Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en saftfråga  (läst 2611 gånger)

Norrsken

• -
en saftfråga
« skrivet: 06 maj-08 kl 18:25 »
Jag brukar koka rabarbersaft, vilken brukar bli utomordentligt god, men väldigt svag. Hur länge jag kokar så blir den inte starkare än att man får späda en del saft och två delar vatten. Finns det nåt trix för att få den starkare? Har jag förmycket vatten när jag kokar saften?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anette i bugared

• -
SV: en saftfråga
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 19:06 »
Jag brukar koka rabarbersaft, vilken brukar bli utomordentligt god, men väldigt svag. Hur länge jag kokar så blir den inte starkare än att man får späda en del saft och två delar vatten. Finns det nåt trix för att få den starkare? Har jag förmycket vatten när jag kokar saften?
Rabarbern ÄR smaksvag, därför brukar jag blanda i lite jordgubbar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 19:17 »
Och det är som sagt inte fel att minska på vattnet heller då  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 19:19 »
Gör man saften i en saftmaja så blir den starkare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 19:30 »
Saftmaja har jag ingen. Kanske knycker morsans när jag flyttar norrut. Men i dagsläget är det gryta på spisen som gäller! Så jag får väl minska på vattnet ytterligare! Jag stoppar gärna i jorgubbar, om de inte vore så sabla dyra!! Vilket också går att råda bor på när jag drar norrut, eftersom mina kära föräldrar har ett massivt jordgubbsland! Så, mer rabarber och mindre  vatten får det bli! Rabarber finns på jobbet som vi får ta av, så jag kan ju dryga ut därifrån om min egen börjar glesna...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 13:30 »
1 kg rabarber
1 tvättad citron i skivor
Slå på kokande vatten i jämnhöjd med de varvade frukterna.
Låt stå på sval plats i 4 dagar
1/2 kg socker per liter avrunnen saft.
Koka i 8-10 minuter.
Förvara svalt eller frys in,annars så kan man använda konserverigs medel typ Atamon.
Servera med is och tunna citronskivor.
Det går bra att dubbla satsen till önskad mängd.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-08 kl 19:36 »
Försök att frysa rabarbern innan du kokar den till saft, då "lossar" saften bättre. Använd sen väldigt lite vatten.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 19 maj-08 kl 20:51 »
Jag köpte en saftmaja på en secondhand förra året. Den kostade under 100-lappen och va använd max 2 gånger.

Om du är intresserad kolla in på en sån affär.
Lycka till med saftningen.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
LimJans, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser