Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kor som det räcker att mjölka 1 gång om dagen?  (läst 4443 gånger)

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
kor som det räcker att mjölka 1 gång om dagen?
« skrivet: 22 feb-06 kl 14:29 »
Oj, den där Dexter-kon verkar ju faktiskt riktigt intressant!  :D Skulle kunna tänka oss några kulliga sådana. Sökte på nätet och hittade en gård som sålde för 15.000 kr + moms. Huga!

Är det någon som vet om det finns kor som det räcker att mjölka 1 gång om dagen? Beror det på kraftfoderintaget liksom hos getter (som man gudskelov kan mjölka 1g/dag)?
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Ronny

• Skåne
SV: kor som det räcker att mjölka 1 gång om dagen?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-06 kl 00:42 »
Jag måste göra lite pr för fjällnära kor (de minst förädlade av fjällrasen). Dom är inte stora och mjölkar fet och fin mjölk. Inte för mycket och inte för litet. Enligt mitt tycke en fantastisk landskapsvårdare och en perfekt hushållsko.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-06 kl 12:18 »
Jag måste göra lite pr för fjällnära kor (de minst förädlade av fjällrasen). Dom är inte stora och mjölkar fet och fin mjölk. Inte för mycket och inte för litet. Enligt mitt tycke en fantastisk landskapsvårdare och en perfekt hushållsko.

Har du nåt länktips (har tittat på din sida men finns det fler).

/Anna
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 12:20 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

morgengry

« Svar #3 skrivet: 20 mar-06 kl 16:56 »
till lantfamiljen om ko som bara ska mjölkas 1 ggr om dagen.

Om man väljer en lågtmjölkande ras, och låter henne behålla kalven hoss sig i hela laktationen, då tror jag det skulle räcka att mjölka en ggr om dagen, självklart ska man mindska kraftfodret, men det får man räkna ut sen beroende på vilket annat foder hon äter.
Om hon ger mycket mjölk ändå kan man kanske mjölka 2 ggr i början 1-2 månedar och sen gå ner till 1 ggr.

Vill ha getter och fjällkor och göra ost!! Och bygga mitt eget halmhus vill jag såklart också.
Är en vansinnigt snygg SINGEL!  Letar efter Kollektivet eller "gubben med herrgår'n" ;) i Gbg eller i närheten, sådetså!

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-06 kl 09:20 »
till lantfamiljen om ko som bara ska mjölkas 1 ggr om dagen. Om man väljer en lågtmjölkande ras, och låter henne behålla kalven hos sig i hela laktationen, då tror jag det skulle räcka att mjölka en ggr om dagen

Tack! Vilken lågmjölkande ras passar då bäst? Vi vill gärna ha fjällnära kor, men de kanske mjölkar bra!? Hur många liter/dag ger "lågmjölkande"?
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 09:21 av Lantfamiljen »
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #5 skrivet: 29 jun-06 kl 00:37 »
VI fattade tycke för fjällnära kor när vi besökte Skansen för några år sedan. Jag kontaktade dem sedan för att få veta mer om dessa kor och blev hänvisad till någon kontakt som var ansvarig för avel med fjällkor och fjällnära. Och denna människa påstod då att det inte var någon skillnad på fjällkor och fjällnära - trots att det finns information om att så är fallet.  >:(
Efter denna kontakt släppte jag tanken på fjällnära kor, då jag inte hade minsta aning om var jag skulle vända mig... (sen blev det får i stället, men det är en annan historia)

Lena A

« Svar #6 skrivet: 29 jun-06 kl 10:00 »
Fjällko (eller fjällnära ko, om det nu är samma sak  ???) sägs vara härdigare än andra kor. Vet någon om det är så? Den är väl också mindre än andra kor, vilket i så fall är utmärkt för den som vill ha en liten ko. Det kan ju vara så att man inte har stora marker till bete men ändå vill ha en ko.

Är det någon som vet hur Dexter är i jämförelse med Fjällkon?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 29 jun-06 kl 19:05 »
blev hänvisad till någon kontakt som var ansvarig för avel med fjällkor och fjällnära.
Och denna människa påstod då att det inte var någon skillnad på fjällkor och fjällnära -
trots att det finns information om att så är fallet.  >:(

Fjällko är samma ras som Fjällnära Fjällko  :)
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=24;action=display;threadid=10248
« Senast ändrad: 29 jun-06 kl 19:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-06 kl 19:23 »
Den är väl också mindre än andra kor, vilket i så fall är utmärkt för den som vill ha en liten ko.
Det kan ju vara så att man inte har stora marker till bete men ändå vill ha en ko.

Fjällkor är inte såå speciellt små...430 kg på en ko.
det finns mindre och större fjällkor beroende på vilken linje du har i härstamningen på dem  :)
T.ex Jersey korna är ofta mindre än Fjällkorna.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 jul-06 kl 21:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 maj-10 kl 18:59 »
Det finns många världen över, men de är nog inte lätta att få tag på, pga krångliga karantäner.

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=1831&page=17
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 maj-10 kl 13:15 »
En liten ko (av u-landstyp), som kan leva anständigt på grovfoder, och mjölkar kanske 4 liter, har inga problem vid kalvning, eller överhuvudtaget sällan behöver en vetrinär, är en utmärkt hushållsko.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-10 kl 15:28 »
Måste kor vara mindre än FJÄLLNÄRA-kor? Det måste ju vara alldeless tillräckligt litet?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fiat

• -
« Svar #12 skrivet: 03 maj-10 kl 16:30 »
Min tanke om små kor va att stora kor kräver ju ganska stora betes arealer. Så man kan ju inte ha så många. Och folk vill ju gärna låna betesdjur över sommaren men tycker att vanliga kor är stora och läskiga. Så jag tänkte om man hadde kor som va små kunde man hyra ut dom under sommaren. Lite som får fast godare :)  Hur små är fjällnära ??? Va på en lantbruksutställning i Danmark en gång för länge sen och såg massa olika ko raser var av en tjur va stor som en shettis, va kanske en dexter. Är det någon som vet om det finns någon liknande utställning i sverige?

MammaSara

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 31 aug-10 kl 19:32 »
Jersey kon sägs vara en väldigt liten och älskvärd ko. Ingen bra köttproducent dock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
gorlan, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser