Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm-märkning  (läst 2077 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Lamm-märkning
« skrivet: 04 maj-08 kl 18:43 »
Ni som lammar ute, hur gamla är lammen när ni märker den i öronen? Jag märker dom när de är ett par timmar gamla, men jag känner mig så elak :(
Fast det är så svårt att få tag i dem när de är äldre... Och risken är dessutom att de blir väldigt stressade när man måste "jaga ifatt dom" när de är äldre.
(Tacka vet jag den gamla kantklippningen!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: Lamm-märkning
« Svar #1 skrivet: 04 maj-08 kl 19:43 »
jag märker mina dagen innan slaktbilen kommer. fåren är inne och det är lätt att få tag på dem. risken med att markera lammen tidigt är att det är större risk att märken fastnar i staket och lossnar ifrån öronen
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 04 maj-08 kl 20:09 »
 Jag brukar märka de som är inne när de lämnar lamningsboxen.
De som fötts ute har jag märkt på hösten när de kommit hem (inte så många att hålla reda på), jag vill ha mina märkta för att veta "vem som hör till vem".
From i år kommer jag att ha en riktig uppsamlingsfålla på betet så nu kommer "eftersläntarna" att märkas på betet också.
Jag kommer att ge lite kraftfoder i fållan ibland för att vänja dem vid att vara där så man slipper stress.
På vilket sätt är det mindre elakt att klippa hack i öronen (förutom risken att fastna med märkena), lika ont gör det förmodligen...
                                  Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

maunen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 22:24 »
Jag märker mina (de flesta) innan jag släpper ut dem till de andra. Har väntat längre tidigare, men då är de vildare och fastnar mer med märkena. Nu när jag märker dem tidigare hinner det läka innan de blir så vilda så de fastnar i nät mm med märkena. Efter ett tag kan det vara svårt att se vem som hör till vem.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 05 maj-08 kl 07:03 »
Jag märker så snabbt jag kan, fast inte direkt i smband med födseln. Oftast upp till 1 dygn. Några tackor håller sig borta och är svåra att komma nära redan efter ett par timmar, så några lamm brukar slippa undan. Fast då brukar jag anteckna moderns nr och kön på lamm och märka i samband med byte av bete eller liknande.
Vill också veta vems lamm osv. i.o.m att jag sparar tacklamm till rekr. och även söker bidrag för dem.
Hur besvärligt det är beror ju lite på ras och hur många lamm de får. Av våra gutar och roslagsfår är det endast kanske 15 - 25% som får två lamm. de flesta får ett och då är de väldigt måna om att hålla reda på sina lamm, så bortbytning/slarvning förekommer inte alls.
Med finullsfåren var det värre. Där hjälpte det inte alltid ens med separata lammboxar, då lammen strulade ut  via foderbordet och in i en annan box ibland. Tackorna hade inte samma koll på lammen, vare sig inne eller ute. De hade också lättare för att acceptera "nya" lamm. Gutarna är stenhårda med att hålla bort andras lamm. Roslagsfåren likaså, men de har stor acceptans mellan mor-dotter avkommor.

Första året med gutarna gjorde vi en del fel, som att försöka märka dom direkt efter födseln. Vissa tackor stötte bort sina lamm då. Det gick inte att få dom att acceptera dem mer. Så vi hade lite kämpigt då. Men väntar man tills de etablerat en tydlig relation funkar det bättre.

Vi har också helt gått över till metallmärken, då plastmärkena ofta fastnar i fårstängsel och river sönder örónen hos framförallt gutebagglamm, som är ganska struliga när de kommer uppåt 3-4 mån.

hustran

« Svar #5 skrivet: 05 maj-08 kl 07:33 »
Vi klipper dem i lammboxen där de får stå ngr. dar. Vi har gutar som faktiskt oftast går in och lammar. Endast 2 st. lammade ute. Har också gått över till metallmärken. Klippen är toppen tycker vi, för man kan läsa nummer på avstånd. Systemet är genialiskt och sedan märker vi dem i höst när öronen vuxit. Då får man ju in årtal så "öronklippen" blir inte så många. Förra året hade vi plastmärken med infektioner och svullna öron, usch vad en del mådde dåligt, även jag.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 05 maj-08 kl 07:40 »
Fast vi har aldrig haft en infektion med plastmärkena. Trots att jag inte desinfecerar alls. Vi har ändå använt plastmärken på både kor och får i över 20 år!
Däremot massor av sönderrivna öron :(

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-08 kl 07:49 »
 Jag hade krångel med plastmärkena en gång då jag märkte upp får jag skulle köpa.
Ägaren hade Combiplastmärken och jag använde min Stallmästartång.
Alla märken läktes ut med trasiga öron och elände som följd.
Orsak: Nålen stämmer inte överrens med märkena så örat blir för mycket ihoptryckt.
Med rätt nål har jag numera inget problem, ska bli intressant att se hur det blir när jag släppt alla på sitt naturbete, det är först året jag använder plastmärken istället för PatHoreten i metall. Hittills har inget märke fastnat i något här hemma.
                                       Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #8 skrivet: 05 maj-08 kl 08:00 »
Vi har en hiskelit ful tång, lila med grön "plupp" på. Du har nog rätt Charlotte. Tyckte att öronen trycktes ihop. Är det så att det bara är att byta nålen? Kanske ngt. för plastmärkes folket att kolla. F.ö. tycker jag de är så fula, hoppas att met. märkena inte skall lysa så mycket.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-08 kl 09:17 »
Gott att höra av dig, Birgit, att du också gör det första dygnet...
Mina Gotlandstackor får som regel 2 ibland tre lamm (usch, har 3 uppsättning trillingar hittills) och det gäller att hålla ordning på vem som är vem! Eftersom jag är  med i Fårkontrollen och är rätt intresserad av avel, så vill jag veta vilket lamm som tillhör vem. Det är också en fördel i hanteringen av djuren. Hittar man en borttappad lammunge så är det lätt att ställa till rätta.
En kompis sa som tröst till mig att det första dygnet känner inte lammen så mycketn smärta, vad är ett litet öronmärke jämfört med en födsel? Jag brukar vänta tills de har diat och jag ser att allt har kommit igång rätt...
Tidigare år har jag bara satt ett märke och väntat med nästa till innan slakt, men det har varit problem att märka de vuxna lammen då. Att brottas med ett femtiotal lamm som har vuxit till sig, är inget höjdare för mig som sköter fåren ensam.
Angående plastmärken kontra metall, så kör jag ett av varje... Metallmärket sitter kvar bra, men går bara att avläsa med lupp ;). Därför har jag ett plastmärke också för att kunna avläsa på håll.

Att inte använda rätt tång har jag dyrköpt erfarenhet av. Första gången jag flyttade mina tackor till ett nytt ställe skulle alla märkas upp (jag hade bara öronklipp innan) Märkena hade ändrats utan att de hade meddelat att en anna tång krävdes (detta var för ett antal år tillbaka) tre av trettio tackor fick stelkramp pga att märkena satt för hårt och öronen blev inflammerade!!! Alla märken fick klippas bort igen förstås, men tre tackor satte livet till... Nu är jag supernoga och doppar i jodipax innan märkningen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser