Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte mitt år i år...  (läst 2165 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Inte mitt år i år...
« skrivet: 16 maj-08 kl 12:20 »
Usch, nu är jag deppad, bara en massa problem i år. Känner mig som världens sämsta djurägare.

Det börjar med en död ungtacka i hagen. Oförklarligt. Hon är ung så hon blir inte gratis obducerad för Scrapie utan hämtas endast för destruktion.

En vecka senare blir en tacka sjuk i kalkbrist. Men det går bra, veterinären hinner i tid. Senare på kvällen misstänker jag en till, injecerar själv kalk under huden med gott resultat. Passar även på att kastrera lillhingsten då vet. är här.

På morognen efter har de båda tackorna lammat utan förvarning, två lamm var, varav en död :-( Senare på kvällen blir ett lamm dåligt, hon som har båda kvar. Jag kämpar med det där jäkla lammet hela natten. Till råga på allt blir jag stångad på handen så den svulnar upp enormt. Tyvärr helt meningslöst för lammet dör på morognen.

Då har unghingsten, som nu alltså är vallack gått och fått infektion i kastraktionssåret... penicillin i 10 dar. Han hinner vara penicillinfri en dag då han blir ormbiten i  mulen... Vet ut, kortison och penicillin i en vecka...

I helgen hoppar mellersta dottern ner från ett träd och tar emot sig med ena handen... som går av... Lördagskväll på akuten och gips i 5 veckor :-( Stackars liten... hade så ont!!

Då börjar två av tackorna rymma... de rymmer hela tiden trots bra styrka på tråden... morr... Vi får lov att stänga in tackorna i väntan på riktiga betet.. Sen igår försökte en av tackorna rymma och fastnar så illa så jag får ringa efter en som kom och skjöt henne.... Det värsta var att hon hade legat så en längre tid då vi var på ridträning, hon måste ha lidit enormt... Så nu står jag här med 3 moderslösa lamm... Som tur är har lammen börjat beta, men jag ska försöka ge dem tillskott.... Har såna skuldkänslor, tänk om jag varit hemma eller hur kunde jag vara så dum att inte förstå att hon kunde fastna där!!!

Dessutom är min hand inte bra än efter stångningen....

Så just nu känns allt helt hopplöst... jag säljer hela gården och flyttar till en lägenhet i Stockholm... Ge mig lite peppning nu.... snääälla!!

amarantus

• Gäst
SV: Inte mitt år i år...
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 12:32 »
NEJ sälj inte gården för guds skull :D

Detta du varit med om är rena rama prövningar som klumpar ihop sig bara. tro mig har känt samma sak flera gånger. När man tror att man nog inte ska hålla på längre pga av allt hemskt som händer DÅ vänder det ;)

Det är bara större risker av rader av händelser på en gård men tror mig i en lägenhet i stan får du andra bekymmer och kommer att längta ihjäl dig efter landet.
Det går över och du har gjort allt du kunnat....

Håll ut :D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 16 maj-08 kl 12:48 »
Usch vilka prövningar du har fått utstå, det där var nästan mer än man klarar av. Men du vet väl att "en olycka kommer aldrig ensam", när det händer något negativt så drar det nästan alltid med sig mera negativt. Men allt sådant är ren och skär otur, det är absolut inte du som är någon dålig djurägare.

Du får ju en massa jobb och ekonomiska bakslag genom detta. Men, tro mig, DET KOMMER ATT VÄNDA. Det gör det alltid. Jag vet, jag flyttade ut på landet och skaffade får när jag blev pensionär och ibland när det varit motigt så har jag tänkt lika som du: "Jag skiter i det här och flyttar till sta´n". Men när det sedan vänt har jag ju varit glad att jag inte flyttat.

Håll ut, det kommer bättre tider.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 13:07 »
Jösses så du haft det. I bland känner jag som du men men, såsmåningom "förtränger" du det hela och förhoppningsvis så (om ngr. år) kan du kanske tom. skratta åt eländet. Lova att inte flytta till stan, du kommer att ångra dig. Hoppas du får possitiva upplevelser efter allt detta. Lycka till. :)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 13:21 »
TACK!!! Snälla ni!! Ja, jag vet ju att jag inte skulle trivas i Stockholm.. är ju uppvuxen där... Men det igår var ju liksom droppen.. ser framför mig hur hon hänger där den där stackars tackan.... Jag tänkte innan att nu måste det vara nog, nu har jag fått min kvot av elände denna vår... och så fastnade hon!!

Det är det värsta när djuren lider... som tur var kom några kompisar ganska fort, de höll på att lägga sina barn.. Fasiken, jag måste införskaffa mig en bultpistol och lära mig det....

Känns tungt nu.. men tack för uppmuntran, jag behöver det nu!!!! :P

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 23:35 »
Jag instämmer med de andra, inget av dessa olyckor som du drabbats av så i en klump är något konstigt utan händer oss alla - du fick bara allt på en gång!

Hörde en kul grej igår då vi diskuterade fårens "intelligens" (i skämtsam ton kanske bör tilläggas  ;)), jag reciterade sentensen "får är inte dumma, men heller inte smartare än de behöver" och kompisen hade läst en bok av en engelsman (fåruppfödare) som ägnade ett kapitel åt att "får ideligen hittar nya sätt att dö på" - när man tror att man varit med om allt så hittar de ett sjuttiofjärde sätt att ta död på sig själva  ::)

Kram i eländet, snart är sommaren här!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-08 kl 09:58 »
Hm.. stört omöjligt att få i lammen mjölkersättning. har släppt ut den andra rymmartackan och alla lammen tillsammans med övriga flocken. De ensamma lammen betar och betar... jättefina, pigga och trinda.. Men ack så lösa i magen. Ska jag fortsätta försöka tvinga i dem lammnäring? Eller???? Låta dem vara???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 17 maj-08 kl 19:41 »
Ska jag fortsätta försöka tvinga i dem lammnäring? Eller???? Låta dem vara???

Hur gamla är de? Kanske kan du ge dem kraftfoder/lammpelletts i lammgömma istället?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-08 kl 19:47 »
De är drygt en månad.. födda i början av april....
Lammgömma?? Vad är det?

optimisten

« Svar #9 skrivet: 17 maj-08 kl 20:21 »
Vilken tur du haft att dottern inte slog ihjäl sig.
Pessimisten säger "Nu kan det inte bli värre".
Optimisten säger "Jodå det kan bli mycket värre".

Tänk så mycket det finns att vara glad för istället så blir bekymren ganska små.

Lycka till

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 maj-08 kl 22:45 »
Ja men DET har du ju rätt i! tack för det!  :D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 18 maj-08 kl 12:45 »
Lammgömma?? Vad är det?

Ett ställe där bara lammen kan komma in, inte de vuxna tackorna.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 14:58 »
Lammgömma?? Vad är det?

Lammgömma förklarade MonaW ovan. Om de ökat 10 kg i vikt sedan de föddes kan du nöja dig med att ge enbart lammpellets istället för både det och lammnäring. De lär dock behöva något tillskott förutom betet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Flarnhare

« Svar #13 skrivet: 21 maj-08 kl 13:10 »
Rekommenderar starkt att ta bort "Rymmare" då dessa lär de andra i flocken att ta sig ut. En gång är ett misstag - Två gånger är en vana...

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-08 kl 22:09 »
Förra året hade jag en katarofal lamningsperiod. 4 lamm dog och bara två klarade sig. Veterinären visste ingen råd. Då hade jag fullt upp men mitt vanliga frilansarbete, dvs min försörjning.
  I år har jag 13 lamm i hagen. Alla överlevde, ett har försvunnit, antagligen till rovdjur. Men uppdragen sinade och jag vet inte hur jag ska försörja  mig i framtiden. :'( Dessutom har min gamla trogna bil fått elfel och hamnat på verkstad och blixten slog ner så att datorn pajade. På verkstad den också.
  Vad jag vill säga är att tillit och förtröstan är det absolut viktigaste när man väljer att leva s a s på den vassa eggen. Jag skulle ändå inte vilja byta till ett liv med fast anställning och lägenhet på Söder igen. ;) Vi som brukar jorden naturenligt är hjältar, ska du veta.

"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser