Dorking

Startat av ivigtut, 03 Maj-08 kl 20:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ivigtut

Såg en höns ras som heter Dorking på den här sidan http://www.poultrypark.com/breeds.html vad är det för ras?

curmbox

En engelsk ras, trevlig med korta ben :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

rina

Det är en ras som det finns väldigt få djur av i Sverige jag vet endast 3 uppfödare finns det fler ?? Har en kompis som vill ha tag på andra uppfödare det är stor ras .

ivigtut

Citat från: rina skrivet 04 Maj-08 kl 21:57
Det är en ras som det finns väldigt få djur av i Sverige jag vet endast 3 uppfödare finns det fler ?? Har en kompis som vill ha tag på andra uppfödare det är stor ras .

Vilka är de?

sallyomolly

De är femtåade, en gammal engelsk ras, jag har bara en. Den är svart.

Andreeas

Tuppen väger upp till 6,35 kg ;)

linslus

Citat från: Blålera skrivet 07 Feb-09 kl 21:26
Tuppen väger upp till 6,35 kg ;)
Nej vet du vad.      Tupp 3,5-4,5 kg höna 2,5-3,5kg

Nettis

De har 5 tår. De har ett brett bröst, särskilt tupparna. Värper vita ägg som helst ska väga 61 gram. Färgen på hönsen är silver viltfärgad. En bra kombinationsras för ägg och kött. Tror min kompis djur började värpa när de var ca 6 månader.

Jag har en kompis som har men han känner du väl till Rina? Han har djur från Orsa och Tyskland. Han är nöjd med sina djur och jag har varit där flera gånger och beundrat dem. De är stora och ståtliga och verkar vara lugna och trevliga i temperamentet. De har i alla fall inte gått i taket de gånger jag har varit där utan de har spatserat omkring på golvet och kommit fram och hälsat eller suttit lugnt kvar på sina pinnar och vilat.

Torry

Citat från: linslus skrivet 07 Feb-09 kl 21:50
Nej vet du vad.      Tupp 3,5-4,5 kg höna 2,5-3,5kg
I boken "Höns" står det höna 3,6-4,55kg, tupp 4.5kg-6,35kg.
I boken " Den store hönsebog" (dansk) står det tupp 4,5kg-6,0kg, höna 4,0-4,5kg där står även att det är svårt att få fram individer som håller minimivikten. Och att man i Tyskland sänkt vikten till 4,5kg för tupp och 3,5kg för höna.
//Torry

Nettis

Men vikterna i nya standarden är de som linslus har skrivit så det är de som gäller i Skandinavien just nu.

Torry

Då har dom ju verkligen tappat i vikt. Hur kan det bli så att en hönsras krymper så mycket?
//Torry

Nettis

I gamla standarden skulle tuppen väga 4,5-6,0 kg och hönan 3,0-4,5 kg. Vet inte vad det beror på, man hade kanske svårt att få upp dem i de vikterna?

sallyomolly

Åh vad det är jobbigt med dessa hopslagningar, helt plötsligt verkar man helsenil och upprepar sig om samma sak i en tråd ???

hönsgalen

har även sett röd dorking på bild (från england)
där finns även en blåvärpande variant  silverhalsad

hönsgalen

här är en bild på höns och ägg

Melica

Åh, så sjuk jag blir! Det finns ju så otroligt många fina hönor och fina ägg... De här var ju hur fina som helst, både hönorna och äggen. Snyggt med den blåare tonen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

hönsgalen

köpte blåvärpande dorking ägg
och till min lycka är det liv i 12 av 15
trots att dom kom i värsta köldknäppen.

även möwhen äggen funkar bra 10 av 12

ska bli så kul att få lite ovanligare kycklingar

Melica

Hur går det med äggen, har det kläckts några kycklingar än, eller är det för tidigt?

Helt otrologt att det var liv i dem trots att de kom när det var så kallt!

Jag hoppas det kläcks många, för jag vill köpa kycklingar av dig såsmåningom, när du börjar få fler  ;D
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

hönsgalen

det blev 8 kycklingar
3 tuppar och 5 hönor så jag är helt klart nöjd
av dorkingen alltså

möwhen håller på att kläckas nu
av dom 8 som klarat sig så här långt är det nu sprickor eller hål i 7

getalina

Hej nu puffar jag upp tråden.

Till våren blir det Dorking även här hemma.

Så hur gick det för Hönsgalen? Vad blev slut vikten för tupp/höna?

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

238 Gäster, 0 användare