Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ruvhönan!  (läst 922 gånger)

JM

Första ruvhönan!
« skrivet: 12 maj-08 kl 13:19 »
Ni som har erfarenhet av ruvande hönor har säkert något bra svar på dessan ybörjarfrågor! :)

Vi har en höna som har legat platt som en pannkaka och ruvat i över tre dygn nu, utan att ha gått upp för bajsa. Brukar de göra så? Hur länge kan de ligga utan att bli förstoppade?
Jag har läst en del gamla trådar och annat och det verkar som att de flesta hönor går upp för att göra sina dagliga rutiner, iaf i början av ruvningen, men inte vår Amanda inte. Hon ligger där hon ligger.

Jag har hägnat av henne från de andra och ställt mat och vatten inne hos henne. I förrgår efter att hon inte visat minsta intresse för att resa sig upp och äta, ställde jag in maten och vattnet intill henne så att hon kan nå det från där hon ligger. Nu har hon ätit ordentligt och druckit endel men fortfarande inte varit uppe. Är risken stor för förstoppning eller liknande så att jag skall försöka få upp henne eller sköter hon det själv? Någon som har några tips?

Skall man se till deras naturliga beteende så borde de ju fixa detta själva utan problem, men då får de ju inte maten serverad framför näsan heller. Kanske är det dumt att ha maten så hon når den utan att gå upp. Är det bättre att ställa den så att hon måste resa sig när hon blir riktigt hungrig? Hur gör ni?

/En förväntansfull (överbeskyddande) hönsmamma :)
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Ce

SV: Första ruvhönan!
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 13:30 »
Jag tycker hon låter väldigt normal. Att hon inte bajsat är också helt i sin ordning. Så mycket som 1 vecka har gått utan att min ena ruvhöna bajsade - när hon väl gjorde en hög trodde jag nästan det var en hund som varit hos henne och bajsat! Med andra ord ser bajset inte alls ut som vanligt - det blir så stora "korvar" att man inte fattar hur hönan fått dem ur sig!

För det mesta har jag mina ruvhönor kvar hos de andra och då har jag trott att de aldrig lämnar sina reden, men de gånger jag haft de i egna inhägnader har jag sett att de faktiskt är uppe och äter - precis som du märkt. Alla äter inte varje dag - och mina tycks ha olika tider på dynget som de tycker är bäst att lämna äggen. En höna gick ut kl 15 nästan varje dag, den som ligger just nu verkar tycka det är bra att passa på när jag kommer med frukost - de dagar hon vill äta alltså.

Jag brukar ha mat och vatten en liten bit ifrån redet - hönan går ut när hon måste ha något!

Lita på din höna du! Hon vet vad hon ska göra! Jag brukar bjuda ruvhönorna på lite undulatfrö direkt ur min hand ibland, men inte för att hon ska klara sig utan för att jag ska få pyssla om henne lite!

Lycka till!
//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Vasajungfrun

« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 22:20 »
Jag tror också att du skall lita på din höna! Du ser ju inte vad hon gör dygnet runt och jag tror ju att de smyger sej upp och gör sina behov och äter en bit när det är lugnt och ingen ser...

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 07:41 »
Jag har läst om dem som lyfter ut hönan var dag, men själv har jag bara blandat mig i nån enstaka gång. Jag har haft 3 ruvhönor i vår, alla har gjort lite olika. Jag har matat dem med godsaker intill där de ligger.
Och jag har faktiskt inte stängslat runt dem. Det har inte varit något egentligt problem, utom i ett rede, där en kompishöna smugit dit några nya ägg bredvid. Men det blev inte så, som jag läst kan ske, att ruvhönan tvingats söka ny plats, med följd att äggen blir kalla.
Jag var också relativt nybörjare på det här.  Kan varna för två misstag jag gjorde: kylskåp, och ingen daglig vändning av äggen medan jag samlade gav väldigt dålig kläckprocent (20%), och ett rede hade ingen framkant, så ägg rullade ut ett par gånger, och likaså en kyckling.

JM

« Svar #4 skrivet: 14 maj-08 kl 12:52 »
Igår var Amanda uppe en sväng, hon satt på sittpinnarna och sträckte på sig när äldsta tjejen kom ut. När hon gick in till henne burrade hon upp sig och sa bestämt ifrån att ingen fick gå inärheten av hennes ägg!  :) Men hon var inte elak och åt glatt ur hennes hand.

Redet hon ligger i är på marken och består av en snickrad låda med botten och fyra sidor, lådan är fulld med massor med halm som hon har fixat till ett fint och "naturligt" rede. Att jag har henne inhägnad är för att jag inte vill att de andra skall lägga ägg inne hos henne, tycker att det är onödigt att riskera det eftersom det är så enkelt att åtgärda utan att störa henne speciellt. Hon kan ta sig ut därifrån om hon vill, vilket hon gjort igår, och de andra skulle kunna tränga sig in till henne om de absolut ville. Men det hindrar dem från att gå rakt in i a f.

Tack för svaren och råden. Nu är det bara till att hålla tummarna för att äggen är befruktade och blir till små kycklingar också!  :)
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 5 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, mulle mullvad, Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser