Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela på redet med ägg?  (läst 718 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Dela på redet med ägg?
« skrivet: 05 maj-08 kl 10:51 »
Jag har två hönor som har bestämt sig för att ligga och ruva i samma rede, jag försökte flera gånger flytta en av dem till ett eget rede med egna ägg men hon ligger bara en dag sen går hon tbx och lämnar äggen, ni vet ju hur envisa hönor kan vara när dem bestämt sig för något  ;D.
Nu har jag iaf låtit dem ligga där tillsammans, först med två högar med ägg brevid varandra (ganska stort rede) men nu har dem samlat äggen och turas om att ligga på dem, när den ena ligger på äggen ligger den andra brevid och sen byts dem om (dem är ganska söta).
Men jag undrar om det kan bli problem när kycklingarna börjar kläckas? kan dem verkligen vara mammor tillsammans och hjälpas åt med kycklingarna eller kommer dem att slåss om vems bebisar det är?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Lycka

• Ångermanland
SV: Dela på redet med ägg?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 11:17 »
Jag hade tre i samma rede.
När kycklingarna kläckts, så tog en av dem kycklingarna.
Hon hoppade resolut ur redet med kycklingarna i släptåg ;D
Har två andra som har sex kycklingar ihop.
Så här brukar det vara, varje år inga problem.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
matematiker, fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser