Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om sommarbete  (läst 1864 gånger)

mossänder

• Östergötland
Frågor om sommarbete
« skrivet: 07 maj-08 kl 09:48 »
Snart dags att släppa ut våra getter på nytt bete, sommarbetet. Har några frågor om detta eftersom vi inte haft våra två så länge och inte vet allt.
Behöver de extra foder förutom det bete som finns. Med tiden kommer ju betet ätas upp, ska de då ha hö och havre som nu.
Finns någon minimum gräns för hagens storlek? Vår är säkert ett par hundra kvadrat m.

Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor om sommarbete
« Svar #1 skrivet: 07 maj-08 kl 11:23 »
Alla foderbyten ska ske mjukt, rekommenderad tid 3 veckor.  Ttitta på djuren, ej på betet!  Det kan finnas strån som de kan äta men som Du inte upptäcker, och det kan vara något fel på gräset så att de svälter fast de går till magen i "mat".  Ett gott bete är bästa stängslet, men det är djuren, inte vi, som avgör kvalitén.  Fråga dom.  Prata med dom.

Glölm inte att avnjuta alla glada skutt när de kommer ut!

:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mossänder

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 14:24 »
tack för svar...men hur ska vi veta om de "svälter" när de äter. De äter väl det som de gillar och annan lämnar de eller? Och hur vänja vid nya betet? Vi går ut med dem nån gång i veckan så de får beta gott, räcker den övergången? Det finns ganska mycket kirskål på betet, bra eller dåligt?

8)
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 07 maj-08 kl 17:45 »
Svält = mager. Och här älskar både vi och getterna kirskålen.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 11 maj-08 kl 22:39 »
Hej!
Det är bra om dom har tillgång till sly och/bark i hagen. Finns där inga träd eller löv att gnaga på kan man kasta in några stora kvistar eller hela träd åt dom. Då har de nåt att pyssla med, de tycker också om att ha något att klättra på, det och en kompis är nog de bästa tipsen jag har för att de inte ska rymma.
Jag ger inte nåt kraftfoder på sommaren (om det inte är en mjölkande get). De får iofs lite korn eller havre eller frukt som godis ibland, men inga mängder.. Jag tror det är bra för getterna att ha lite olika växter att välja på, som det jag skrev om kvistar och löv. Mina äter mycket bark, men nästan bara på vintern. Du märker nog själv om de verkar må bra på sitt bete, verkar de pigga och i lagom hull och inte står och skriker så mycket är väl ett tecken på att de är nöjda.. Annars kan du kanske ge dem hö..
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 00:27 »
Ja, getter är egentligen buskätare.  Långt innan hon blir mager kommer hon att skrika och ge sig på stängslet.  Håll koll på gödseln.  Är det svarta pärlor som faller isär, så mår hon bra.  Börjar det likna det som hundar eller människor lämnar ifrån sig, så har hon troligen fått för mycket GODIS (havre eller bete eller ...) för plötsligt.  Kort sagt, fortsätt som Du börjat:  UMGÅS me dom!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
DaisyMalone, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser