Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matförslag till papegoja?!  (läst 2537 gånger)

LolloF

Matförslag till papegoja?!
« skrivet: 05 maj-08 kl 11:31 »
Hejsan!
Har en gulnackad amazon här hemma och jag tänkte variera kosten lite. Är det någon som har förslag?
Nu får hon amerikansk grönsaksblandning, frukt och frön. Ibland pasta eller bröd.

Kan tilläggas att hon försöker bygga bo för tillfället, hur kan jag få bort det beteendet?
Kan tyvärr inte låta henne bilda familj då hon har problem med en fot och hon skulle trol.vis få ont pga urkalkning av skelett, i samband med äggläggning.

//Louise

anette i bugared

• -
SV: Matförslag till papegoja?!
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 11:36 »
En given favorit hos mina amazoner är meloner, med kärnor och allt. Färska blåbär när det finns är också en stor hit. Hela grenar från vinbärsbusken, helst med bär eller blommor är också gott.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LolloF

« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 21:07 »
Tack!

Har aldrig tänkt på att ge melonkärnor  :-[  Jag ger ju äpple med kärnor för att hon älskar just kärnorna...
Ska även testa vinbärs gren, när de vuxit till sig lite!

//Louise

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 05 maj-08 kl 22:13 »
Man kan ju kombinera deras behov av att bita/äta genom att ge råa morötter. Och så kom jag på att stora favoriter är pasta och kokt potatis. (Och pizzakanter :-[, men nu börjar det nog bli väääl onyttigt ;D.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-08 kl 15:18 »
Hejsan!
Har en gulnackad amazon här hemma och jag tänkte variera kosten lite. Är det någon som har förslag?
Nu får hon amerikansk grönsaksblandning, frukt och frön. Ibland pasta eller bröd.

Kan tilläggas att hon försöker bygga bo för tillfället, hur kan jag få bort det beteendet?
Kan tyvärr inte låta henne bilda familj då hon har problem med en fot och hon skulle trol.vis få ont pga urkalkning av skelett, i samband med äggläggning.

//Louise

Köp brus kalktabletter på apoteket och ge i vatten året om för skelettet.
Grenar och lite leksaker i trä är bra att ge dem. alla grenar från äppel,päron är bra.
Köp lite pellets till goja för det tycker de är lite mer att knapra på. jag ger ett som smakar frukt (Tropican) och det är ett fullgott foder med alla vitaminer,mineraler de behöver vilket är ju bra.
Ta bort solrosfrön och ge bara som godis men det vet du kanske :)

LolloF

« Svar #5 skrivet: 12 maj-08 kl 22:32 »
Brustabletter!? Är det speciella till fåglar eller?

Har provat pellets i olika smaker, men de duger inte åt fröken...  Hon får bara frön någon gång i veckan men ska försöka att skifta till pellets igen. Grenar har hon i överflöd, och vi väntar på höns så hon får vid varmt väder sitta i deras utegård och klättra i "träd" Då gnager hon som bara den! Björk och plommon är hennes favorit.

Undrar om man kan ha pepegoja och höns i utegården samtidigt?! Någon som vet/vågat?

//Lollo

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-08 kl 22:42 »
Brustabletter!? Är det speciella till fåglar eller?

Har provat pellets i olika smaker, men de duger inte åt fröken...  Hon får bara frön någon gång i veckan men ska försöka att skifta till pellets igen. Grenar har hon i överflöd, och vi väntar på höns så hon får vid varmt väder sitta i deras utegård och klättra i "träd" Då gnager hon som bara den! Björk och plommon är hennes favorit.

Undrar om man kan ha pepegoja och höns i utegården samtidigt?! Någon som vet/vågat?

//Lollo

Ja till människor och jag kan titta på receptet jag har och pm:a dig imorgon hur du ska göra om du vill?
Har du testat Tropican med? De tjurigaste gojorna brukar alltid ge med sig när man ger det medans de andra sorterna smakar trist nämligen. Har lyckats med alla och det är ett 20-tal olika arter.

Nä blanda ALDRIG fjäderfä och gojor inte ens ha dem i närheten pga av smittorisken. Akta det noga...

LolloF

« Svar #7 skrivet: 13 maj-08 kl 20:24 »
Det vore toppen om du kunde skicka ett PM!

Misstänkte att det inte vore bra, det hade bara varit lite mysigt... Hon trivs så bra i vår höns"voljär" men nu kommer snart hönsen och hon ska få flytta hem till mina föräldrar snart igen. Kanske ska bygga en till hos mor och far?!

Tack för all hjälp!
//Lollo

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 maj-08 kl 11:47 »
Det vore toppen om du kunde skicka ett PM!

Misstänkte att det inte vore bra, det hade bara varit lite mysigt... Hon trivs så bra i vår höns"voljär" men nu kommer snart hönsen och hon ska få flytta hem till mina föräldrar snart igen. Kanske ska bygga en till hos mor och far?!

Tack för all hjälp!
//Lollo

Har sänt dig ett PM nu med receptet :) Lycka till
« Senast ändrad: 15 maj-08 kl 11:56 av amarantus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser