Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögonproblem hos myskanka  (läst 4127 gånger)

annan

ögonproblem hos myskanka
« skrivet: 28 apr-08 kl 13:11 »
ögonproblem hos myskanka

har en myskanka som börjat hålla ögona mer stängda än förut. dessutom är huden kring ögonen (som på de andra är klarröd) blekrosa på denna hona. när hon håller ögonen öppna ser hon bra och ögonen ser inte konstiga eller rinniga/variga ut, men allt oftare håller hon dem stängda och håller därmed inte kiktig koll på vad som händer runtomkring, hon håller sig intill sin lilla flock och följer dem men direkt hon håller sig stilla så blundar hon.

kan det vara en infektion eller någon kvalster? som gör att ögonen är irriterade eller kanske ljuskänsliga?

någon som vet?

annan
« Senast ändrad: 28 apr-08 kl 19:34 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Knopparp

• Halland
SV: ögonproblem hos myskanka
« Svar #1 skrivet: 29 apr-08 kl 13:56 »
Har en blekingeanka som har haft exakt samma sak... Tror ev. att det kan ha varit någon sorts ögoninflammation. När det var som värst fick han lite receptfri ögonsalva (mot ögoninflammation) från apoteket och det gick så småningom över. Tycker att han fortfarande ser lite grumlig ut i ögonen och han hade problem med synen på det ögat han blundade med förut men nu ser han bra igen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon diagnos, men trösta dig med att det är fler som har samma sak..  :-\
/Micke
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 12:02 »
Min Priscilla har samma problem. Hur länge skall man vänta med behandling eller skall ge sig på det direkt? Hon har haft detta bara en dag så jag tänkte vänta lite med det. Elvis är lite nere nu när hon är dålig. MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

annan

« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 14:51 »
min anka är som vanligt nu, kankse badade hon bort det själv?
god tillgång på vatten skall de ju ha.

Knopparp

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 17:58 »
Vilken tur du hade med din!
Vår har blivit blind på det ögat han hade problem med.... 
Som tur är verkar han inte ha några större problem med det utan klarar sig med det ena ögat.  8)
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

annan

« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 20:30 »
 trist att din blev blind på det ögat!

hur ser det ut? grumligt?

Elixir

• Så länge man inte vet, så vet man inte!
« Svar #6 skrivet: 26 aug-08 kl 23:55 »
När jag var till veterinär med en smaragdanka som hade en ögoninflammation som inte ville ge med sig så sa han att de kan få "ögonmask". Nu hade nog inte min det för han färgade ögonen och de var oskadda. Det som hjälpte min anka var Ciloxan (recept).
För något år sedan hade en av mina gäss en ögoninflammation med ödemliknande svullnad och "skum" i ögonen. Fick Baytril invärtes med vattnet och ciloxan. Men det är tydligen relativt vanligt med mykoplasma infektioner hos fåglar och då hjälper inte alltid antibiotika om jag har fattat rätt.
Har hästar, hundar, katter, höns, silkeshöns och knölgäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser