Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingfråga  (läst 1764 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
Ällingfråga
« skrivet: 15 maj-08 kl 19:25 »
Hur brukar ni göra när ni introducerar maskinkläckta ällingar i flocken? Har 6 Mignonällingar som är maskinkläckta och funderar på NÄR och HUR jag skall sätta in dom hos dom vuxna. Tips mottages tacksammt
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

fjäderfän

SV: Ällingfråga
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 19:35 »
jag släppte bara in mina när dom va 6 veckor till dom andra och det funka kanon men man bör väl släppa flera samtidigt jag satt in 10st och dom stora gjorde typ inget mer en kolla vad det va för nått.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 15 maj-08 kl 22:16 »
Mina ankor går lösa på gården så jag släpper bara ut de små för sig så brukar de häng apå de stora ganska så fort. Har aldrig varit nåt problem. Annars håller ungarna ihop i en egen flock i flocken så att säga.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 00:28 »
Okej.....men jag har även ankmamma med ällingar i flocken , kan det ställa till problem? Är ankmammor lite griniga mot andra ungar som t.ex höns? Och hur gammla skall maskinällingarna vara innan dom riskfritt kan bada i STORA dammen utan att riskera att drunkna?? Har läst nånstans här att dom kan drunkna....varför ??? Om dom har mamma så kan dom ju simma ganska omg utan att drunkna.
http://www.ducksforfun.co.uk/  klicka på Callducks högst upp t höger och sen längst ner på den sidan finns en liten film med simmande mignonällingar (mignon= callducks på engelska)

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 19:23 »
mina har ju dam när dom släpps ut och jag har aldrig haft nån som drunknat.
och jag tror inte ankmamman bryr sej så mycket.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #5 skrivet: 16 maj-08 kl 19:39 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=41183.0   .....men då blir jag förvirrad, denna tråden handlar ju om just detta , att ällingar drunknar ??? ??? ???

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-08 kl 19:47 »
Ällingar kan drunkna för att de inte har fjädrar som vattnet rinner av utan deras du tynger ner dem efter en stund. Deras mor anka hon vet det och lockar upp dem efter en stund och så ökar hon simturen efter hand.
Det är viktigt att dammen har mjuk kant och långgrunt för dem så de kan ta sig iland enkelt för annars så drunknar de definitivt.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 21:15 »
aha...då fattar jag dom kan bada/simma med dun ...MEN...inte för länge , och med mamma så håller HON koll på tiden , med maskinkläckta får JAG ;D vara badvakt ;)

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 maj-08 kl 21:24 »
aha...då fattar jag dom kan bada/simma med dun ...MEN...inte för länge , och med mamma så håller HON koll på tiden , med maskinkläckta får JAG ;D vara badvakt ;)

Just det ;D badmor är sååå kul och mysigt ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser