Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakar utan tak olagliga?  (läst 8061 gånger)

Flisen

  • Inlägg: 15
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #40 skrivet: 03 mar-09 kl 11:04 »
Citera
Detta är principiellt intressant. Om djurens behov vore samma överallt, vilket är rimligt att tänka sig, borde också reglerna vara samma överallt. Men det är de ju inte. Det innebär att något som är tillåtet på ett ställe, kanske rentav obligatoriskt, kan vara förbjudet på ett annat, och i båda fallen med djurens bästa för ögonen.

AHA!!!
Just det, vem är det som avgör vad som är bäst ???

Kan tänka mig lite olika anledningar till skiftande regler.
Olika länder har olika förutsättningar, att vara ko i norra sverige och att vara ko i södra spanien borde ju ställa helt olika krav på hur djurhållningen skall se ut pga bla skillnader i klimat.
Sen har vi ju det där som kallas tradition...........en drivkraft så stark som någon annan.

Men jag håller med dig, det är intressant och något som är värt att funder mera på.

Flisen

  • Inlägg: 15
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #41 skrivet: 03 mar-09 kl 11:24 »
Citera
Vi må ha olika filosofi, men du lutar här, i min tolkning, åt synsättet att djuren mest bara exploateras av sina ägare och att även vanliga djurägare (till skillnad från rena djurplågare) måste övervakas och detaljregleras för att hindras från att plåga sina djur.
Du både förstår och missförstår mig. Jag tror absolut inte att de flesta djurägare skulle plåga sina djur om de inte övervakades, tvärt om så tror jag att de flesta skulle ta alldeles utmärkt hand om sina djur utan att regleras alls. Så jag upprepar vad jag tidigare sa, lagen behövs för att komma åt dem som inte sköter sig.
I frågan om att alla djurägare exploaterar sina djur har du förstått helt rätt. De flesta har djuren för sin egen skull, för att få mjölk, ägg, kött eller för att ha någon som vaktar hemmet eller som ger en sällskap. Därmed inte sagt att djuren har det dåligt, tvärt om. De flesta djur både inom produktion och sällskap hålls för att uppfylla sin ägares behov och är både lyckliga och väl omhändertagna.
Jag tror kanske att vi lägger lite olika värden i orden du och jag Anders.

Citera
Detta är löjligt. Jag har ingen annan uppfattning och har heller inget annat hävdat. Det jag gjorde var att lägga fram en preliminär teori varför det samhället de senast ca 15 (?) åren satt ett så stort fokus på djurskyddsfrågor. Jag tror inte det bara handlar om omsorg om djuren.

Kanske är det här det blir fel, jag pratar bara efter mina egna värderingar, som kan vara rätt eller fel men det är mina värderingar. Du lägger fram teorier som du blandar med dina åsikter och jag känner att jag har lite svårt att hänga med ibland. Kanske har vi inte så olika ståndpunkter i grund och botten som du verkar tro ;)

Fast det är klart du har nog en större tilltro till människan än vad jag har. En eloge till dig.
Jag har nog sett för många exempel på diverse baksidor för att hysa ett så stort hopp som du verkar göra.

Guinness

  • Inlägg: 36
    • Dalarna
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #42 skrivet: 03 mar-09 kl 11:58 »
Det daltas så jävligt med djur.
De har klarat sig fint i många år och raser som ligger nära ursprunget (typ Jak) klarar sig bevisligen gott som det är.
Det är löjligt att tro att de skulle frysa i Norrbotten när de är byggda för snöstormarna i Himalaya (!)

Byrokrater och politiker borde bytas ut mot vanlgit folk som har dels erfarenhet av sitt ämne (praktisk sådan) och lite vanligt jävla folkvett!
Själv är bäste dräng!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #43 skrivet: 07 mar-09 kl 00:16 »
Du både förstår och missförstår mig. Jag tror absolut inte att de flesta djurägare skulle plåga sina djur om de inte övervakades, tvärt om så tror jag att de flesta skulle ta alldeles utmärkt hand om sina djur utan att regleras alls. Så jag upprepar vad jag tidigare sa, lagen behövs för att komma åt dem som inte sköter sig.
I frågan om att alla djurägare exploaterar sina djur har du förstått helt rätt. De flesta har djuren för sin egen skull, för att få mjölk, ägg, kött eller för att ha någon som vaktar hemmet eller som ger en sällskap. Därmed inte sagt att djuren har det dåligt, tvärt om. De flesta djur både inom produktion och sällskap hålls för att uppfylla sin ägares behov och är både lyckliga och väl omhändertagna.
Jag tror kanske att vi lägger lite olika värden i orden du och jag Anders.

Kanske är det här det blir fel, jag pratar bara efter mina egna värderingar, som kan vara rätt eller fel men det är mina värderingar. Du lägger fram teorier som du blandar med dina åsikter och jag känner att jag har lite svårt att hänga med ibland. Kanske har vi inte så olika ståndpunkter i grund och botten som du verkar tro ;)

Fast det är klart du har nog en större tilltro till människan än vad jag har. En eloge till dig.
Jag har nog sett för många exempel på diverse baksidor för att hysa ett så stort hopp som du verkar göra.

Helt klart vill vi båda att djuren ska må bra. Det jag tror är det största problemet för djuren med nuvarande system är att djuren hindras från att bo på för dem lämpliga platser p.g.a. olämpliga djurskyddsregler.

Flisen

  • Inlägg: 15
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #44 skrivet: 13 mar-09 kl 23:29 »
Citera
problemet för djuren med nuvarande system är att djuren hindras från att bo på för dem lämpliga platser p.g.a. olämpliga djurskyddsregler.

Här förstår jag faktiskt inte alls hur du tänker, kan du kanske komma med något konkret exempel ???

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #45 skrivet: 14 mar-09 kl 23:48 »
Här förstår jag faktiskt inte alls hur du tänker, kan du kanske komma med något konkret exempel ???

Min erfarenhet är lite begränsad tyvärr. Jag går till stor del på en allmän bild som jag har, men jag vet inte i hur hög grad den stämmer! Jag tycker i alla fall att det finns vissa exempel t ex i den här tråden. Kan någon annan fylla i? Jag ska även se om jag kommer på fler exempel.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #46 skrivet: 27 apr-09 kl 17:18 »
Jag vet ingenting om jakar, och mycket litet om kor...

Men mina hästar, som kommer från Uralbergen i Ryssland ursprungligen, använder aldrig sin ligghall bortsett från att det är där de får mat. De sover ute under några hasselträd istället, till och med om det blåser full storm.

Nu har jag ett gammalt garage som jag gjort om till ligghall, men jag hade då aldrig haft råd att bygga en. Tycker det verkar hemskt underligt om jakar skulle behöva en sådan inrättning, men eftersom jag inte vet något om jakar så...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Jakar utan tak olagliga?
« Svar #47 skrivet: 16 aug-09 kl 19:46 »
hej!

Jakar behövde inte ligghall, det vat korsningar jak- nötkreatur som behövde det!!

Dessutom måste vi komma ihåg att uroxen var anpassad för sitt fria liv, sedan dess har människan förädlat/förändrat enligt de önskemål de haft, bland annat har man avlat fram en ko som behöver "hjälp" av oss, tex skydd mot väder o vind (efterssom en normal hage inte har en urskog att söka skydd i)
mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 3 användare
von tratt, smaka, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser