Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ideér sökes! (företagsstart)...  (läst 6696 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Ideér sökes! (företagsstart)...
« skrivet: 11 maj-08 kl 16:23 »
Någon som har några bra ideér om vad man kan starta för företag?
Klarar det mesta och är inte rädd för att svettas...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ideér sökes! (företagsstart)...
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 16:56 »
 ;D Dom ideerna behåller jag får mig själv tills tillfälle ges..  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 11 maj-08 kl 17:50 »
Ojoj, det finns ju massor! Men jag tror att det är störst chans för företagets överlevnad om du själv kommer på något som du brinner för.
Om man ska jobba med det mycket (vilket det oftast blir i ett nytt företag) så är det ju bra om man verkligen tycker det är störtkul.
Vad har du gjort tidigare? Varför vill du starta eget? Har du finansiering,i så fall hur mkt? Har du fullt stöd av din omgivning?
Ja det är bara några av de många frågor du måste ställa dig själv innan du utvecklar idéerna till företaget.

Vi startade vårt glasmästeri för ett år sedan och det är inte en dans på rosor, även om det går bättre för varje månad!

Lycka till!

Dunderhonung

« Svar #3 skrivet: 11 maj-08 kl 20:32 »
Biodlingsföretag! (se biodlings forumet)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 09:04 »
Har just nu en ide om att starta uppfödning av Kaukasiska Ovtjarkor. 8)

Vore nå't för kaninuppfödre som vill freda sig mot "kaninbefriare".
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 17:13 »
Har just nu en ide om att starta uppfödning av Kaukasiska Ovtjarkor. 8)

Vore nå't för kaninuppfödre som vill freda sig mot "kaninbefriare".

Gäller bara att göra marknaden för kaninuppfödning tillräckligt lukrativ först ;)

Annars, kan man inte ha ett "lite av varjeföretag" och börja lite smått vid sidan av vanligt jobb?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 13 maj-08 kl 11:19 »
Gäller bara att göra marknaden för kaninuppfödning tillräckligt lukrativ först ;)

Annars, kan man inte ha ett "lite av varjeföretag" och börja lite smått vid sidan av vanligt jobb?

Lite av varjeföretag är det roligaste framförallt om man kan ha dem på heltid. Takes chark, åkeri, pilsnerpang samt data.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 maj-08 kl 11:33 »
"Katrineholms Sport och Pizza" fanns i en källare när vi bodde i den staden.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #8 skrivet: 16 maj-08 kl 12:08 »
Här ska ni få en (som jag tycker) superbra företagsidé. Jag kom på den igår när jag pratade med en granne som har skogsentreprenad (han kör med skördare m.m.) och han klagade över att dieselpriserna gått upp så mycket att det inte finns någon lönsamhet längre.  :P

Uppfinn en skördare (du vet det är dom där maskinerna som sågar av stammen, lyfter upp trädet och mejar av alla grenar samtidigt som den kapar i lagoma längder) som går på grot (smågrenar och trädtoppar). På så sätt skulle maskinen vara självförsörjande på drivmedel. En insamlare, tratt, kvarn o gengasmotor är väl det som behövs.  ;D :o ;D

Någon som vill pröva?  ???

Fredrik.Eliasson

« Svar #9 skrivet: 21 maj-08 kl 14:21 »
Ingen svarar för alla är och meckar på en skördare :P

Jag är också väldigt intresserad av att kunna driva ett eget företag. Faktum är att jag idag har ett eget företag med F skattesedel, men det jag sysslar med inom det företaget är datorer och även om jag är bra på det är det inget jag brinner för.

Detta är frågor inga påståenden:

Om man kombinerar:
Biodling
Stalluthyrning + en liten ridbana (glömt vad de heter, kanske paddock)
Karpodling (jag har vatten nu, 200-350 kubikmeter, men kommer få mer inom ett par år)
Småskalig hönsuppfödning + äggförsäljning
Lite skogsbruk
Och...???

Borde man inte klara sig ganska bra? Jag antar att man måste göra nåt under vintern också men men...

Nu äger vi ungefär 22 tunnland tror jag. Viskan rinner vid våra ägor och där finns gott om blommer under mestadelen av sommarn, för bin tänkte jag.
Jag är 19 år nu och jag vill gärna kunna bo och leva av mina "egna" pengar.

Hoppas att ingen tycker att jag valde fel tråd för mina frågor, ursäkta isf!

MVH Fredrik

« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 14:26 av Fredrik.Eliasson »
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-08 kl 14:30 »
Borde man inte klara sig ganska bra? Jag antar att man måste göra nåt under vintern också men men...
Jag är 19 år nu och jag vill gärna kunna bo och leva av mina "egna" pengar.

På vintern får man ta igen sig eftersom man stressat sig havt fördärvad för att hinna med under övriga årstider  ;)

Jag tror på dina kombinationer och har tänkt mig något liknande. Jag har lite kaniner, början på fjäderfäna dyker upp om ett par veckor och bina kommer förhoppningsvis i höst. Jag tänker kompletera med kryddodling och kanske något mer.

Jag har inga tankar på att göra stora pengar, utan vill bara ha inkomst så det går runt, vilket borde funka om inte utgifterna är så stora  :P
Landsflykting i storstan...

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #11 skrivet: 21 maj-08 kl 14:53 »
Det jag funderar på att göra när jag tröttnat på att sitta på ett kontor, vilket troligen inte är allt för långt borta, är att starta ett energibolag och odla vindkraft.  Energi verkar vara en vara som det inte kommer finnas överflöd av i framtiden. Om man får kan man ju alltid dubbelutnyttja marken mellan vindsnurrorna till djurhållning.

Det här kräver iofs ett stort kapital för att komma igång, så jag borde nog börja med att vinna på Lotto. ;) Idag är det nog svårt att få vindkraft att löna sig om man lånar ihop till anläggningen, men med stigande energipriser så ändrar det sig kanske snart.

"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 21 maj-08 kl 15:20 »
Det jag funderar på att göra när jag tröttnat på att sitta på ett kontor, vilket troligen inte är allt för långt borta, är att starta ett energibolag och odla vindkraft.  Energi verkar vara en vara som det inte kommer finnas överflöd av i framtiden. Om man får kan man ju alltid dubbelutnyttja marken mellan vindsnurrorna till djurhållning.

Det här kräver iofs ett stort kapital för att komma igång, så jag borde nog börja med att vinna på Lotto. ;) Idag är det nog svårt att få vindkraft att löna sig om man lånar ihop till anläggningen, men med stigande energipriser så ändrar det sig kanske snart.

Problemet är att du blir beroende av de stora elbolagen som äger ledningarna. Nyligen läste jag om en stor vindkraftsanläggning i norra Tyskland, på gränsen till Danmark, tror jag, som varit igång i flera år, men hittills inte lyckats sälja sin el, p g a att den som "sköter" ledningarna inte släppt in dem.  Så nu skulle de visst ge upp efter åratal av förluster (förstås). (Minns inte källan)

johe71

« Svar #13 skrivet: 21 maj-08 kl 15:33 »
är att starta ett energibolag och odla vindkraft.

artikel om egen elproduktion i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article2455487.ab
(publicerad förra veckan, så det borde vara aktuell info), handlar iof om att man som privatperson producerar el, men principen borde ju vara densamma

"Om en privatperson gör sin egen miljövänliga el så hjälper det alla. Men när personen i dag levererar lite el ut på nätet så kan hon inte få pengar för det. Krångliga lagar och höga avgifter till elnätsbolag stoppar.

Det har regeringens utredare, Lennart Söder, professor på KTH, tagit fasta på i sin utredning. Han föreslår en form av nettomätning där detta krångel tas bort för den lille producenten.
"

"Problemet är att egen el – på grund av de låga elpriserna i Sverige – tar många år på sig att bli lönsamt. Vindsnurror kan betala sig på tio år, solceller på 20! "

"Elnätsbolag som Katrineholms Energi och Linköping har valt att sätta in nettomätare om kunderna vill det. Och Fyrstad Kraft har rentav inrättat en fond för stöd till små elproducenter.
Men i övrigt har inga elbolag berättat om den här möjligheten. Gissa varför!?
Det tre stora elbolagen är det stora problemet. Vattenfall svarar alla intresserade av egen el att det ”inte går”.
"

pinsamt av vattenfall, men vem är egentligen förvånad över ett sådant agerande från ett storbolag?

bara att hoppas att regeringen lyssnar på sin utredare så att regler och avgifter anpassas för den lilla producenten och inte de stora "drakarna"

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #14 skrivet: 21 maj-08 kl 15:47 »
Problemet är inte att det inte går, om jag förstått det hela rätt så är nätbolagen skyldiga att ta emot ström man vill leverera. Problemet är snarare att de har rätt att ta ut en "skälig avgift" för att mäta energin, och den är oftast så hög att det krävs ett ordentligt vindkraftverk för att produktionen ens ska betala mätavgiften. För att vara en elkraftsproducent så ska tydligen energileveranserna mätas och betalas på timbasis.

Sen har vissa mindre bolag valt att göra det lätt för sina kunder med små vindsnurror som mer eller mindre bara vill jämna ut överproduktion med underproduktion genom nettomätning, vilket är en väldigt trevlig service. Tror att det är lag på att erbjuda nettomätning i Tyskland, så där finns det mycket mer småskalig elproduktion. När jag var där senast såg jag massor av hus vars tak var fyllda med solpaneler.

Så det är lite olika saker beroende på hur stor producent man vill vara.
« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 15:51 av bacchus »
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 23 maj-08 kl 09:41 »

Om man kombinerar:
Biodling
Stalluthyrning + en liten ridbana (glömt vad de heter, kanske paddock)
Karpodling (jag har vatten nu, 200-350 kubikmeter, men kommer få mer inom ett par år)
Småskalig hönsuppfödning + äggförsäljning
Lite skogsbruk
Och...???

Jag tror du är inne på rätt linje när du tänker dig att ha flera olika ben att stå på. När det gäller stalluthyrning så behöver du kanske ha häst själv eller ha färdigt godkänt stall och paddock för det kostar mycket att få i ordning och det är oftast bara i storstadsregionerna som man kan ta betalt för vad det kostar när det gäller boxuthyrning.

På vintrarna sysslar du med skogsbruk och snickrar och lagar allt till djuren inför nästa säsong.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #16 skrivet: 05 feb-09 kl 19:43 »
Ett av mina motton i livet är "Biodling är alltid bättre"! :)

Annars finns det ingen duvköttsproducent i Sverige. Har tänkt på den saken själv en del. Utomlands finns ju jätteduvfarmer för köttproduktion... är man först och drivande kan man säkert hitta sig en fin marknadsposition med detta. Finns en hel del sidor på engelska om saken. Men som sagt... "biodling är ju alltid bättre"! :P
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 feb-09 kl 19:51 »
Ett av mina motton i livet är "Biodling är alltid bättre"! :)

Annars finns det ingen duvköttsproducent i Sverige. Har tänkt på den saken själv en del. Utomlands finns ju jätteduvfarmer för köttproduktion... är man först och drivande kan man säkert hitta sig en fin marknadsposition med detta. Finns en hel del sidor på engelska om saken. Men som sagt... "biodling är ju alltid bättre"! :P

jag ska blöta och stöta detta med duvor...jag äger ett färdigt duvslag som förra ägaren byggde..så den invensteringen är gjord,,  fattas bara duvorna :)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 feb-09 kl 19:55 »
kanske till och med finns nån i östra blekinge som vill va kompanjon på duvorna... som sagt duvslag finnes..bara duvor och framför allt KUNSKAP om dessa önskas... kanske nån dagledig pensionär.. pma mig i så fall så ser vi om vi kan "samsas"... kanske kan bli sveriges duv inperium som värks fram ::)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #19 skrivet: 05 feb-09 kl 20:50 »
Då får jag komma på studiebesök sen! Har en svårförklarlig fascínation för duvor måste jag erkänna (fast biodling ä ju alltid bättre). :D

PS: finns massa fakta på nätet.

Här är en instruktionssida: http://www.bokhari.com/insider.html

Liksom här: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/213221/Squab-raising.pdf

Här är nån storfräsarefarm i kuwait: http://www.wazzanvet.com/pigeonfarming.html

nått mer kul: http://www.betterfarming.com/online-news/pigeon-king-breeders-turn-squab-markets-709

PDF-fil om småskalig duvuppfödning i australien: http://www.worldpoultry.net/article-database/raising-squabs-eases-pressure-on-small-farms-id1636.html

http://74.125.77.132/search?q=cache:PNGGeqLeIGkJ:www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/213221/Squab-raising.pdf+squab+breeding+in+europe&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se

Man kan beställa avelsfåglar av köttduveraser från utlandet också.

Finns en massa skoj att läsa på nätet. :)
« Senast ändrad: 05 feb-09 kl 21:06 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
RickardR, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser