Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ideér sökes! (företagsstart)...  (läst 6686 gånger)

torpargubbe

• Gäst
SV: Ideér sökes! (företagsstart)...
« Svar #20 skrivet: 06 feb-09 kl 08:51 »
Då får jag komma på studiebesök sen! Har en svårförklarlig fascínation för duvor måste jag erkänna (fast biodling ä ju alltid bättre). :D

PS: finns massa fakta på nätet.

Här är en instruktionssida: http://www.bokhari.com/insider.html

Liksom här: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/213221/Squab-raising.pdf

Här är nån storfräsarefarm i kuwait: http://www.wazzanvet.com/pigeonfarming.html

nått mer kul: http://www.betterfarming.com/online-news/pigeon-king-breeders-turn-squab-markets-709

PDF-fil om småskalig duvuppfödning i australien: http://www.worldpoultry.net/article-database/raising-squabs-eases-pressure-on-small-farms-id1636.html

http://74.125.77.132/search?q=cache:PNGGeqLeIGkJ:www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/213221/Squab-raising.pdf+squab+breeding+in+europe&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se

Man kan beställa avelsfåglar av köttduveraser från utlandet också.

Finns en massa skoj att läsa på nätet. :)

synd att vi inte bor nämre varann ,, i så fall så kunde ju vi bli duvkompanjoner :)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #21 skrivet: 06 feb-09 kl 12:12 »
Japps, det hade varit skoj fast jag måste ägna mig åt min biodling också. :)

Kör själv istället vetja! Du kommer ju ha en unik inhemsk produkt! Marknadspositionering av högsta rang... lägg in en turistisk aspekt i det hela och du kommer att ett Sverigeunikt turistmål att dryga ut inkomsterna med (insnöad på turism efter som jag läser det på universitetet). :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

« Svar #22 skrivet: 07 feb-09 kl 02:06 »
Det jag funderar på att göra när jag tröttnat på att sitta på ett kontor, vilket troligen inte är allt för långt borta, är att starta ett energibolag och odla vindkraft.  Energi verkar vara en vara som det inte kommer finnas överflöd av i framtiden. Om man får kan man ju alltid dubbelutnyttja marken mellan vindsnurrorna till djurhållning.

Det här kräver iofs ett stort kapital för att komma igång, så jag borde nog börja med att vinna på Lotto. ;) Idag är det nog svårt att få vindkraft att löna sig om man lånar ihop till anläggningen, men med stigande energipriser så ändrar det sig kanske snart.

Jag skulle vilja påstå att vindkraft i bra vindlägen med dagens priser på el och elcertifikat är extremt lönsam, även om man lånar varendaste krona.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 feb-09 kl 23:27 »

Finns ingen som vill dela med sig av tips på att tjäna pengar via nätet??...???

Typ butik, tjänster etc

Elin P

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 feb-09 kl 21:40 »

Finns ingen som vill dela med sig av tips på att tjäna pengar via nätet??...???

Typ butik, tjänster etc

Ja, såna tips skulle jag oxå vilja ha...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #25 skrivet: 18 feb-09 kl 14:43 »
Angående att börja med duvuppfödning eller liknande ovanliga grejor är att man måste stå för all marknadsföring själv ( vilket kostar massor!) och dessutom få hitta kunskaper själv ( tar mycket tid ). Jag pratar av egen erfarenhet när det gäller kaninkött, hur lätt är det att sälja när de flesta knappt ätit kanin överhuvudtaget? Det går ju att sälja "provkaniner" men kan folk inte laga till dem rätt så blir det troligen inget mer sålt..

Det absolut lättaste man kan göra är att bli återförsäljare för en produkt man själv gillar, för då kan man prata gott om produkten för andra och man vet att produkten är bra. . Tror dessutom att man tjänar betydligt mer på kortare tid än t ex djuruppfödning... Dessutom om du har varor som går att ha i lager länge så är det bara en utgift för dig när du köper in ditt lager, sedan är det bara att sälja! Djur kostar pengar oavsett om du har ut några intäkter från dem eller inte.

Tänk över vad du kan eller vill. Det är mycket lättare att driva igenom något i motvind om man verkligen brinner för det.

Lycka till!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Skojarbråten

« Svar #26 skrivet: 01 mar-09 kl 15:57 »
Lite av varjeföretag är det roligaste framförallt om man kan ha dem på heltid. Takes chark, åkeri, pilsnerpang samt data.

Fast den bästa är: Lelles Ved & Porr! Om du vill ha stock, ring Lelles Ved & Porr...  ;D
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Inafixare

« Svar #27 skrivet: 01 mar-09 kl 17:44 »
Spännande hoppas du hittar din grej om det så är grödor eller djur eller en schysst uppfinning.
Bor idag på Österlen men när vi bodde i Stockholm önskade jag mig medar på barnvagnen för att kunna ta sig fram på vinter.
Ofta är det de oväntade sakerna som ger pengarna. Som kvinnan i USA knåpade små blommor av lera och satte i dotterns crocks tofflor. Idag ser man överallt dessa små "smycken" på barnens tofflor och hemmafrun blev miljonär.
Lycka till /ina
Var rädd om naturen så är naturen rädd om dig.

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
« Svar #28 skrivet: 19 jul-09 kl 20:01 »
Gör inte en sak, gör allt
http://www.orkarinte.se/index1.htm
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

LasseDalom

• -
« Svar #29 skrivet: 22 jul-09 kl 08:24 »
Citat från: KK
Någon som har några bra ideér om vad man kan starta för företag?
Klarar det mesta och är inte rädd för att svettas...

Tjänsteföretag! Det folk idag i allmänhet inte har är tid. Det finns ett stort uppdämt behov av att få hjälp med vissa tjänster, typ hämta från dagis, fönsterputsning, trädgårdsskötsel, tvätt, storstädning, biltvätt osv.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 jul-09 kl 19:15 »
Betalar de för det på landet då..? Låter som en säkrare inkomst i stan. Men den där "orkarinte" var cool.

LasseDalom

• -
« Svar #31 skrivet: 25 jul-09 kl 11:18 »
Klart man gör. Det finns gott om folk med pengar och långa pendlingsavstånd på landet.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 jul-09 kl 14:09 »
Jamen jag vet inte var du bor, det kan ju vara i Norrlands inland. Där jag bor går  pendlingsgränsen två mil längre bort, men det klart, det är inte långt att åka två mil till kunderna heller.

LasseDalom

• -
« Svar #33 skrivet: 05 aug-09 kl 15:51 »
Tja vi bor väl ca 2 mil från en tätort och 4 mil från den andra. Här ute pendlar väl minst 2/3 av befolkningen in till dessa städer och jobbar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser