Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset  (läst 3633 gånger)

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« skrivet: 16 maj-08 kl 01:37 »
   
   

Ett exempel : 

Den här maskinen :

En Honda ANF 125, en fyrtaktare som drar ca. 0.25 l /milen ( blandat körning ! det går att komma under det). Den toppar ledigt 95 knyck och cruisar med 80Km/t utan problem.

Detta är det mest ekonomiska och tillförlitliga sättet att förflytta sig på idag.förutom att cykla och att gå .Släng på en toppbox och ta på en rygga och den är dessutom duglig att sköta livsmedelsinköp .

Helt nya kostar dom 23 000 , det finns störtbra begagnade som knappt gått 100 mil för 15-18 lax på blocket.


Motorn har funnits med i ca. 20 år och byggs ännu p.g.a. sin tillförlitlighet.

Nu vill inte jag låta som en reklampelare för en hondamaskin, men det är mitt bästa tips framöver. Jag har en 2 takt eu scooter som drar 0.45.-o.50 och det känns riktigt korkat att köra en så pass liten maskin som drar lika mycket som en japansk småbil   >:(  , köper bensin för ca. 6000:- om året i dagens pris ( Har den som arbetspendlare och på inköpsrundor) och med denna kan  jag alltså spara minst 3000:- om året ( och ökande med stigande bensinpris) dessutom går den utomordentliga svindyra 2taktsoljan bort i ett huj.

Rena sparbössan. Rolig att köra. Halvautomatik.
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 01:42 av Bäng S »

Vilse

  • Gäst
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 02:15 »
ok,
jag koeper det!

men var saetter jag saecken med hoens pellets och socker betes fodret till haesten och stora saecken med hundfoder?
maten kan jag ha i ryggsaecken om jag handlar regelbundet typ varannan var tredje dag,,
ungarna till dagis helt ok :)

men vad goer man naer det aer snoe?? saetter stoedhjul paa den?  :)


ja, jag bara skojar! :)


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #2 skrivet: 16 maj-08 kl 02:21 »
ok,
jag koeper det!

men var saetter jag saecken med hoens pellets och socker betes fodret till haesten och stora saecken med hundfoder?
maten kan jag ha i ryggsaecken om jag handlar regelbundet typ varannan var tredje dag,,
ungarna till dagis helt ok :)

men vad goer man naer det aer snoe?? saetter stoedhjul paa den?  :)


ja, jag bara skojar! :)



Hur är det egentligen, får man ha nåt slags kärra efter mc?  Troligen inte såvitt jag vet.

Det finns ju dubbdäck, men såna där fjädrande stödskidor att sätta fötterna på som finns på militärmotorcyklar,
skulle vara bra tillbehör i vissa lägen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 04:41 »
Hur är det egentligen, får man ha nåt slags kärra efter mc?  Troligen inte såvitt jag vet.

Det finns ju dubbdäck, men såna där fjädrande stödskidor att sätta fötterna på som finns på militärmotorcyklar,
skulle vara bra tillbehör i vissa lägen.

En kille som jag känner, drar ut varje semester på sin 2 takt moppe (som får gå max 55 km)h) med en liten cykelkärra med kulkoppling till mopperamen, vad han vet vid detta laget , är att 2takt är törstiga  :P

Om man har en MC så finns det nog lite andra regler. Med en MC är man betrodd att vandra motorleder och riksvägar, då är det nog andra regler som gäller.


Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 04:47 »
ok,
jag koeper det!

men var saetter jag saecken med hoens pellets och socker betes fodret till haesten och stora saecken med hundfoder?
maten kan jag ha i ryggsaecken om jag handlar regelbundet typ varannan var tredje dag,,
ungarna till dagis helt ok :)

men vad goer man naer det aer snoe?? saetter stoedhjul paa den?  :)


ja, jag bara skojar! :)


Allt går ! Jag kör själv året runt här hemma . När snögloppet går och det visslar kallt igenom springorna på hjälmen , Då vet man att man lever  8)





Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 07:22 »
Hur är det egentligen, får man ha nåt slags kärra efter mc?  Troligen inte såvitt jag vet.

Saxar ur Vägtrafikförordningen:

15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
   Vid färd på väg får det till en tre- eller fyrhjulig motorcykel eller en tre- eller fyrhjulig moped inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger motorcykelns respektive mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (2002:943).
   

15 b § Vid färd på väg får följande fordon inte användas för personbefordran.
1. En släpvagn som kopplats till en motorcykel eller en moped klass I.
2. En släpsläde som kopplats till ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap. Förordning (2006:21).


På guldvingar brukar väl släpvagn nästan vara standardutrustning. En äldre farbror och tant på hojen, färgmatchat släp efter. Jag har till och med sett ett ekipage med en (pytteliten) husvagn.

Vilse

  • Gäst
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 07:35 »
jag har en trike, farmbike med dragkrok och jag har en trailer,,men jag tror jag tar bilen in til stan foer att shopa aendaa,,det kan ju boerja regna  ;)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 11:15 »
Har man inte jättebråttom och bor i oländig terräng kan ROKON vara ett alternativ.
Jag har provkört en sån på en mässa, ingen kontakt via nätet nu så kanske har svenske agenten lagt av.
Registrerad som traktor, finns t ex plog, sidovagn som tillbehör.
Mycket lätt och flyter på däcken så det är bara att ta på vadarbyxorna och leda den över vattendrag.  :)

http://www.rokon.com/products/trailbrkr.htm

http://www.blocket.se/vi/16311809.htm?ca=3_s



EDIT: Jodå, den svenska återförsäljaren verkar vara kvar:  http://www.rokon.se/




« Senast ändrad: 11 jun-08 kl 12:51 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Låt bilen stå och skratta rått åt bensinpriset
« Svar #8 skrivet: 11 jun-08 kl 08:06 »
Hade tidigare en 30-moppe med kärra efter. Jag tog 180 kilo foder på den. jag transporterade 4 meters bräder. Vid poliskontroll sade jag att lagen föreskriver en maxlängd på släp på 24 meter och flagga på utskjutande last. De skrattade och lät mig köra vidare.

Min nuvarande transportapparat en moppebil och en släp som lagligen tar 500 kilo på släpet och totalt över ett ton drar mindre bränslekostnader än 30-moppen, och rullar fortare.

En gammal Volvo med 0:- i inköp som rullar 2200 mil utan att gå sönder kostar mer i drift än min gör, och då kan jag även räkna in hela fordonets inköpspris och reperationer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Adels, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser