Hej Maria!
Är det dv- kochin som går av äggen. Höna efter höna? Det låter så konstig i mina öron! De är ju kända för att vara ruvmaskiner. Min första dv. kochinruvare låg i 4 mån innan hon fick kycklingar!
(((Idag hade jag aldrig låtit en höna ruva så länge utan framgång, men först ruvade hon på obefruktade ägg två gånger - trots att vi hade tupp. Eftersom det var min första ruvhöna vågade jag inte störa henne med att lysa äggen... Sen tog det lite tid innan jag fick tag i ruvägg av den ras jag ville ha...)))
Nu har jag ingen aning om hur erfaren du är - så jag hoppas du tar mitt inlägg för vad det är - ett välmenat råd, men när hönorna är ute och äter och balar sig m.m så kan äggen faktiskt hinna bli ganska kalla på ytan - utan att det är något konstigt.
En ruvhöna ligger ju inte i redet precis hela tiden. Framförallt i början av ruvningen är mina ute ganska långa stunder - uppåt en timme kanske. I slutet av ruvningen lämnar de bara redet för att snabbt sätta i sig några frön och bajsa en "jätteklutt" med några dagars mellanrum!
Vill bara inte att du - eller någonannan - ska plocka bort äggen från en höna som ev. beter sig som hon ska. Om du förstår vad jag menar :-)
Nu låter det ju som om din höna verkligen gått av eftersom hon inte har återvänt till redet, men det kan ju vara för att det är tomt nu - å andra sidan hade nog en verkligt hårt ruvande höna gått tillbaka till "sitt" tomma rede? Eller vad tror ni andra?
Kan dina hönor bli störda av något och därför gå av äggen? I min barndom var jag med om en höna som gick av de ägg hon legat på i 18 dagar, samma dag som det kom ett kraftigt åskväder - som jag tror skrämde henne.
Lycka till med de små i kläckaren istället denna gång!
Mvh //CE