Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna gått av sina ägg !?  (läst 2295 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
höna gått av sina ägg !?
« skrivet: 11 maj-08 kl 21:06 »
Hejsan.

Nu har ytterligare en höna gått av sina ägg och denna gång hann jag ta hand om dom innan de hunnit bli kalla.
Jag la ner dom i min kläckare tillsammans med mina andra Brahmaägg som ska kläckas nästa söndag.
Dessa ägg är i olika faser i utvecklingen verkar det som när man lyser dom.
Några hönor verkar ha lagt ett ägg i redet när den andra har varit och ätit.
Dessa ägg som sagt har jag absolut inte en aning on när de ska kläckas.

Hur göra med de 3 vilodagarna som äggen ska ha under kläckningsperioden???

Och de andra äggen som ska sluta vändas på torsdag.

Kan jag sticka in handen morgon och kväll och vända de andra äggen som skall vändas utan att de andra tar skada???

Tacksam för svar???

Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hur göra nu?????
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 21:13 »
Vänd dem för hand du har nog inget annat val.
Det går säkert bra.
håller tummarna. :D
Hedemorahöns

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-08 kl 21:53 »
Ja det blir nog så.

Men när ska jag veta när det ska sluta vändas ???

Kan det kläckas ändå utan 3-dagars vila???

Maria.

enbarsfallet

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 maj-08 kl 22:50 »
Jodå de kläcks utan vila har hänt mig ett antal gånger... pga av att jag vart lite tankspridd och glömt när jag la in dem... Har då vänt tills de börjat pipa eller pickat hål, och visst kommer det kycklingar.
Men det är väll inge att rekomendera.
Lycka till...
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 09:00 »
Då får jag hoppas på det bästa ;)

Det är tråkigt att det ska gå i stöpet bara för att min höna inte orkar ligga.

Funderar på om jag ska lägga tillbaka äggen om det vid tillfället ligger en höna och surar i redet.

Maria.

Ce

« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 13:21 »
Hej Maria!

Är det dv- kochin som går av äggen. Höna efter höna? Det låter så konstig i mina öron! De är ju kända för att vara ruvmaskiner. Min första dv. kochinruvare låg i 4 mån innan hon fick kycklingar!
(((Idag hade jag aldrig låtit en höna ruva så länge utan framgång, men först ruvade hon på obefruktade ägg två gånger - trots att vi hade tupp. Eftersom det var min första ruvhöna vågade jag inte störa henne med att lysa äggen... Sen tog det lite tid innan jag fick tag i ruvägg av den ras jag ville ha...)))
Nu har jag ingen aning om hur erfaren du är - så jag hoppas du tar mitt inlägg för vad det är - ett välmenat råd, men när hönorna är ute och äter och balar sig m.m så kan äggen faktiskt hinna bli ganska kalla på ytan - utan att det är något konstigt.
En ruvhöna ligger ju inte i redet precis hela tiden. Framförallt i början av ruvningen är mina ute ganska långa stunder - uppåt en timme kanske. I slutet av ruvningen lämnar de bara redet för att snabbt sätta i sig några frön och bajsa en "jätteklutt" med några dagars mellanrum!
Vill bara inte att du - eller någonannan -  ska plocka bort äggen från en höna som ev. beter sig som hon ska. Om du förstår vad jag menar :-)

Nu låter det ju som om din höna verkligen gått av eftersom hon inte har återvänt till redet, men det kan ju vara för att det är tomt nu - å andra sidan hade nog en verkligt hårt ruvande höna gått tillbaka till "sitt" tomma rede? Eller vad tror ni andra?
Kan dina hönor bli störda av något och därför gå av äggen? I min barndom var jag med om en höna som gick av de ägg hon legat på i 18 dagar, samma dag som det kom ett kraftigt åskväder - som jag tror skrämde henne.

Lycka till med de små i kläckaren istället denna gång!

Mvh //CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Maria1xx

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-08 kl 17:16 »
Hejsan.

Nu är det 3:e gången i år som mina hönor knallat av från äggen :(
De två första var Dv Kochin och och låg som du säger på obefruktade ägg i ca 2 mån trots att jag har tupp och sedan fick dom befruktade ägg av mig och när det bara var några dagar kvar då helt plötsligt så gav dom sig av.
Dessa ägg var iskalla när de hittades på morgonen dagen efter vid 2 olika tillfällen.
Den sista hönan är en Brahma som legat på blandade ägg (befruktade och obefruktade ägg) ett tag nu.
Och vid lysningen så är 2 utav dessa som jag lös igår långt gångna.
Kanske i slutet av veckan som mina jag har i kläckaren och resten i olika faser i utvecklingen.
Jag lämnade inte redet tomt utan kvar blev de obefruktade för att testa henne om hon skulle komma tillbaka till redet.
Men icke......hon är ute i sanden och njuter av värme och sol........................men nu har en annan Brahma lagt sig på de obefruktade idag och ligger hon kvar så byter jag ut äggen och ger henne de jag tog ur redet.

Kan ju vara min lilla rara kisse som tar en liten kik in i hönshuset ibland för att se om allt är ok med hennes hönor.
För här står allt öppet om dagarna så det är raka vägen in och säga hej.
Men de är vana med att lillkissen kommer ibland och de brukar inte bry sig.

Hmmmmmm.....................mysteriet består.

Maria.
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 17:18 av Maria1xx »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 12 maj-08 kl 17:52 »
Kolla så att inte dina höns har nån form av ohyra. När flera hönor går upp är det av nån orsak och det är ofta att de har fått lusangrepp. En höna som ligger och ruvar drar ju lättare på sig ohyra också genom att hon ligger stilla så länge och att det blir så varmt.

Maria1xx

• Östergötland
SV: höna gått av sina ägg !?
« Svar #8 skrivet: 13 maj-08 kl 12:20 »
Nix...ingen ohyra här.........och förhoppningsvis håller dom sig ute oxå.

Maria

Suzniz

SV: höna gått av sina ägg !?
« Svar #9 skrivet: 14 maj-08 kl 13:14 »
Har haft samma problem några gånger och senast i förrgår. Av erfarenhet så kan en kyckling leva ganska länge trots att de blivit kalla. På kvällen låg hönan där och då förmodligen hela natten. Sedan vet jag inte när den gått därofrån om det var direkt vid ljusning eller senare men vid ett på dagen var de jättekalla. Nu la jag äggen i en liten bur. Satte in vatten och mat och la en höna där inne. Nu kan hon inte gå ifrån äggen. Har funkat förut. Hoppas bara att kycklingarna blev varma och goa innan de han dö. Ta sedan ut hönan under kontrollerade former och ser till att hon lägger sig igen. Det var bara tre dagar till kläckning så det kändes ju lite surt om det ite skulle bli något. Har dessutom skickat efter äggen på posten. Jaja, man bestämmer ju inte över dem.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser