Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 82043 gånger)

Izolde

• Skåne
SV: Syrensaft!
« Svar #140 skrivet: 08 jun-10 kl 11:23 »
Jag gjorde bara en halv sats så jag tog 30 klasar  men de var inte så stora. Och jag hade i en halv citron + skal. Men idag kokade jag upp saften och öste i ca en dl socker till så nu tycker jag att den blev mycket bättre.  Lycka till med saften :D
<3 Sara <3

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #141 skrivet: 08 jun-10 kl 20:18 »
Prövade att göra en sats. Fy vad äcklig den blev!! Riktigt beskviken på mig själv att jag alltid ska göra "lite mer sånt, nja, liiite mindre sånt, nämen, det kan jag ju ha i!"
Buhu.  :'(
Dv. höns, undulater & ragdoll

Mamsingen

• Småland
« Svar #142 skrivet: 08 jun-10 kl 20:25 »
Jag har gjort syrenblomssaft som blev kanongod:) men jag gör den utan citron:) bara Syrenblommor, socker, citronsyra och vatten o låt stå i 3-4dygn...
Sila o drick:) Smaklig klunk!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

gård t salu

• Uppland
« Svar #143 skrivet: 10 jun-10 kl 14:20 »
hur mkt utslagna ska blommorna vara??

Maddie

• Uppland
« Svar #144 skrivet: 10 jun-10 kl 20:56 »
Jag förstår inte.... Har gjort syrensaft  i 2 omgångar nu och det smakar... Blääääääää !! usch och fy ! Men färgen blir ju fin förstås... saften får en rund och mycket besk smak som sitter kvar länge...det är svårt att bara smaka på den...vad gör jag för fel då ? jag har haft i mindre vin syra än receptet det är det enda som jag har ändrat...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #145 skrivet: 10 jun-10 kl 20:57 »
Blir saften besk, har du fått med för mycket av "skaftet" på blommorna.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #146 skrivet: 10 jun-10 kl 20:57 »
Har du med för mycket grönt kanske?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Markim

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 10 jun-10 kl 21:00 »
Tackar för underbart recept.
Blev ljuvligt.
Jag blandar ut det med citronbubbelvatten.
Blev succe..
Mvh
Majsan

Maddie

• Uppland
« Svar #148 skrivet: 10 jun-10 kl 21:03 »
Hmmmm ... jag har tagit blom klasarna... inte repat blommorna... inget grönt i, bara själva blom klasarna... ska jag försöka en gång till och repa blommorna kanske ?
Nu har jag gett grannen till höger 1 flaska och grannen till vänster en flaska... den till vänster vill ha 2 flaskor till och han kan nog få alla som jag har nu ! Hoppas han inte blir sjuk bara.. han säger att han blivit beroende... ::)      ;D

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #149 skrivet: 10 jun-10 kl 21:24 »
Nja, det borde räcka om du tagit bort själva stjälken. Jag repar inte blommorna och tycker inte att den brukar bli besk. Men den har ju en speciell smak, mina barn brukar inte gilla den.

Med rabarber blir den lite mildare, du kan ju minska mängden blommor också.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #150 skrivet: 11 jun-10 kl 00:13 »
Bör man ta bort så det bara är blommor eller max ett kort kort skaft från respektive blomma?
Har inte provat än men vill.
Är det bättre med 40 än med 60 klasar? Alla verkar ha olika smak och tycker...kan man förändra i efterhand eller är det kört då? Är det bättre att göra gelé?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #151 skrivet: 11 jun-10 kl 07:30 »
Jag gör med 40 klasar, 2 citroner, 2 liter vatten och upp till 2 kilo socker (oftast mindre). Ibland byter jag ut en citron mot rabarber.

Det är bra om man kan få bort så mycket grönt som möjligt, men att bara få med blommorna är grymt pilligt... :)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #152 skrivet: 11 jun-10 kl 08:48 »
Tack den som väckte tråden till liv lagom i tid - jag skrev ut den precis när det var överblommat förra året, men hade alldeles glömt bort det nu när jag går och njuter av syrendoften igen! Ska försöka hinna pröva i helgen!
 :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #153 skrivet: 11 jun-10 kl 12:20 »
Vassego! ;D

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #154 skrivet: 11 jun-10 kl 23:02 »
Jag har gjort flera liter  ;D den smakar underbart god sommar :P
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Dolvis

• Östergötland
« Svar #155 skrivet: 12 jun-10 kl 21:45 »
Har gjort en sats nu som ska stå och dra, spännande att se hur den blir.  :)

boerperd

« Svar #156 skrivet: 13 jun-10 kl 15:05 »
Jag har också gjort en sats som står i källaren och drar!

Ska bli spännande!

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #157 skrivet: 13 jun-10 kl 15:21 »
Satt och funderade på om jag skulle göra någon syrensaft i år. Jag tycker inte den blir god. Smakar för mycket parfym enligt mig. Ändå så gör jag en liten sats åtminstonde varannat år för det blir väldigt gott om man blandar den med cava (eller annan bubbeldryck av vindruvssaft). Brukar alltid bjuda på ett sånt glas när vi får middagsgäster. Jag fryser in syrensaften då är det bara att gröpa upp en matsked eller två och hälla i botten på glaset. Fylla upp med bubbel och sen njuta. Jag som nästan aldrig har is i frysen och väldigt sällan cavan på kylning uppskattar att cavan inte behöver vara iskall. Saften kyler.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

boerperd

« Svar #158 skrivet: 13 jun-10 kl 16:38 »
Bra med alternativ om man inte riktigt gillar smaken...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #159 skrivet: 13 jun-10 kl 17:30 »
Äntligen.....!
Nu står en rejäl omgång med syrensaft och drar även i min jordkällare!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gesine Kaiser

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser