Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost + torv = ?  (läst 2471 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
kompost + torv = ?
« skrivet: 14 maj-08 kl 17:17 »

Det där med att använda komposten på "rätt" sätt har aldrig varit min starka sida.
Jag komposterar naturligtvis allt jag kommer över, men tycker att det är mindre mysigt att sköta om
komposten (röra runt i maskarna och de halvruttna livsmedelsresterna). Detta har fått till följd att jag
"inte hinner" sköta om komposten.  :-[ Den får bara stå. En gång om året gräver jag ur min varmkompost
och lägger den på eftermognad för att året därpå kärlekslöst slängas ut i landet.

Just nu är jag i behov av blomjord och står inför alternativen att köpa jord eller att ta vara på
fjolårets kompostskörd. Vi bor i torvrikt område och jag undrar därför om det vore en lyckad idé
att blanda torv (C-källa) med kompost (N-källa). Vad blir det av denna blandning?

Tacksam för svar...

Vitis

• Skåne
SV: kompost + torv = ?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-08 kl 18:35 »
Det är stor skillnad på torv och torvmull. Gräver du upp "färsk" torv ur marken så duger den knappast till blomjord, möjligen stallströ eller grov jordförbättring. Möjligen kan du göra din blandning och använda den nästa år när torven börjat omvandlas till mull, men då har nog mycket av näringen försvunnit också.

Har ingen erfarenhet av egen torv, bor ju mitt i leran här ... så rätta mig gärna.

Ior

• I am a happy gal.
SV: kompost + torv = ?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 18:05 »
Det är stor skillnad på torv och torvmull. Gräver du upp "färsk" torv ur marken så duger den knappast till blomjord, möjligen stallströ eller grov jordförbättring. Möjligen kan du göra din blandning och använda den nästa år när torven börjat omvandlas till mull, men då har nog mycket av näringen försvunnit också.

Har ingen erfarenhet av egen torv, bor ju mitt i leran här ... så rätta mig gärna.

Oj, här satte du mig på pottan! Jag har inte tänkt på detta.
Vad innebär då egentligen torvmull?

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser