Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvatten på sommaren, ett aber vid vedeldning  (läst 7033 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Varmvatten på sommaren, ett aber vid vedeldning
« skrivet: 13 maj-08 kl 11:41 »
Jag är jättedålig på allt som har med vattenburen värme att göra. Men eftersom vi har ett sånt system så lär jag ju lära mig vad det lider, bland annat genom att konsultera er här på Alternativ.

Vi har en Calmarpanna och två acktankar på 750 liter vardera. Från dessa tas även vårt varmvatten. På vintern eldar man ju dagligen och vattnet räcker oftast till ett par duschar förutom att hålla huset varmt. Men nu på "sommaren" vill man ju duscha minst lika ofta som på vintern. Och då får man gå och småelda i pannan för att kunna duscha. Känns inte effektivt.

Vi har hört att man kan stänga av den ena tanken, och på så sätt behöver man inte värma upp lika mycket vatten. Ett problem är också att ett av elementen är trasigt och går inte att stänga av. Så det blir ju en massa varmvatten som går åt till att värma upp vår redan varma övre hall...

Drömmen vore ju att ha solpanel som värmer vattnet på sommaren (och även på vintern givetvis, som ett hjälpsystem). På så sätt behöver man ju nästan aldrig elda. Och sparar en massa ved. Hur skulle man enklast kunna fixa det?

Det borde väl också gå att stänga av så att inget vatten går till elementen på sommaren?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Varmvatten på sommaren, ett aber vid vedeldning
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 11:45 »
Har ni ingen shunt? Dra ner den så blir det inte varmt i elementen.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 12:34 »
Har ni ingen shunt? Dra ner den så blir det inte varmt i elementen.
Vad är en shunt?

Här har vi lite smått och gott:

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 12:41 »
På bild B till höger så finns en svart kran, det är shunten, stäng ner den.

När det gäller solfångare så kontakta atlas sol i Norrköping, han är billigt, jättekunnigt och kan göra en exakt lista med vad en vvs-kille behöver fixa för att ni ska få bra solvärme.

Du har även rätt till bidrag när du placerar solfångare.

3 saker gäller när du kontaktar honom:
1: hälsa från mig (nej, jag får ingen provision, men det är roligt)
2: Ingen prutning, killen är redan för billigt för sit eget bästa.
3: Låt honom inte hjälpa till med placeringen, hans egen pump går inte riktigt bra och han ska inte stå på tak.

http://www.atlassol.se/
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 12:44 »
Vad är en shunt?

En ventil som reglerar hur mycket av returvattnet från radiatorerna som går in i ackumulatortanken. Grejen med vev ser ut som en kandidat.

Stänga av cirkulationspumpen är också lämpligt. Det är dock möjligt att det blir varmt i elementen i alla fall pga självcirkulation.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 13:14 »
Det bara smattrar in svar, schuckert! :D

Nu har jag dragit ner shunten till noll. Ska kolla ifall det felande elementet svalnar. Om det inte gör det så antar jag att något är galet. Då borde jag alltså kunna slå av huvudströmbrytaren som sitter på väggen och är kopplad till den röda saken (bild A), vilken jag antar är cirkulationspumpen. Borde jag göra det i vilket fall?

Mellan tumme och den andra tummen, hur mycket rör det sig om när vi snackar solfångare? Gissar på 25000 och därikring.

Edit: Kollade på länken och det verkar vara tydliga prisuppgifter. Det växer givetvis med antal kvadratmeter panel och sedan arbetet med att få allt att fungera med det befintliga systemet. 7500:- verkar vara max bidrag man kan få, men det är ju en bra grej hur som helst!
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 13:22 av Troy McClure »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 14:33 »
Då borde jag alltså kunna slå av huvudströmbrytaren som sitter på väggen och är kopplad till den röda saken (bild A), vilken jag antar är cirkulationspumpen. Borde jag göra det i vilket fall?

Ja, annars kommer den bara att pumpa runt kallvatten.

Winnie

« Svar #7 skrivet: 13 maj-08 kl 15:16 »
Tänk docjk på att köra pumpen en stund med någon dags mellanrum...annars kan den fastna...

Tompas11

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 13 maj-08 kl 19:26 »
Inte behöver du köra cirkulationspumpen med någon dags mellanrum. Om du är osäker så kör den några minuter en gång per månad.
Jag har min avstängd under hela sommarhalvåret och det har inte inneburit några som helst problem.

Ett alternativ för tappvarmvatten sommartid är ju att installera en liten elektrisk varmvattenberedare. Energiåtgången för en sådan blir inte så blodig.
If it doesn't work, chrome it!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 18 maj-08 kl 10:40 »
Jag har en timer på min cirkulationspump nu på sommaren. Den går en kvart varje morgon. Byter vattnet i elementen och ger lite värmetillskott en kall morgon. Men jag har bara elementen i matrummet och på toa uppvridna. Och så eldar jag en gång i veckan, normalt. Räcker oftast för dusch-vatten hela veckan. Och ger en smula värme på radiatorerna på morgonen. Kan vara skönt...

Blir det svalt väder lite längre så eldar jag lite i kakelugnarna på kvällen. Hjälper till att hålla grunden torr och drag genom skorstenarna.

A.

Acleja

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 maj-08 kl 15:05 »
Jag har under många år stängt av cirkulationspumpen under sommarhalvåret. För ett tag sedan var det dock några personer (den ene rörmockare) som tyckte jag skulle ha den på hela tiden för att smuts och avlagringar etc i elementen kunde ställa till problem - jag kommer inte ihåg vad - när man kör igång pumpen igen. Men jag ser här att det finns fler som har den avslagen under sommaren.

Acleja

Hansson

« Svar #11 skrivet: 20 maj-08 kl 10:02 »
Röstar oxå för en El VVB i serie efter ack tanken.
Jag har så.  Det kostar kanske 300-400 kr per år att ha den på.Och då har jag alltid vv vatten
När du eldar så fylls den med varmt vatten och då hoppar ju inte el patronen i gång.
När du inte eldar så fylls den med förvärmt vatten från ack och elpatronen i den behöver inte värma vattnet så mycket.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 20 maj-08 kl 11:36 »
Jag vet inte om den där shunten fungerar som det är tänkt. Jag får definitivt inte önskad effekt av att dra ner den på noll. Snarare blir allt vatten kallt blixtsnabbt. Jag vet inte om jag eldar för lite eller vad det är för fel. Om det blir nåt vajsing med skiktningen.

Jag tror jag ska bjuda hit förre ägaren så får han förklara det där lite mer ingående. Kallt inatt var det hur som helst. Och ingen dusch i morse. Trots att jag eldade igår kväll.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 20 maj-08 kl 15:12 »
Har du varmvattenberedare i toppen på tanken eller i separat värmeväxlare?

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 18:53 »
Jag vet inte om den där shunten fungerar som det är tänkt.

......

Shuntventiler är inga evighetsmaskiner ... min förra pajade ihop fullständigt, var alltid på MAX hur man än vred.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 22:22 »
Shuntventiler är inga evighetsmaskiner ... min förra pajade ihop fullständigt, var alltid på MAX hur man än vred.
Ringde förre ägaren. Det var inte den lilla piggen på shuntspaken man skulle ställa in på noll, utan själva spaken, 90 grader åt vänster. Inte konstigt att det inte funkade som jag ville. Nu har jag ställt in den på noll och det har varit 80 grader i tanken sedan jag eldade i förmiddags. Much better.

Take>> Ingen aning. Jag antog att vattnet i tankarna också var mitt varmvatten, men så kanske det inte är?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 22:23 »
Det får du hoppas att så inte är fallet. Det brukar inte vara gott, dessutom skulle dina tankar rosta bort. ESBE-ventilen har förmodligen med varmvatten att göra, förmodligen har du en slinga.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 22:38 »
Det får du hoppas att så inte är fallet. Det brukar inte vara gott, dessutom skulle dina tankar rosta bort. ESBE-ventilen har förmodligen med varmvatten att göra, förmodligen har du en slinga.
Jag brukar ändå inte dricka varmvatten. Gör någon det? Antagligen har du rätt hur som helst. Förre ägaren kommer på besök på torsdag, då ska jag hålla korsförhör.

Blomme

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 maj-08 kl 20:07 »
Installera en varmvattenberedare så slipper du elda på sommaren, billigt och bra.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 23 maj-08 kl 00:18 »
Nu funkar det bättre, vattnet håller sig varmt flera dagar efter eldning. Så som det var tänkt. Tack för alla svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser