Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bra tål kaniner värme  (läst 6064 gånger)

svebob

Hur bra tål kaniner värme
« skrivet: 15 maj-05 kl 20:40 »
Jag har mina kaniner i ett skjul med plåttak, blir ganska hett på sommaren. Dom har möjlighet att gå ut i en rastgård men den är inte skuggad hela dagen. Är det risk att de dör eller något???

Tjotten

• Gäst
Re:Hur bra tål kaniner värme
« Svar #1 skrivet: 16 maj-05 kl 00:36 »
 Är du alldeles ny kaninägare så det är första sommaren du har framför dig, låter mysigt, hur många kaniner har du. Mycket små prat och frågor från en kaninälskare;-).
Till frågan, har de öppet så de kan gå ut och in som de vill och de har tillgång till vatten hela tiden så är det nog inga problem. Men för säkerhets skull skulle du kanske kunna snickra ihop ett litet "hus" till dem att ha ute då blir det i alla fall skugga på en sida. Jag har byggt lådor med tak där jag inte satt upp sista brädan under taket som ventileringshål och så öppet på kortsidan då blir det också ett skydd för heta soldagar.

AKS

« Svar #2 skrivet: 16 maj-05 kl 10:03 »
Min erfarenhet är att kaniner inte tål värme bra utan vill dra sig undan och plåt blir ju väldigt hett. Tycker att det låter som en bra idé med en liten trälåda till dem också.

I@

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 14:48 »
Kaniner (och andra djur) tål kyla MYCKET bättre än värme. Livsfarligt med ett plåttak sommartid.

Mvh Ia  8)

Mynta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-05 kl 23:07 »
Studier har visat att kaniner som hålls i varma, fuktiga miljöer med dålig ventilation har en dramatiskt ökad frekvens luftvägssjukdomar jämfört med kaniner som hålls i kalla, torra omgivningar med god ventilation. Den bästa temperaturen för en kanin är 16-21 grader. När temperaturen når 24 grader ser man en ökad frekvens av dreglande och näsflöde. Om temperaturen når 26 grader och över detta, och framför allt om luftfuktigheten är hög, så är risken för dödligt värmeslag mycket stor. Mycket varma dagar är det bra att placera en mjölkförpackning fylld med fruset vatten i buren, fungerar som en bärbar luftkonditionering. Så du bör kanske överväga att INTE ha dina kaniner där du tänkt dig i sommar. Leta efter något svalare ställe.

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #5 skrivet: 17 aug-05 kl 21:36 »
Ja de är alldeles riktikt de du skriver Mynta,men jag tycker vi kan lägga till risken som finns för hannar som vistas i för varmt klimat, nämligen att sterilitet drabbar dom, detta tillstånd normaliseras dock vid en för honom normal temp.
längre vistelse i hög temperatu leder dock till döden både för hane o hona
Man måsre därför alltid se till att dom kan finna skugga.
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 aug-05 kl 13:50 »
Sätt upp ett luftigt tak eller staket så att de kan få skugga. Bara sol plus plåt är inget bra.  Har de chans att välja skugga eller sol ska du se vilket de föredra.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser