Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transport av getter  (läst 2788 gånger)

Elice

Transport av getter
« skrivet: 13 maj-08 kl 22:23 »
Hej, vilket är det bästa sättet att transportera två dvärggetter(killingar) på i ungefär 4½ timme? Klarar de sig i hundburen i bakluckan på vår volvo 850 eller är det för långt?

ManiacDarling

• Gäst
SV: Transport av getter
« Svar #1 skrivet: 14 maj-08 kl 01:14 »
Jag transporterade en bockkilling på en fyratimmarsresa i bakluckan på min toyota corolla när han skulle säljas till sitt nya hem. det gick finfint, fast vi fick stanna ganska ofta så han fick kissa. jag skulle tror att en hundbur går bra att frakta i också.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 14 maj-08 kl 08:37 »
Gjorde en nätt liten resa på 50 mil i snöstorm med två killingar i hundbur i baksätet för inte så länge sen. Dom låg så fint och tittade nyfiket ut genom fönstrena och mumsade förnöjt på lite ensilage mest hela resan. Ta med en saftdunk vatten och en liten skål ifall dom är törstiga på halva vägen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 22:43 »
Ja, du kan ju se hur dom har det i den inre backspegeln.  De åker fjädrat, och kan få Din uppmärksamhet om dom skulle få problem.  Men det kan bli för varmt för dom, det får Du ha i åtanke.  Vatten och ventilation, och så lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 15:07 »
Hakar på denna tråd. Vi ska ju också hämta hem två dvärggetter och resan hem tar väl max 2,5 timme. De är födda i våras. Hur stort utrymme behöver de ha? Vet att med höns behöver man inte ha så stort utrymme för de lägger sej ändå ner och ligger där tills man är framme, men hur är det med getter? Vi har ingen fast hundbur eller galler i bagaget så vi kan inte ha dem lösa där bak (volvo combi v70). Han på djurparken pratade om att bara ta dem i en låda, men jag vet inte riktigt hur han tänkt sej det. Det ska vara nå'n stor typ trälåda då med mycket hål. Råd önskas!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 15:14 »
Skaffa galler kanske? Kostar ett par hundringar. Pressenning m. en massa halm på, så åker dom gott. Ligger mest och småpratar och tittar ut genom fönstrena när dom åker bil tycker jag.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 16:36 »
Hej!
min sambo har en ford combi med hundgaller. där i körde vi 3 1 åringar med lite tidningspapper ett gamalt täcke och lite ham. denna resa var på ca 30 minuter och de såg så nyfiket ut genom rutan. den tuffa reste sig upp någon gång och sedan när vi körde in på gården bräkte alla till samtidigt precis som om de viste att de var hemma. efter det åkte två små under ca 3/4 timmar på samma sätt, de låg nästan hela tiden och var så tysta och fina. och sist men inte minst åkte våran 3 åring på samma sätt. men hon tyckte det var lite läskigt så hon stod upp lite mer än de andra under sin 45 minuters resvär.

Så täpp till som ett galler eller genomskinlig plast eller något som gör att de ej kan hoppa fram så kommer det vara minst besvär för dig.

/T

Goatgirl 1

• -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 20:32 »
När vi hämtade hem mina två getter så fick dom stå lösa där bak i vår jeep (tror jag det var). Det gick bra, men iofs var hela bilen full med familjen så vi där bak höll dom i deras koppel, men dom stod bara och tittade..la sig ner lite också..vet inte men det var nog bara 30 min hem..

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 21:07 »
Jag hämtade hem mina lantrasgetter för en vecka sedan och resan gick jättebra. De satt bak i vår Cheva transport tillsammans med min äldsta dotter, som matade dem med knäckebröd, hö och äpplen. Resan tog ca 2 timmar och de låg ner mesta tiden. Däremot blev geten Matilda väldigt rädd, när vi kommit fram och fick panik, när hon hoppade ur bilen. Så jag passar på att ge ett varningens ord att ni är noga med att de har ordentligt koppel på sig alt. bär in dem i sitt nya boende. För jag tror att hon hade stuckit av ren rädsla om hon kommit lös!

Vår bock hämtades hem i fredags och han var om möjligt ännu lugnare än getterna, trots att den resan tog närmare fyra timmar. Han satt bak i bilen med min näst äldsta dotter, som gav honom godis och kel. Till slut låg han i hennes knä och sov! Inte så bra ur krocksäkerhetssynpunkt kanske...
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Get-Eva

« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 11:53 »
När vi hämtade hem våra 6 små så snörade vi fast vanligt kompostnät mellan lastutrymmet och baksätet då vi inte hade något lastnät. Sedan la vi en presenning och en gammal filt med lite hö på golvet. Dom låg så snällt hela resan, 3 timmar. När vi stannade för att tanka tittade dom intresserat upp. Det såg lite lustigt ut med 6 killingar i skuffen och två hundar i baksätet så folk tittade lite, men det gick så fint så.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 sep-08 kl 03:23 »
Jag har aldrig haft några problem med transport av getter eller får, varken egna eller andras.  Bara vid i- och urlastning av otama individer kunde det strula till sig.  Brukade köra dem i en vanlig herrgårdsvagn, rädda typer får gå in och ut från sidan (bakre passagerardörren) medan tama kräk bara får bakluckan öppnad.  En liten portion havre var allt som behövdes för dem.  Mera rädda individer fick lyftas in och släpas ut, men själva transporten genomlevde de med jämnmod.  I stort sett ingen funderade på att hjälpa till med styrningen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser