Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt "grön" och behöver hjälp.  (läst 2125 gånger)

Emmelie

• Gäst
Helt "grön" och behöver hjälp.
« skrivet: 17 maj-05 kl 07:46 »
Hejsan
jag och min man har köpt en liten gård och vi vill så gärna ha några får samt lite höns där. Problemet är att jag inte vet så mycket om vad jag bör tänka på INNAN jag införskaffar djuren?
Ex. vilka raser är tacksamma att starta med? Vad ska man tänka på när det gäller genbanker och tester?
Finns det någon snäll själ här som vill och kan tipsa mig om detta eller åtminstone ge mig tips på bra böcker i ämnet ????

Tacksamma hälsningar
Emmelie

Desirée

• Gäst
Re:Helt "grön" och behöver hjälp.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-05 kl 09:17 »
Vad roligt att ni ska flytta ut på landet! Jag och min familj ska göra det samma i juni. Höns och får ska vi skaffa fortast möjligt. De är relativt lättskötta och bra "hobbydjur". Två bra böcker som jag rekommenderar är: Hönsraser av Anette Grandin och Höns i trädgård av Karin  Neuschütz. Själv har jag tänkt att satsa på på de lite tåligare raserna. Får hade vi när jag var liten. Gutefår, så det ska jag skaffa igen. Tåliga djur och Sveriges äldsta fårras. En superbok som är nästan omöjlig att få tag på (ny upplaga kommer våren 2006) är Får av Erik Sjödin. Finns att låna på biblioteket. Där står allt! Lycka till!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 17 maj-05 kl 14:09 »
Om du funderar på att ha genbank rekomenderar jag dig att du går med i den rasförening som är ansvarig får den ras som duär intereserad av.
Rasföreningen och genbanksansvarig kan du hitta på nätet, det är bara att kontrakta dem via mail eller tel.
det är viktigt att du tar kontakt med föreningen innan du skaffar dina djur, då slipper du mycket bekymer.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #3 skrivet: 17 maj-05 kl 16:20 »
Hej! om du vill ha gute får och vill ha mängder med info så gå till gute föreningens handbok o ladda ner eller skriv ut, där finns allt du behöver veta om dessa fantastiska får och helt gratis också.
http://www.algonet.se/~gutefar/handbok.htm

Lycka till.   ;D
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Emmelie

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-05 kl 22:27 »
Tack för alla tips ! Imorgon åker jag till biblioteket. Jag har redan "tankat ner" länken om gutefår.

Stort tack till er som hjälp mig.
// Emmelie

Dela detta:

* Inloggade just nu

1660 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser