Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsmogen eller rangbeteende?  (läst 1101 gånger)

mli79

• Skåne
Könsmogen eller rangbeteende?
« skrivet: 01 maj-08 kl 00:35 »

Min 9-veckors kaninhane försökte sig på ett parningsförsök med sin jämnåriga syster. Han verkade inte riktigt fatta vad han gjorde, lyckades långt ifrån fullborda nåt då han juckade på från sidan.

Är detta ett tecken på att han redan nu börjar bli könsmogen eller är det bara nåt som unga kaniner gör, eller rent av rangbestämmande beteende?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: Könsmogen eller rangbeteende?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-08 kl 21:42 »

Jisses vad han härjar  med de andra därute, undan går det från alla håll! Ska sära på dom imorgon för säkerhets skull även fast han inte verkar lyckas med nån av honorna som för övrigt är helt ointresserade av aktiviteten.

Jag är inte alls van vid kaninungar, ser man tydligt när testiklarna har trillat ned? Är det ens möjligt att han kan vara könsmogen nu när han bara är 9 veckor?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-08 kl 02:12 »
Så gör mina småhanar i samma ålder med. Dom övar bara, är för små för att kunna fortplanta sej. Testiklarna börjar inte synas förrän tidigast vid 12 veckor, på mina iaf. Ibland tar det längre tid innan dom trillar ner.

/Dandelia

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 07:24 »

Då kanske man ändå ska vänta med att sära på dom några veckor till? Eller det kanske är lika bra att göra det på en gång.. tycker lite synd om den stackaren att han ska få vara själv, men han går ju i samma utehage som de andra bara med ett nät emellan. Men det är ju inte för alltid, bara några veckor till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser