Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat som det är säsong för, hur gör ni?  (läst 906 gånger)

beke

  • Inlägg: 3
Mat som det är säsong för, hur gör ni?
« skrivet: 09 maj-08 kl 22:01 »
Både av miljö och näringsskäl skulle jag vilja äta mer säsongsbetonat. Gäller framför allt grönsaker och frukt.
Hur gör ni?
Jag äter 3-5 frukter om dagen, mest krav-bananer och (italienska) äpplen. Känns som att det bara finns svenska grönsaker och frukter från juni-oktober..
Äter gärna och mycket rotsaker, men allt annat?
Köper mycket fryst, men inte säker på hur miljövänligt det är..

Tacksam för ideer och förslag!

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Mat som det är säsong för, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-08 kl 21:51 »
Av resursskäl så köper jag inte importerad mat. varför skall man transportera frukt och grönsaker jorden runt när det kan odlas här.
vi får bara lära oss vad vi kan äta, det har folk ju klarat sig på förr i världen.
 Nå. ja. Bananer är ju undantaget, men köp inte avokado som kommer från Nya Zeeland.

Försök att hitta någonstans att odla själv.
Då är det lätt att följa säsongen och man lär sig vad som går att förvara.
Jag vet inte var du bor, men här på landet i dalarna finns det massor med jordkällare som folk inte använder. Får man låna en sådan så är det lätt att spara skörden.
Du kommer att leva väldigt billigt också, det kan jag garantera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser