Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostvakt i fjällstuga  (läst 1566 gånger)

judo-freddan

Frostvakt i fjällstuga
« skrivet: 01 maj-08 kl 18:23 »
Jag har köpt en fjällstuga som jag efter lite renovering har som plan att hyra ut. I nuläget finns det inget vatten indraget i den och det är utedass som gäller så det finns ju lite att göra.. Hursomhelst har jag börjat fundera på hur jag kan minimera uppvärmningskostnaden under den kalla perioden. När den inte är uthyrd lär man väl låta stugan stå och puffa på ca 5 grader som frostvakt eller finns det andra sätt att se till att rören inte går sönder? Har ni några idéer?

eka

• Värmland
SV: Frostvakt i fjällstuga
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 22:25 »
Det beror på hur du planerar vattnet och vilka förutsättningar som finns.
Har du möjlighet till kommunalt vatten eller krävs egen hydrofongrop?

Tyvärr finns alltid parametern slarviga hyresgäster som du måste ta med i beräkningen.

Om du annars lägger rören så att de kan tömmas bara genom att öppna baklänges så kan huvudkranen i marken göras så att ledningarna evakueras.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

judo-freddan

« Svar #2 skrivet: 05 maj-08 kl 21:32 »
Har inte tillgång till kommunalt vatten men har servitut på en brunn som ligger vid några stugor ca 150m bort. Skog och en bäck ivägen gör nog dock att det blir enklare och billigare att gräva en egen brunn en att gräva ner en slang ifrån den.

Nä, hyresgästerna ska man nog inte låta göra sådant. Men fjällhotellet i närheten som har ställt sig positiva till att förmedla uthyrning kan kanske fixa det när det blir tomma veckor.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-08 kl 22:38 »
Nu kanske jag är lite för negativ och det beror på dålig erfarenhet av hur det beter sig på fjället. Vad är t.ex frostfritt djup ?

En egen brun kräver egen pump. Egen pump kräver att den befinner sig på frostfritt ställe.
Därför att det är lätt för en hyresgäst eller vaktmästare att slå på / av och tömma ledningar men att tömma en pump och återstarta den igen är betydligt mer pyssel.
Den bör även i höjd ligga nära vattennivån i brunnen för att underlätta uppstart.

Skall utrymmet inte vara uppvärmt året runt så krävs förmodligen även en brunn eller källare till hydrofonen/pumpen.

Kan du få till en ledning på frostfritt djup från den andra brunnen vore det nog enklare i det långa loppet.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser