Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagglamm som blir ensamt nu...  (läst 2111 gånger)

Tindranu

• Småland
Bagglamm som blir ensamt nu...
« skrivet: 13 maj-08 kl 15:52 »
Tyvärr kommer vi bli tvungna att ta bort tackan som fick slidväggsframfall innan sin lammning.
Känns tragiskt men, vad ska vi göra??
Vi fick två lamm, det första dog på grund av att det tog för lång tid... och lammen var stora. De vägde nog över fem kg styck...det första var ett tack-lamm och det andra var ett bagglamm.
Vi hade veterinär här som sydde ihop henne, efter lammningen. Men nu kommer ändtarmen ut istället... vad kan vi mer göra?
Lammet är tre veckor imorgon... Idag började tackan o halta också. Verkar som allt är fel nu.
Blir nog tyvärr så att vi får göra oss av med henne.
Så blir det ett flasklamm ändå.
Pratade med en tjej på LG produkter. Hon trodde det räcker att vi matar honom morgon och kväll.. vad tror ni?
Nästa fråga.... Finns det möjlighet att han får dia hos någon av de andra tackorna?
Han leker mycket med de andra tre lammen och går mycket med dem mellan varven...
Det här känns inte roligt....
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Bagglamm som blir ensamt nu...
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 15:59 »
Jättetråkigt :(

Han kommer inte att få dia på nån annan tacka.. en lammbar är nog bästa alternativet..
Han har väl börjat äta en del mat oxå kan jag tänka mig.. så han behöver inte mjölk så ofta längre..

Lycka till / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

texelmatte

« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 16:02 »
Vad tråkigt med tackan, som ni lagt ner så mycket jobb på. Jag rekommenderar att ni köper en lammbar och direkt lär lammet att äta på den. Gå dit ofta i början och hjälp honom att äta. Häng den på ett ställe där fåren ofta håller till,(gissar att de är på bete nu?) så lär han sig snart att gå dit själv. Jag har ett flasklamm i ungefär samma ålder och hon får en liter morgon och kväll nu, äter bäst när vi är där och sällskapar henne men går dit själv också. Man blir mindre bunden om de har lammbar, än om man skall springa med nappflaskor. Lammet blir också mindre präglat på människan, är min upplevelse.

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 18:58 »
så nu är det gjort... suck!  :'(
Jag satt mitt i flocken med Gulliver i knät när det small bakom ladugården... urk!
Lugnt och stilla, han har ju blivit lite extra kelad med varje gång jag varit tvungen och lyfta ner
honom från hö-bingen. Busungen...
Han går med flocken i alla fall, nu har han lagt sig nästan bredvid baggen och vilar
i solen.
Vi fick med oss flaska o napp o lammnäring från Lantmännen. Ska kolla upp det där med
lammbar...
Vi ska testa med morgon och kväll. Det skulle inte förvåna mig om den äldsta tackan tar sig an
honom, hon svarar när han kallar ibland. Hon lever också på övertid... hon lär vara 11 år, med ett lamm
som kull i år. Gulliver går mycket med dom och leker mycket med tack-lammet....
Håll tummarna att han klarar detta!!  (o jag överlever...lovar... fast  jag har sett nackdelarna med livet på landet!)
Men jag försöker trösta mig med att en god djurhållning även innefattar att ta bort dem när de lider....
så MÅSTE jag tänka...
Tack för hjälp här inne!!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

kawaii

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 19:25 »
Usch vad hemskt, jättetråkigt. Hoppas verkligen att det går bra i framtiden ;)
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 19:53 »
Usch Tindranu vad sorgligt, men ni gjorde ju allt ni kunde och gav tackan en chans.

Att ta sitt ansvar innefattar ju även den tråkiga biten med avlivning tyvärr  :'(. Hoppas verkligen att det går bra för Gulliver jag ska hålla tummarna!!

texelmatte

« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 20:46 »
Jo, livet på landet har både ljusa och mörka sidor och det är alltid jobbigt när djuren blir sjuka och dör. Man lär sig nya saker hela tiden, både av positiva och negativa upplevelser. Trösta dig med de djur som du har kvar, friska och pigga, samt med att ni gjorde allt ni kunde och nästan mer därtill för tackan och för att hennes lamm skulle få en så bra start som möjligt. Gulliver kommer säkert att klara sig bra. Var beredd på att han inte kommer att älska lammnäringen i början, han vet ju hur riktig mat smakar, men han vänjer sig snart vid den och vid att äta annat foder. Lycka till!

Tindranu

• Småland
« Svar #7 skrivet: 14 maj-08 kl 09:00 »
Vi fick i honom pyttelite lammnäring igår....
I morse kunde vi inte ens fånga honom. Förhoppningsvis svälter han inte ihjäl på några dagar.
Normalt brukar vi få tag i honom, men i morse bara lekte han med de andra o sprang runt. Ska se om jag kan gå ner
och ge honom lite innan jag börjar jobba. Men det här blir inte lätt!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 14 maj-08 kl 12:04 »
Jag plockar alltid ifrån övertaliga lamm från tackan när de är drygt en vecka för vidare uppfödning på lammnäring. De är väldigt ointresserade av lammnäringen i drygt ett dygn trots att jag försökt vänja dem under tiden de stod med tackan, därefter sätter ju hungern in och de kommer igång. Ge honom ett par dagar så ska du se att det inte är några problem! Det bör räcka att du ger honom två gånger per dag nu när han är så gammal. Han blir säkerligen också expert på att tjuvdia lite här och var, men ca 4-5 dl morgon och kväll (ca en liter per dag) behöver han. Ordna gärna med lammgömma också med Lantmännens Fårfor Lamm. När han vuxit minst 10 kg från födseln så klarar han sig utan lammnäringen bara han har fri tillgång till Fårfor Lamm.

Se också till att nappen i flaskan har tillräckligt stor öppning så att han inte ledsnar för att det går för tungt att dra i sig. Jag använder napparna till lammbar, de bruna långa, och sätter i en kork till PET-flaska som jag skurit ur toppen på. På det viset kan jag lätt byta PET-flaska med jämna mellanrum så att de inte blir sunkiga (dricker mycket Cola  ;D). Då skär jag alltid en skåra vid öppningen i nappen med en vass kniv, så att gummit försluter men att sugrörelserna öppnar ordentligt.

Har han bara greppat vad man ska med matte till, dvs få mat, så kommer han snart springande själv när han ser dig. Då är det inte betungande!

Det går nog bra ska du se!!!
« Senast ändrad: 14 maj-08 kl 12:06 av svekhult-ia »
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Tindranu

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-08 kl 18:08 »
Tack snälla för tips!
Jag var ute i TVÅ timmar i morse... jag behöver ju motion men - fan!! - jag gick över 4000 steg INNAN jobb.
O inte fick jag tag i skrället... hotade tillslut honom med att bli både kebabpizza o lammgryta men... nä, jag fick inte tag i honom.
Byggde en inhägnad på befintligt staket  av mina älskade kompostgaller.... fick in ALLA där, bagge, tackor o alla fyra lammen, men - då tar de två bagglammen o lyfter gallret från marken och sticker innan jag får tag i honom.. suck!  >:(

Men den store baggen var mycket intresserad av nappflaskan o tyckte att han skulle gärna ta sig en slurk.. .han stod snällt kvar där o vänta tills jag släppte ut dem igen...
När sambon kom hem tog han grannen till hjälp och använde mina kompostgaller, jag har spänt dem i fårnätet, och de fick återigen in alla o nu fick de tag i honom, lille Gulliver. Han åt ca 2.5 dl, vi har gjort stort hål redan igår så.... han var hungrig...liten!
Ikväll ska vi försöka få i honom lika mycket till. Så han blir inte lammgryta idag i alla fall.....! :-\

Jag hoppas du har rätt svekhult-ia, att han snart fattar att han vill ha maten vi erbjuder. 10 kg från födseln, han vägde nog nästan 6 när han föddes så det borde va snart det..hahaha.. han är en riktigt stor en. Han är nästan fem-sex cm högre i mankhöjd än tacklammet som är tre veckor äldre än honom, något mindre hull... De som är en vecka äldre än honom har han varit större än hela tiden... så jag hoppas han ska klara sig.

Tindranu

• Småland
« Svar #10 skrivet: 15 maj-08 kl 08:01 »
I morse gick det lättare att ge honom maten... såg även sent igår kväll att han lyckades tjuva till sig en slurk hos den
gamla tackan...  ;)
Känns lite lugnare idag...
Nu vet vi ju att han får i sig lite i alla fall!!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 15 maj-08 kl 13:15 »
Skönt! Gott att slippa oroa sig!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Tindranu

• Småland
« Svar #12 skrivet: 15 maj-08 kl 17:17 »
Fått i honom både i morse och nu på lunchen.. vi har gett ca 2.5 dl, tänkte trappa upp till 5 morgon o kväll sen till helgen.
Han verkar ha greppat det bättre, så det helt underbart o höra honom äta glupskt nu!!

hustran

« Svar #13 skrivet: 15 maj-08 kl 19:09 »
Härligt att höra att det funkar. Tänk på att, som du sa att du sett honom äta utav en gammeltacka. Kanske han "grejar" sig med det. Han är ju ca. 3veck. kolla hur han beter sig och kanske skall du" blunda", kan ju vara helt OK. utan lammnäring. Lyck till.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, alternaiv, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser