Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring  (läst 4342 gånger)

Slättahultarn

Vinterförvaring
« skrivet: 09 maj-08 kl 09:15 »
vilka grönsaker/rotfrukter kan man vinterförvara och hur förvarar man dom bäst

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Vinterförvaring
« Svar #1 skrivet: 09 maj-08 kl 17:05 »
Pumpa och vintersquash är superlätt - i bokhyllan  ;)

Frysen är bra till förvällda grönsaker. Jordkällare till rotfrukter, som läggs i sand. Tror det finns några jordkällartrådar, sök på dem!
Mjölksyra ska man ju kunna göra också... men det har jag aldrig testat.
En hel del grönsaker kan man torka. Morot blev bra, när jag provade.
Landsflykting i storstan...

Vurre

« Svar #2 skrivet: 09 maj-08 kl 19:35 »
Jag brukar låta morötter, purjo och kål stå kvar i landet och skörda efterhand. Man kan täcka med halm om det verkar bli stark kyla. Jag bor på Gotland, vilket är zon 1, så det är sällan vi får lång och svår kyla, vilket underlättar.

Rotfrukter kan man också lägga i lådor eller backar och hälla på fuktig sand och förvara kallt. Det gör inget om de fryser lite.

Jag har fortfarande kvar purjo och grönkål från i fjol, det är vad vi äter just nu, förutom nässlor och kajp.

Mangold är också en bra övervinterngrönsak, vi har ätit av den tills vi plöjde ner den och nu kommer det enstaka plantor igen.
snus? vad är priset på en pris?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-08 kl 20:41 »
Jag brukar låta morötter, purjo och kål stå kvar i landet och skörda efterhand.

He, he, jag provade detta i höstas med grönkål, purjo och några persiljerötter. Det blev inte alltför stor succe... Dels blev snölagret så tjockt att jag inte hittade grönsakerna i november och gönkålen åts upp av sorkar. Persiljeroten ligger vissen, platt och med maskätna rötter, bara purjon står kvar. Den ser däremot så tråkig ut att det är tveksamt om vi äter upp den  ;)

Ångermanland, zon 5-6 sisådär.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 09 maj-08 kl 20:51 »
He, he, jag provade detta i höstas med grönkål, purjo och några persiljerötter. Det blev inte alltför stor succe... Dels blev snölagret så tjockt att jag inte hittade grönsakerna i november och gönkålen åts upp av sorkar. Persiljeroten ligger vissen, platt och med maskätna rötter, bara purjon står kvar. Den ser däremot så tråkig ut att det är tveksamt om vi äter upp den  ;)

Ångermanland, zon 5-6 sisådär.

Ja, jag visste vad jag gjorde när jag flyttade till Gotland.  ;)

Visst är sjöbrisen om eftermiddagarna kall så här års, och visst oroar vi oss för växthusfolien när det blåser orkan, vilket det gör emellanåt, men det är sommar till mitten av november.
snus? vad är priset på en pris?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-08 kl 21:02 »
Ja, jag visste vad jag gjorde när jag flyttade till Gotland.  ;)

;D
Ja, Gotland är mysigt men blåsigt! Har bott där två år när jag pluggade på högskolan... vintertid kommer jag mest ihåg inställda färjeturer  :P

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #6 skrivet: 10 maj-08 kl 09:07 »
He, he, jag provade detta i höstas med grönkål, purjo och några persiljerötter. Det blev inte alltför stor succe...

Samma här. Rådjur kom ut ur skogen och åt våra grönkål och morötter.

En del av våra grönsaker har vi fryst i (grönkål, rödbetor, sockerörter). Morötter låg i sand i jordkällaren. Vitkål och rödkål hängdes i jordkällaren. Lök och vitlök låg i lådor i källaren ävensom potatisar.
morötter, bönor, örter, en del rödbetor och en del rödkål har konserverats i glasburkar och står också i jordkällaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser