Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaggregat och elförbrukning  (läst 10341 gånger)

louise

• Gäst
Elaggregat och elförbrukning
« skrivet: 03 maj-08 kl 11:01 »
Hur mycket el drar ett elaggregat på 9900 V? Ja, på ett ungefär, inga diskussioner nu om att det inte går att säga för det beror på. Mellan tummen och pekfingret går alltid att få fram.

Byracka

• -
SV: Elaggregat och elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 11:14 »
Det går inte att säga, det går verkligen inte att säga.
Detta på grund av att effekt mäts i Watt och inte i Volt.

Bilden relevant i sammanhanget.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-08 kl 11:45 »
Från "pyttelite" och uppåt. Med tanke på att ett batteriaggregat kan hållas laddat av en liten solpanel skulle jag säga att det rör sig om några få watt. Beroende på hur mycket av energin som går förlorat i undervegetationen, förstås.

stjärnfors230

« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 20:19 »
Min hyresvärd har ett aggregat som belastar min elräkning. När jag flyttade hit kollade jag upp kostnaden för detta(även med energibolaget) och resultatet blev att den var försummbar. Från några tior till en hundring per säsong. Detta gäller för två rejäla hagar, något ospecifikt men dock mellan tummen och pekfingret.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 11:37 »
Mitt 16Joules stängselaggregat drar ungefär 6W, men jag kom inte ihåg om det var med långsamm eller snabb puls.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-08 kl 22:35 »
6 W per..år? dag? Men usch vad många grejer å hålla reda på. puls, joule, watt.. Allt har slutat med att jag i nte lägger det som en kostnad i företaget, nån sa att elen var försumbar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 06 maj-08 kl 22:39 »
6 W per..år? dag? Men usch vad många grejer å hålla reda på. puls, joule, watt.. Allt har slutat med att jag i nte lägger det som en kostnad i företaget, nån sa att elen var försumbar.

Watt är inte per något, det är den löpande effekten. Om den är på i en timme så förbrukar den 6Wh eller 0,006kWh. Detta betyder 1kWh efter 166 timmar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 07 maj-08 kl 21:44 »
...eller 52,5kWh på ett år. om den nu går hela året...
6w*24h*365=52560Wh=52,56kWh
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 11:34 »
Jösses vad ni blandar ihop begreppen.

Alla förstår att vägsträcka och hastighet inte är samma sak.

Varför är det då så svårt att särskilja energi och effekt?
Effekt är energi per tidsenhet.
På samma sätt som hastighet är vägsträcka per tidsenhet.

Å andra sidan har vi haft en energiminister, Birgitta Dahl, som inte heller kunde skilja på energi och effekt.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser