Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spenat  (läst 3524 gånger)

Claes

• Gäst
Spenat
« skrivet: 26 maj-05 kl 18:16 »
Skall odla spenat.
På baksidan av fröpåsen står det; "För övervintring, så omkring 1 sep."

Vad innebär det egentligen? Kan jag så på hösten och skörda mitt i vintern?

Alba

• Södermanland
Re:Spenat
« Svar #1 skrivet: 26 maj-05 kl 19:18 »
Vad innebär det egentligen? Kan jag så på hösten och skörda mitt i vintern?

Nej, du kan så på hösten för tidig skörd på vår/försommar. Spenat är väldigt känslig för varmt väder och mycket sol och går då i blom. Det blir inte mycket kvar att äta då. Så bäst är att så många gånger tidig vår fram till försommaren, och på hösten för extra tidig skörd följande år.
Du kan också prova Nyzeeländsk Spenat-
Tetragonia tetragoniodes, som inte är lika känslig för värme utan går bra att odla i sommarvärmen. Den är dock inte släkt med vår spenat.

/Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

I@

• Gäst
Re:Spenat
« Svar #2 skrivet: 27 maj-05 kl 08:32 »
Jag visste det!  ;)  :-*

Bo

Spenatbeta
« Svar #3 skrivet: 09 sep-05 kl 16:48 »
som liknar mangold kan man förkultivera och plantera ut tidigt. Jag odlar den i växthus mellan tomatplantorna och får sen en liten skörd på våren också innan den börjar skjuta upp. Den försöker aldrig blomma första året.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1562 gäster, 3 användare
Hästberoende, Erik Forsman, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser