporter.

Det är mycket myter och desinformation igång om alla alternativa bränslen, svälj inte allt.

Med de fallande priserna på socker, som nu kommer att genomföras, blir det nödvändigt att hitta andra områden för att förädla sockerbetan om det fortfarande ska vara en betydande gröda i Sverige. Danisco kommer snart att lägga ner ett bruk, och de har faktiskt monopol på att köpa sockerbetor, vilket ju inte brukar vara särskillt bra för en produkts utveckling.

Ett bränneri som tillverkar etanol och djurfoder(även human föda från fiber), med sockerbetan kan om kvaliteten är anpassad för motoretanol, istället för absolut, kan  väl konkurrera med importerad etenol, kanske redan nu, men har man ett längre perspektiv, så definitivt, efterfrågan på etanol kommer inte bara från Sverige, och brassarna har även de ett produktionstak, samt att ökad efterfrågan kommer att höja priserna.

När bensinen i vårt land kommer upp i 15kr/litern så blir det läge att ekonomiskt kunna utvinna motorbränsle ur sockerbetan, och detta kan göras av såväl stora som små tillverkare, just transporter av skrymmande betor talar för smärre anläggningar.

Flera tillverkare som inte har rötter i multinationella bolag, kommer att ha en gynnsam inverkan på vår energiförsörjning, och även gynna den agrara näringen.

Väntar bara på att höra att något bondekooperativ vågar satsa. I min bardom var bränneriföreningar inte ovanliga ett bränneri i var by fanns i Kristianstadstrakten, de hade bara Vin & Sprit som kund, och kunde därmed slås ut, inte av att de inte kunde leverera till rätt pris, utan att det var få makthavare över branchen som kunde diktera och skapa verkligheter.

Det som förr kallades råsprit duger bra till en motor.
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 10:41 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikeyse

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #17 skrivet: 11 jan-06 kl 12:27 »
Den egna produktionen i Sverige idag upgår till 2% av vårt dags behov.  95% kommer från Brasilien & resterande från övriga Europa.

Att kunna vara själv försörjande på Etanol skulle betyda att vi får odla upp Skara slätten ner till Jönköping  med socker betor för att kunna tillfredsställa vårat egna behov.

!!Såvida!!! Vi inte kan ta och göra om ett massa bruk i norrland till Etanol produktion då kan vi kanske få till ett par % till.

Dessutom så släpper ju Etanolen ut lika mycket farliga avgaser som vad samma effekt bensin gör så... Gå över till Syntetisk Diesel det är det bästa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:etanol på vintern
« Svar #18 skrivet: 11 jan-06 kl 12:45 »
Det blir besvärligt att ersätta ALLT motorbränsle med sockerbetor, och det kommer vi inte att göra.

Idag tillverkas en försummbar mängd mororbränsle i Sverige.

Arealerna som nämnes är överdrivna, vi behöver ta ca den potetial vi har av ledig mark för detta för att ge ett stort tillskott.

Den som vurmar för diesel, bör naturligtvis köra på RME, men det är inte lösningen för dagens fordonspark, och inte heller morgondagens, det blir en del av lösningen, vi får vänja oss att det inte finns en enda patentlösning.

Traktorer och tyngre fordon kommer mer att behöva det dieselbränsle som lätt finns tillgängligt.

Stationära eller fordon med lokal närvaro, kan med fördel köra på biogas.

Om det vore möjligt rent praktiskt att ta tillvara alla betblast i Skåne för att göra gas, skulle det räcka till lika mycket el som vindkraften i Sverige producerar idag. Gasen skulle bättre passa fordon, men det säger lite om de resurser som kan tas i anspråk.

Att göra etanol från träråvaror, är möjligt, men det kräver ganska stora komplcerade anläggningar, dock kanske tekniken kan mogna och bli ett alternativ.

En viktig del av framtidens energihushållning blir att köra mindre och med snålare motorer. Jag behöver nåt tunnland raps för att klara min bil mer än ett år.

Beträffande etanolens miljöpåverkan, så får jag nog säga att även du gått på en myt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:etanol på vintern
« Svar #19 skrivet: 11 jan-06 kl 13:09 »

Hej.
Problemet med dagens bensinmotorer med katalytisk avgasrening, är inte i första hand att avgaserna är giftiga, utan två helt andra problem.

1. Oljan håller på att ta slut.
2. Alla fossila bränslen skapar växthusgaser.

Så frågan är vad som kan lösa dessa två problem långsiktigt?

Idag finns det bara två MÖJLIGA lösningar.
1. Odlade bränslen.
2. Minskat körande.

Det senare är en utopi att tro på, eftersom det kommer till så många NYA bilar och bilister på en global nivå. Kina och Indien är de tfå främsta exemplen.

I framtiden kanske teknikutveckling kan åstadkomma bränslen från solenergi, eller från fusion.  Ingen av dessa är praktiskt möjliga idag.

Etanolbränslen finns redan idag av en enda orsak.
De är möjliga idag. Men behöver utvecklas mer både vad gäller teknik i motorer och vad gäller framställningsteknik samt produktionsresurser.

Övergång till etanol kommer på högst betydande sätt ändra maktstrukturen i världen, förutom olika miljöeffekter.

Detta gör att mängden desinformation ökar hela tiden. Från de som sitter på den långsiktigt förlorande sidan. Alltså oljeindustrin och dess ägare.

Att diskutera dessa frågor utan de ovanstående perspektiven är antingen orsakat av bristande insikt, eller så är det en del i den desinformationen som läggs ut.

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1173 gäster, 1 användare
Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser