Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo ihop???  (läst 1037 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Bo ihop???
« skrivet: 30 apr-08 kl 16:21 »
Som nämt i tidigare tråd så är det lite trångt hos oss nu (i hönshuset ;D)
Undrar hur ni gjort,har 2 hönor som har 1 vecka gamla kycklingar hos sig. Kan dom flytta ihop tror ni?

De bor nu i varsin bur, tänkte jag kunde flytta ihop dem i en bur tills kycklingarna blivit lite äldre.El ska de vara hos övriga flocken.Flocken består just nu bara av 3 hönor o en tupp då resterande 4 ruvar.
El går det hårt åt kycklingarna tror ni att släppa ihop dom.
Tacksam för ideer!!
MVH Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Tindranu

• Småland
SV: Bo ihop???
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 17:04 »
Hej!
Ja de kan säkert flytta ihop, men - det blir ibland så att de slåss hönorna.
Jag har lyft mina barriärer nu, den sista kullen är cirka två veckor. De går bland alla nu, men jag har lämnat
ett o annat kompostgaller rakt ut från väggen som "fartdämpare"...!
Inga problem här, det huggs väldigt lite mot kycklingarna.
Testa!!
mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 17:06 »
Att knö in två mammor med kycklingar i samma bur kan nog vara svårt  :-\ jag har två hönor med varsin kull kycklingar i hop på c:a två kvm och den ena familjen får allt hålla sig undan lite...

Är det bara stort nog i ditt hönshus så kan du väl testa att släppa in dem till resten av flocken, men ha en hörna dit kycklingarna kan dra sig undan och ha koll, lycka till!

;D två själar samma tanke, vi postade nästan samtidigt.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-08 kl 17:45 »
Som nämt i tidigare tråd så är det lite trångt hos oss nu (i hönshuset ;D)
Undrar hur ni gjort,har 2 hönor som har 1 vecka gamla kycklingar hos sig. Kan dom flytta ihop tror ni?

De bor nu i varsin bur, tänkte jag kunde flytta ihop dem i en bur tills kycklingarna blivit lite äldre.El ska de vara hos övriga flocken.Flocken består just nu bara av 3 hönor o en tupp då resterande 4 ruvar.
El går det hårt åt kycklingarna tror ni att släppa ihop dom.
Tacksam för ideer!!
MVH Mollys

Jag skulle inte släppt ihop dem. De ryker ofta ihop och kycklingar kan komma ikläm.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-08 kl 18:39 »
Tack för svar. Imorgon ska jag testa att öppna burarna så att höns o kycklingar få gå fritt i hönshuset.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-08 kl 22:20 »
Jag hade inte heller släppt ihop dem förrän de blivit äldre. När jag hade oruthöns så hackade de ihjäl varandras kycklingar. Lite speciell ras i.o.f.

MVH Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Tindranu

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-08 kl 07:41 »
Våra kullar har alltid gått ihop med de vuxna efter 2-3 veckor, och vi har aldrig haft nån ihjälhackad.
Det måste ju vara det naturliga, att få gå med flocken.
Hos oss funkar det kanon, kom och hälsa på Mollys!!
Mvh Tindranu

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=40610.0;prev_next=prev#new
« Senast ändrad: 01 maj-08 kl 07:46 av Tindranu »
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-08 kl 22:05 »
Ja, jag har inte sett det beteendet hos någon annan ras, men jag har blivit lite försiktigare efteråt. Det var inte kul att komma ut och hitta sönderhackade bebisar :'(. Vid detta tillfälle hade hönorna t.o.m samruvat. Man vet ju aldrig, hönan kanske fick en psykos ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser