Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadad kanin igen - snabb hjälp tack!  (läst 1467 gånger)

mli79

• Skåne
skadad kanin igen - snabb hjälp tack!
« skrivet: 03 maj-08 kl 21:50 »

Nu har en till av mina kaniner ( 10 veckors unge) ett stort sår på ena bakbenet, ser ut att vara ett långt skrapsår och sen ett djupare hack ner ovanför tassen. Upptäckte det i förmiddags, i går var hon pigg som vanligt. Jag vet inte hur detta har gått till, jag hade ju säkrat för katterna sist en kanin vart skadad. Börjar fundera på om det är de andra kaninungarna som har gett sig på henne - hon är ny i flocken bara varit här några dagar.
Men precis som på den förra kaninen äter honan dåligt och verkar vinglig och apatisk. När jag tog upp henne kissade hon ner sig och man kunde trycka ut bajspluttar. (upptäckte det när jag undersökte efter fler sår). Den andra kaninen dog några timmar efter det.
Har tagit in henne eftersom hon är mest van vid att vara inne och jag är rädd att hon inte ska hålla värmen ute. Har även spolat rent såret med klorexidin utan att rota för mkt i det.

Är det något mer jag kan göra? Känns hopplöst, jag borde nog inte ha några kaniner..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: skadad kanin igen - snabb hjälp tack!
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 22:36 »

Är det kanske mer stressande för kaninen att vara själv inne än ute i hagen med de andra?
Vill inte att även denna kaninen ska dö av stress..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 maj-08 kl 08:18 »
Har du satt ihop bara en unge med de andra? Jag skulle tro i så fall att det har hänt under deras presentation av varandra. Jag hade 16 st ihop och tyckte det var för mycket i den kätten så jag skulle ta bort hanarna tänkte jag. Hittade tre hanar av 16 st - så då blev det ju 13 honor kvar och dagen efter hade de gjort upp om den nya rangordningen eller liknande för det var päls i hela kätten. Jag hittade dock ingen skadad som tur är och nu får de gå där. Det är två kullar med en veckas åldersskillnad som jag satt ihop och de hade gått ihop i tre veckor när jag särade på dem.

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 maj-08 kl 09:05 »

Jaha, dags att gräva en till grop i djurkyrkogården.. Det är verkligen inte meningen att vi ska ha kaniner verkar det som. Får hålla tummarna att allt går bra med de andra nu istället.

Skadan uppkom nångång från i fredags kväll till lördag förmiddag, då hade dom redan gått ihop nästan i en vecka.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 04 maj-08 kl 22:27 »
Kaniner är flockdjur. Så länge flocken är intakt fungerar det oftast bra. Kommer det in nya individer i en etablerad flock anses dessa som inkräktare. Kaniner är inte sociala mot sin egen ras.
Här lite regler gällande grupphållning av kaniner.
Avelshona skall ha sin egen bur.
Avelshane skall ha sin egen bur.
Vid parning släpps honan in till hanen. Parar i minst 24 timmar max 3 veckor. :P
Kolla boet senast 3:e dagen efter födsel.
Vid 8 veckors ålder tas ungarna bort från modern.
Här kan flera kullar släppas tillsammans under förutsättning att detta sker samtidigt och att djuren har samma ålder. (max 1 veckas diff)
Vid 12 veckors ålder plockas hanarna bort och sätts i egen fålla.
Sker inte slakt av hanar inom 20 vecoers ålder bör de skiljas åt och sättas i enkelfack.
Detta är grundregler för uppfödning! Att frångå detta leder ofta till problem av den sorten du beskriver. kaniner har inte det "mänskliga" sociala behovet vi ofta försöker pracka på dem. 8)
Ja, jag vet att det finns många som har provat andra metoder, men detta är det som fungerar ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser