Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycke foder till hona med ungar?  (läst 995 gånger)

ninjan

• Alvens
Hur mycke foder till hona med ungar?
« skrivet: 15 maj-08 kl 14:10 »
När ungarna börjar äta av honans kraftfoder, hur vet man då hur mycket som honan resp ungarna tar?
Ger ni mer, och isf, hur mycket mer då ungarna börjar äta av honans mat?
När börjar ungarna ta en betydande del av honans kraftfoder?
Hur mycket kraftfoder ska en 8v unge ha själv?
Hur mycket ger ni en hona som diar sina ungar?

När kaninerna äter mycket gräs och annat grönt, hur reglerar man kraftfodret då? Eller ger ni lika mycket kraftfoder då oxå?

Det gäller fransk vädur.
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Dandelia

• Gäst
SV: Hur mycke foder till hona med ungar?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 15:31 »
Jag ger som jag tror är bra och sen justerar jag efter hull. Blir honan tjock, minska, blir hon smal, öka. Ungarna äter inte så mycket kraft i början, dom diar fortfarande till 5 veckors ålder. Men känn gärna igenom dom och kolla hull. Justera precis som med honan.

/Dandelia

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #2 skrivet: 15 maj-08 kl 20:53 »
När jag hade fransk vädur så gav jag ca 4-5 dl till mamman hela tiden, och när ungarna började äta vid runt 3 veckors ålder så gav jag ca 0,5-1dl/unge, och när dom var runt 6 veckor så gav jag ca 1,5dl/unge.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 21:05 »
Jag har gett min hona fri tillgång och ungarna med sen hon började dia..fick ökat när hon var dräcktig också (hon fick ju tio ungar (en dog tyvärr efter två veckor) dessutom). Nu (ungarna är straxt över åtta veckor och går fortfarande med mamma) får de ocksåfri tillgång.. men även massa gräs så de äter inte så mycket pellets längre. Men det är angora jag har och honan blev väldigt mager att bära, föda och dia nio ungar
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

ninjan

• Alvens
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 09:32 »
Tack snälla för era svar!
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser