Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Lohman  (läst 3282 gånger)

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
Re:Lohman
« skrivet: 26 apr-07 kl 10:25 »
Hej vad roligt! Visst inträffar det men väldigt sällan.. Är det en LSL eller LB ? Vet att det inträffar något vanligare hos de vita än bruna..
Lycka till!  :D

Det är en LB :)

morAkka

« Svar #1 skrivet: 21 jul-07 kl 17:30 »
Vad står LB för?

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #2 skrivet: 21 jul-07 kl 17:39 »
Vad står LB för?

LB betyder en brun lohmannhöna. (et finns även vita och silver.)

Simon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jul-07 kl 18:57 »
Hybriden lohmann finns i 5 varianter... LSL (vit), LT (traditionell brun)  LB (Brun), LS (silver), LSA ( Lohmann Sandy, vit) .. Varumärket Lohmann räkans som världens ledande värphybrider..  LB är den enda bruna höna vars ägg ej får fisksmak av raps.. LS är en vit höna med lite bruna/grå inslag men som värper helt bruna ägg.. LSA värper Cremefärgade ägg.

I Sverige saluförs LSL och LB av Gimranäs AB...  
LS (silver) tror jag ej finns att köpa i Sverige - men i Danmark finns den!

Bara lite överflödig information ... :-[

mvh Simon

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #4 skrivet: 21 jul-07 kl 19:29 »
Hybriden lohmann finns i 5 varianter... LSL (vit), LT (traditionell brun)  LB (Brun), LS (silver), LSA ( Lohmann Sandy, vit) .. Varumärket Lohmann räkans som världens ledande värphybrider..  LB är den enda bruna höna vars ägg ej får fisksmak av raps.. LS är en vit höna med lite bruna/grå inslag men som värper helt bruna ägg.. LSA värper Cremefärgade ägg.

mvh Simon

Silver har jag haft, två stycken, som dock räven tog:( De köpte jag här i Sverige, så de finns allt, fast jag tror inte de är så lätta att få tag på.

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jul-07 kl 19:56 »
Okej va bra att de finns att få tag i ! ... undra vem som kläcker dem bara .. Gimranäs kläcker ju bara LSL och LB  ??? eller iallafall saluför de bara dem.. köpte ni dem från någon unghönsuppfödare?
mvh Simon

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #6 skrivet: 21 jul-07 kl 20:00 »
Okej va bra att de finns att få tag i ! ... undra vem som kläcker dem bara .. Gimranäs kläcker ju bara LSL och LB  ??? eller iallafall saluför de bara dem.. köpte ni dem från någon unghönsuppfödare?
mvh Simon

Jag bor på västkusten och jag köpte mina från Levene fjäderfä. (Skövde)
Vet inte ifall det finns nån mer som har dessa.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jul-07 kl 20:24 »

mvh Simon
Hej Kompis
Kul med extra info inte alltid du skriver.
Äggen ligger kvar är nu 80st kvar i kläckaren håller tummarna att åskan slutar dyka upp nu.
Vickan

Silverfallet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jul-07 kl 20:26 »

mvh Simon
Hej Kompis
Kul med extra info inte alltid du skriver.
Äggen ligger kvar är nu 80st kvar i kläckaren håller tummarna att åskan slutar dyka upp nu.
Vickan

Simon

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jul-07 kl 21:43 »
Men tjenare Vickan!!  :) Roligt att höra att befruktningen är så hög  ;D mm hoppas verkligen att vi slipper fler åskoväder  :-\ ..  

Till nillisen:  Okej roligt att höra att de finns på nära håll !! Att man inte satsat lika mycket på LS som på ex LSL beror ju på att vi svenskar hellre vill ha vita ägg än brun .. vilket vi är rätt ensamma om ! Tack för informationen om säljare!

mvh Simon  

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-07 kl 21:57 »
Jag som trodde att bruna hade företräde ::)
Hedemorahöns

Silverfallet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jul-07 kl 23:22 »
Men tjenare Vickan!!  :) Roligt att höra att befruktningen är så hög  ;D mm hoppas verkligen att vi slipper fler åskoväder  :-\ ..  

Till nillisen:  Okej roligt att höra att de finns på nära håll !! Att man inte satsat lika mycket på LS som på ex LSL beror ju på att vi svenskar hellre vill ha vita ägg än brun .. vilket vi är rätt ensamma om ! Tack för informationen om säljare!

mvh Simon  

Ja nu får det vara färdig åskat för ett tag. ;)

JAG ÄLSKAR STORA ÄGG BRUNA ELELR GRÖNA !!! :-[

Silverfallet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jul-07 kl 23:24 »
Jag som trodde att bruna hade företräde ::)
Man äter med ögonen alltså blir valet bruna ägg för mig. Eller då gröna bara dom är stora med en mörkt gul gula  ;)

carmencha

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jul-07 kl 21:16 »
Jaa, Vickan, och dina gröna ägg är ju enorma... ;D
De ska kläckas den 27...

Lohmann Silver finns även i Torsås!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 21:17 av carmen »

Silverfallet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jul-07 kl 21:44 »
De ska kläckas den 27...

mvh Carmen

:-[ Jo dom är stora  :-[ Och goooooda  :D

Silverfallet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jul-07 kl 21:48 »
De ska kläckas den 27...

mvh Carmen

Hoppas du får många, tyvärr är dom inte alltid så lätt lysta speciellt i början  ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 07 aug-07 kl 12:21 »
jag vill gärna se bilder på brun lohmann.
Jag har tre blandrashönor som jag fick förra våren, deras mamma är en värphybrid och pappan är någon gammal svansk ras. Mer än så fick jag inte veta, för han visste knappt själv.

Bruna är de i alla fall och lägger bruna jätteägg.
Men brun lohmann verkar inte ha befjädrade ben som mina har, men det anlaget skulle ju kunna komma från pappan.

Brun Lohman LB vuxenvikt 1.9 - 2.1 kg
« Senast ändrad: 07 aug-07 kl 12:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anso1971

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 07 aug-07 kl 16:55 »
Tack!

Den hönan på bilden var verkligen jättelik mina hönor, det var bara befjädringen på benen som skilde dem åt. Hur ser äggen ut som du får från dina hönor, färg och storlek? Är det stora ägg?

Mina tre lägger lite olika ägg trots att de ser ut som kopior av varandra utanpå. De lägger bruna ägg allihop, men nyansen skiftar från lite mörkare brun med ännu mörkare stänk på de minsta äggen (65-70 gr) och beige på de största (ca 80 gr). De lägger i princip ett ägg om dagen vardera och har aldrig haft någon lust att ruva (hittills). Vilket är lite trist, men jag har en dvärgkochinhöna som mer än gärna ruvar, så därför har jag lyckats få kycklingar från mina brunisar ändå.

Tack så jättemycket för bilden. Jag har funderat sedan jag fick dem som kycklingar vad det kunde tänkas vara för blandning.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 07 aug-07 kl 19:44 »
Hur ser äggen ut som du får från dina hönor, färg och storlek? Är det stora ägg?

Bruna Lohman har en äggstorlek på 63-65 gram.

Mvh
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser