Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halvvarma ägg= kycklingar?  (läst 1332 gånger)

dipmix

• Bohuslän
halvvarma ägg= kycklingar?
« skrivet: 28 apr-08 kl 14:02 »
Jag har en höna som ligger på 12 ägg, vilket kanske är i det mesta laget vilket jag upptäckte efter ungefär en vecka då jag skulle försöka lysa dom. Några av äggen var hälften varma, hälften kalla. Hon hade då enbart haft spån att ligga på i redet och jag skaffade då snabbt in nytt halm och gjorde som en grop o la äggen i och det funkade bra och alla äggen är nu "genomvarma". 
Nu undrar jag hur detta kan påverka resultatet. Äggen ska kläckas på onsdag. Är det stor risk att de äggen som inte varit helt varma inte utvecklts som de ska och därför dött eller kommer det göra att de tar längre tid på sig att kläckas. Jag förstår ju att jag snart får reda på resultatet , men frågar därför att jag undrar om dom ägg som inte kläcks på onsdag kanske har levande kycklingar i sig men bara behöver några dagar extra på sig eftersom de fick en "kallstart".. Och hur gör jag isåfall, hönan lär ju knappast vänta på dom och jag har ingen kläckare att lägga dom i? Tacksam om nån har några råd.  Mitt försök till genomlysning funkade tyvärr inte heller så jag har ingen aning om vilka som är befruktade eller inte...

Tindranu

• Småland
SV: halvvarma ägg= kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-08 kl 16:53 »
Hade jag varit dig hade jag haft lite is i magen, går det så går det!
Vänta ett par dagar efter första kycklingen har kläckts innan du kasserar de ägg som inte öppnat sig.
De brukar jag lysa, bara för skojs skull och ibland även knäcka för att se var i "ledet" det gått fel...
Lite läskigt men jag är nyfiken!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

bea

« Svar #2 skrivet: 29 apr-08 kl 18:34 »
Om det bara kommer ett par kycklingar i början ...så kan man även om det låter rått ta in dom och ha dom under lampa ett par dagar så att dom andra får chansen att kläckas.För att sedan stoppa tillbaka dom.
Om man inte har en äggkläckare för då kan man ju göra tvärtom.
Har gjort både och och det har gått bra.
Lycka till ;)

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 29 apr-08 kl 18:36 »
Hon hade då enbart haft spån att ligga på i redet

Dom kan ruva i jord om det krävs  ;D

dipmix

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 03 maj-08 kl 10:27 »
Tack för era svar!
Nu har två kycklingar kläckts, alltså på dag 24. det piper i i fler ägg men de har inte börjat picka sig ut.  Hur ska jag göra?! Hon ligger fortfarande på dom så än är allt lugnt. Ska jag helt enkelt vänta o se om hon ligger tills alla är kläckta eller ska jag ta in kycklingarna. Eller ska jag va med o passa o ta in äggen som är kvar när hon går av dem? Har ingen fungerade värmelampa upptäckte jag nu, fungerar det isåfall med tex en värmekudde? Blir lite smått hispig, vill ju att så många kycklingar som möjligt ska klara sig!

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 03 maj-08 kl 21:51 »
Det blir som det blir. Piper det & lever rövare så lever dom, så slå kallt vatten i blodet & vänta några timmar. Om hon ruvar så fixar hon det sannolikt, annars kan du gå in & hjälpa lite med att bända bort lite skalbitar kring de första lufthålen.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-08 kl 23:59 »
Kan man verkligen hjälpa kycklingarna ut?

Alla har sagt mig att man skall låta bli helt för att kycklingarna skall komma ut i egen takt för att ge dem chans att ta till sig det sista i äggulan som skall ge dem näring de första dagarna...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 04 maj-08 kl 10:26 »
Det sägs så, men jag har allt hjälp en hel del på traven när det gått för långsamt. Det har funkat än så länge, men man ska ju ge dom chansen att ta sig ut själv först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Dmslr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser