Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 1547 gånger)

torpgumman

Stängsel
« skrivet: 29 apr-08 kl 22:06 »
Hej!

Får hem mina angoragetter i mitten av maj och ska ta och beställa hem allt jag behöver för att kunna stängsla in betet. Men jag kan inte så mycket om vad som är bäst och vad jag behöver. Försökt läsa mig till i böcker om stängsling men, rackarns vad det låter enkelt i dom! men när jag bläddrar i katalogen känns allt som en djungel  ::)
Det jag skulle behöva lite hjälp med är elagregatet, vad man behöver för "styrka"
Samt vilken tråd som är bäst. Antagligen den dyraste =) vad är bäst? järntråd, wier aluminiumtråd eller rostfri tråd? 
Har någon nån erfarenhet av Bolestolpen? håller dom några år? Dom ser så enkla och bra ut.
Hur många trådar rekomenderar ni, vill hellst ha dom i hagen  :P

Betet är ungefär 2,5 hektar. Vore enormt tacksam för råd.. lite nybörjare på elstängsel..

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Stängsel
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 11:44 »
Sök vidare här på forumet så hittar du nog en del stängselinfo. Själv gick jag till Granngården och fick hjälp att välja aggregat utifrån hagens omkrets (ett par hundra meter), antalet trådar jag ville ha (3) och hur stora djur som skulle hållas på insidan (dvärggetter). I mitt fall blev det ett av de minsta aggregaten, som gick på runt 600:- om jag minns rätt.
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 14:35 »
Vilka höjder satte du dina 3 trådar? Och hur har det fungerat (rymningar...)?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-08 kl 11:08 »
Vilka höjder satte du dina 3 trådar? Och hur har det fungerat (rymningar...)?

Jag har för mig att jag satte trådarna på ungefär 25, 50 och 75 cm. Det fungerade jättebra till en början. Bocken gick ut ur hagen vid ett par enstaka tillfällen, men vågade inte gå mer än ett par meter därifrån. När vi sedan flyttade djuren till en annan hage satte jag trådarna likadant, men då gick det inte lika bra. Bocken gillade inte den nya hagen till en början. Det intressanta var att jag då fick chansen att se hur han tog sig ut: Han hoppade inte över stängslet, som jag hade trott, utan kröp under. Då hade jag en lägsta tråd på 20 cm, men det var ingen match för honom. Först när jag satte en lägre tråd som nästan låg på marken slutade han att rymma helt och hållet.

Så visst går det att tvinga getter att hålla sig i hagen, även om de vill ut. Å andra sidan verkar det inte behövas särskilt mycket stängsel när de väl har lärt sig att trivas i sin hage.

harstorp4.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 03 jul-08 kl 14:31 »
Denna tråden är inte så ny men jag kan inte låta bli att inflika lite om stängsling till Angoragetter.

20-25 cm är aldeles för högt som du redan märkt. Nedersta tråden ska inte vara högre än 10 cm över marken och det är jätteviktigt att stänga i alla gropar och ojämnheter annars kryper de ur hagen hur lätt som helst. Inte för att de är speciellt rymmningsbenägna men vill de gå ut så kryper de helst. De kan också hoppa över men det är inte alls så vanligt. 3-5 trådigt stängsel är bra men man får inte använda fårnät, då är det väldigt lätt att de fastnar i maskorna och pga hornen kommer de inte loss. Elnät eller grindar däremot funderar fint. 

När det gäller hagen vill jag påpeka vikten att flytta djuren med jämn mellanrum. Även om hagen ser grön och fin ut så finns det inget för dem att äta efter ett tag. De är väldigt parasitkänsliga och äter stråna uppifrån och ner, vid marken lämnar de och anser att gräset är oätligt för att undvika parasiterna. De fungerar så eftersom de egentligen är nomaddjur.

Vill du läsa mer finns det gått om info på mors hemsida http://www.infoom.se/kallmyramohair
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser